• Frågvis

Hur länge innan bonus kom efter förlossning?

Min sambo har en dotter på snart 9 år som vi har var tredje helg + lov. Nu har vi fått en gemensam dotter för en vecka sedan och innan hon föddes så lovade han att vi skulle vara ensamma i två veckor innan hans dotter kom på sommarlov hos oss. Nu blir det inte så för han vill ha hit henne så snart som möjligt och jag känner mig inte riktigt redo. Det här är mitt första barn och jag kan säga att känslorna och hormonerna flödar. Som ni alla med barn vet att de gör!
    Är det inte rimligt att få de två första veckorna själv? Han tycker att jag försöker hindra honom från att träffa sitt första barn och att jag tvingar honom välja mellan sina döttrar. Det är absolut inte så. Det handlar varken om honom eller dottern. Det handlar om mig och min kropp. Amningen fungerar inte riktigt och jag gråter för allt. Han sitter i sin gamla kropp och det enda som förändrats är att han fått en underbar liten tjej och förstår inte alls hur jag mår.
    Begär jag för mycket?

• Svar på tråden Hur länge innan bonus kom efter förlossning?
  • Mittilvet
    mee2 skrev 2009-07-02 22:30:58 följande:
    HALLÅ bonusen e 9 år å behöver nog inte passas upp på helatiden, snarare bonusen som kanske kan hämta ett glas vatten eller en blöja å på så sätt hjälpa lite istället eller så kan ju bonusen va med pappa så kan hon sitta hemma ENSAM med bebisen
    Ja vilken toppenidé, pappan behöver inte vara där ALLS!!

Varför ska pappan vara med sin bebis och en nyförlöst förstagångsmamma där han är den som är pappa till bebisen när det är fullkomligt legetimt att prioritera bort det barnet eftersom det finns ett barn sedan tidigare??

Antar att du var barn nummer ett därav åsikten?

*spyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyr*
  • ebben

TessaS-9åringen kanske inte alls tar det på rätt sätt,utan känner på nåt vis att de vill vara utan henne-som ju sanningen är.
    Alla 9åringar är ju olika,o hon kanske inte är så "smart" ,utan hon kanske är en som tar på sig allt-o då blir det ju jättejobbigt för henne.
    NI har ju sagt att alla 9åringar är inte likadana o en del klarar inget själva mm,mm. Så hon kanske faktiskt inte förstår hur det är att föda barn!?
    Kanske tar det osm en ursäkt för de att slippa henne,o så är det ju i verkligheten...

• TessaS

Ja du... korkade människor finns det överallt, barn och vuxna. Då får man anpassa informationen efter det.

Jag tycker det är tragiskt att du förutsätter att förlossning och stök med amning och sömnbrist är en bonusmammas ursäkt för att slippa bonus. Det finns enklare sätt än att skaffa ett barn om man bara är ute efter det.

ebben skrev 2009-07-03 08:21:26 följande:
    TessaS-9åringen kanske inte alls tar det på rätt sätt,utan känner på nåt vis att de vill vara utan henne-som ju sanningen är.Alla 9åringar är ju olika,o hon kanske inte är så "smart" ,utan hon kanske är en som tar på sig allt-o då blir det ju jättejobbigt för henne.NI har ju sagt att alla 9åringar är inte likadana o en del klarar inget själva mm,mm. Så hon kanske faktiskt inte förstår hur det är att föda barn!?Kanske tar det osm en ursäkt för de att slippa henne,o så är det ju i verkligheten...
  • slangbella
    TessaS skrev 2009-07-03 07:58:17 följande:
    Vad är det som säger att man inte har gjort det då?Jag har inga problem med mina bonusar, annat än de vanliga när de är tonåringar... Vi hade redan "grejat" familjesituationen och i det ingår det för oss att alla i familjen kan och förstår att man kan ta ett steg tillbaka för någon annans skull. Så att jag ville ha tid med bara bebis och man ett tag, det var inget problem. Vill man göra det till en dramatisk och stor grej, så kan man såklart göra det, men vi tyckte det var rätt korkat med tanke på att det går att göra det smidigt och utan att något barn känner sig utanför, kränkt eller bortputtat.
    Det går uppenbarligen inte att förstå vad jag menar. Jag ber om ursäkt om jag är för svår.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Axel 081012 ♥¸.?°´¯) ♥
  • TessaS

Vad är det som jag inte förstått då, kan du inte förklara?

slangbella skrev 2009-07-03 08:44:58 följande:
    Det går uppenbarligen inte att förstå vad jag menar. Jag ber om ursäkt om jag är för svår.
  • Fröken Susidus

Håller den här tråden på än? :-O
    Förstår inte hur den kunnat bli så "het"..
    Förstår inte heller problematiken i att en förstagångsmamma har rätt till att vara ensam med bebis och pappan.. Klart som korvspad att hon har rätt till det.
    Ja jädrar.

• slangbella
    slangbella skrev 2009-07-02 22:33:49 följande:
    Det jag menar är att om hon hade en bättre relation till 9-åringen så skulle hon förmodligen inte störa sig på att hon finns där. Om hon är en naturlig del av deras familj (vilket hon borde vara).
    slangbella skrev 2009-07-02 22:44:59 följande:
    Oavsett vad det beror på så är det ju 9-åringen som blir utanför. Och det är det jag stör mig på. Men för mig är det är känsligt ämne och jag reagerar därefter. Inte meningen att trampa på några tår, men jag önskar ibland att vuxna kunde tänka efter lite mer innan de hävdar sin rätt och ser bonusarna som konkurrenter (som tyvärr verkar vara mycket vanligt, menar dock inte ts, utan generellt).
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Axel 081012 ♥¸.?°´¯) ♥
  • ebben

TessaS
    Idag 08:38

Ja du... korkade människor finns det överallt, barn och vuxna. Då får man anpassa informationen efter det.

Jag tycker det är tragiskt att du förutsätter att förlossning och stök med amning och sömnbrist är en bonusmammas ursäkt för att slippa bonus. Det finns enklare sätt än att skaffa ett barn om man bara är ute efter det.

Tror inte alls det är för att slippa bonusbarnet som HON valt att skaffa barn!

• TessaS

Jag tror ändå jag har förstått dig, så krångligt var det inte

Men jag ser inte att det måste bero på att man "stör sig" på bonusbarnen när man ha "egna dagar" efter förlossningen. Jag gillar mina bonusar, på gott och ont, som med alla barn, även mitt egna obstinata 2-års monster...
    Men precis som jag tycker det är skönt när min son är hos mormor och hon tar med sig min son på aktiviteter så jag kan sitta på altanen och sippa rosé... så var det jätteskönt att bonusarna kunde vara hos sin mamma extra dagar efter förlossningen. Jag hatar dom inte, de är inte utanför, jag ser dom inte som konkurrenter. Deras mamma erbjöd några dagar extra hos henne, hon körde dom till oss för att fika, hålla bebis, ta kort och putta barnvagn på en liten promenad... sedan kom hon och hämtade dom för att sova hos henne. När jag hade landat (eller VI... min sambo var rätt matt också) så var de hos oss några dagar extra och sen tillbaka till vanliga schemat. Inte det minsta konstigt eller dramatiskt.

Visst kan bonusbarn känna sig utanför... och visst kan en sånhär situation vara EN DEL av allt det som gör att barnen gör det... men det är inte ENDAST en sånhär situation som gör det. För att vara en fungerande (eller icke fungerande) bonusfamilj är så mycker mer än just de här dagarna. Är man en pissig bonusförälder, och en bioförälder utan stake... så är man det även om bonusbarnet skulle komma en timma efter förlossningen. Och man kan vara en jävligt bra bonus och bio om barnet kommer efter två veckor. Det beror på så jäkla mycket mer.
    Så tänker jag.

slangbella skrev 2009-07-03 09:16:42 följande:
  • AnnanAnna

Jamen allvarligt, hur mycket kan man förvränga saker och ting. Det finns ju inga som helst gränser för vilka växlar man kan dra på den här trådstarten. Suck.

TessaS skrev 2009-07-03 07:59:23 följande:
    Då tycker jag inte den pappan är en särskilt bra pappa... för det vore väl bortom all sans och balans om en bioförälder var så in i helvete korkad att man säger sånt?
Svar på tråden Hur länge innan bonus kom efter förlossning?