• Frågvis

Hur länge innan bonus kom efter förlossning?

Min sambo har en dotter på snart 9 år som vi har var tredje helg + lov. Nu har vi fått en gemensam dotter för en vecka sedan och innan hon föddes så lovade han att vi skulle vara ensamma i två veckor innan hans dotter kom på sommarlov hos oss. Nu blir det inte så för han vill ha hit henne så snart som möjligt och jag känner mig inte riktigt redo. Det här är mitt första barn och jag kan säga att känslorna och hormonerna flödar. Som ni alla med barn vet att de gör!
    Är det inte rimligt att få de två första veckorna själv? Han tycker att jag försöker hindra honom från att träffa sitt första barn och att jag tvingar honom välja mellan sina döttrar. Det är absolut inte så. Det handlar varken om honom eller dottern. Det handlar om mig och min kropp. Amningen fungerar inte riktigt och jag gråter för allt. Han sitter i sin gamla kropp och det enda som förändrats är att han fått en underbar liten tjej och förstår inte alls hur jag mår.
    Begär jag för mycket?

• Svar på tråden Hur länge innan bonus kom efter förlossning?
  • cath82

Perfekt skrivet!

little squirrel skrev 2009-07-03 18:15:45 följande:

Det är ju helt fantastiskt hur så många har en total oförmåga att tänka sig in i bonusmammans situation.....JA, det är en stor omställning för bonusdottern MEN hon har 4 vuxna som stöd i allt och hon bor inte majoriteten av tiden med ts och hennes sambo. Ts får sitt första barn en gång i livet och eftersom hon är vuxen är det hennes ansvar att samla ihop sigsjälv med stödet av sin sambo. Ts har INTE skrivit att bonusdottern INTE får komma alls utan att hon inte vill att tjejen ska BO där under den första tiden vilket sambon hade gått med på. Det är en jävla skillnad mot att inte stöta bort bonusdottern som faktiskt HAR 2 hem och INTE kommer att bo på gatan under tiden utan hos sin MAMMA som hon dessutom bor hos mest.
    VEM har sagt att flickan inte kan vara delaktig? Nu har ju inte ts specificerat sig alls men bonusen kan ju komma över till dom VARJE DAG om hon skulle vilja, och umgås med sitt lilla syskon. Var någonstans står det att hon inte vill ha henne där alls???
  • pyretochbönan0809
    cath82 skrev 2009-07-04 11:49:12 följande:
    Perfekt skrivet!little squirrel skrev 2009-07-03 18:15:45 följande:
    Tack
    Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade bönan i magen, bf 30/8-09
  • Audrey11

Hon skriver ju att hon tycker att det är rimligt att få de första två veckorna själv...
    det tycker jag är ett ganska tydligt statement att hon INTE vill att bonusdottern ska vara där alls under de två veckorna, och det är i mina ögon oerhört själviskt.

• väduren74
    Audrey11 skrev 2009-07-03 17:51:24 följande:
    Jag har en dotter sedan tidigare och väntar nu nummer två med min nya. Jag skulle bli helt vansinnig om han föreslog att min dotter inte skulle komma till oss på två veckor för att vår "nya" familj skulle få tid ihop bara vi. Visst kommer det att vara jobbigt och tufft den första tiden för det tror jag att det är för de allra flesta oavsett om de är förstagångsmammor eller inte. Det är ju en stor omställning hur som helst. Jag förväntar mig att han ställer upp både för mig, vårt gemensamma barn och ÄVEN min dotter sedan tidigare.Jag vill ju att min dotter ska vara delaktig i när vår familj utökas. Den allra största förändringen kommer ju trots allt vara för henne.
    Det är väl så här en familj ska vara eller hur?
  • väduren74
    ebben skrev 2009-07-03 18:41:43 följande:
    "Han tycker att jag försöker hindra honom från att träffa sitt första barn"där får man i allafall för sig att det gäller även komma hem till de dagtid!Hon vill ju enligt ts ha "de två första veckorna själv"!Hon skriver så-o då låter det ju inte som at thon vill umgås med 9åringen alls..........men visst,hon har inte specicerat ...så vi vet inte.men hon låter ju väldigt irriterad på sin man...som nu vill ha hem sin dotter.åja,2 veckor har ju gått!! så hon har nog fått va i lugn o ro då! hoppas de kan umgås med 9åringen nu då!
    Ja, precis. Tänk om det var hon som var mannen. Skulle hon acceptera att han bestämde när hennes dotter fick och inte fick komma pga avatt hans hormoner var i gungning tro?
  • pyretochbönan0809
    Audrey11 skrev 2009-07-03 17:51:24 följande:
    Jag har en dotter sedan tidigare och väntar nu nummer två med min nya. Jag skulle bli helt vansinnig om han föreslog att min dotter inte skulle komma till oss på två veckor för att vår "nya" familj skulle få tid ihop bara vi. Visst kommer det att vara jobbigt och tufft den första tiden för det tror jag att det är för de allra flesta oavsett om de är förstagångsmammor eller inte. Det är ju en stor omställning hur som helst. Jag förväntar mig att han ställer upp både för mig, vårt gemensamma barn och ÄVEN min dotter sedan tidigare.Jag vill ju att min dotter ska vara delaktig i när vår familj utökas. Den allra största förändringen kommer ju trots allt vara för henne.
    Det beror inte på hur överenskommelsen är med sitt äldsta barns pappa om boendeförhållandena då? Du skriver inget om hur mkt er dotter bor hos vardera förälder. Är det varannan vecka, t.ex, så är det en annan sak än om det är varannan helg.
    Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade bönan i magen, bf 30/8-09
  • Melonjar

Jag har 2 bonusbarn och och vi har precis fått en gemensam liten tös.
    Skillnaden är att jag snarare ville att bonusbarnen skulle vara hos oss så snart som möjligt för att inte känna sig utanför. För vi är en familj allihopa och om bonusarna inte får vara med så hur ska de kunna känna sig som en del av familjen? Dessutom så är nyblivna storesyskon väldigt duktiga på att hjälpa till. De kan till exempel hämta vatten till en törstig ammande mamma.

• Audrey11

Melonjar: Vilken fin inställning!

Little Squirrell: Jo det är sant att vi delar varannan vecka och att det är skillnad om man har varannan helg. Men i det här fallet tycks ju inte mamman stå ivägen för att pappan ska få träffa barnet på andra tider om han som nu väldigt gärna vill det. I detta fall tycks ju den enda som är emot detta vara bonusmamman. Jag skulle dock aldrig komma på tanken att be min dotters pappa ha henne i två hela veckor efter förlossningen för att jag och min nya och vårt barn ska få tid för oss själva och min sambo skulle få höra ett och annat om han föreslog något sådant.

• SaramedM

little squirrel skrev 2009-07-03 18:15:45 följande:

Det är ju helt fantastiskt hur så många har en total oförmåga att tänka sig in i bonusmammans situation.....JA, det är en stor omställning för bonusdottern MEN hon har 4 vuxna som stöd i allt och hon bor inte majoriteten av tiden med ts och hennes sambo. Ts får sitt första barn en gång i livet och eftersom hon är vuxen är det hennes ansvar att samla ihop sigsjälv med stödet av sin sambo. Ts har INTE skrivit att bonusdottern INTE får komma alls utan att hon inte vill att tjejen ska BO där under den första tiden vilket sambon hade gått med på. Det är en jävla skillnad mot att inte stöta bort bonusdottern som faktiskt HAR 2 hem och INTE kommer att bo på gatan under tiden utan hos sin MAMMA som hon dessutom bor hos mest.
    VEM har sagt att flickan inte kan vara delaktig? Nu har ju inte ts specificerat sig alls men bonusen kan ju komma över till dom VARJE DAG om hon skulle vilja, och umgås med sitt lilla syskon. Var någonstans står det att hon inte vill ha henne där alls???
    Sambon känner sig ju enligt TS tvingad att välja mellan sina barn, och det är helt sjukt

Många sk bonusbarn upplever faktiskt att de har inget hem, inte två
Svar på tråden Hur länge innan bonus kom efter förlossning?