• Frågvis

Hur länge innan bonus kom efter förlossning?

Min sambo har en dotter på snart 9 år som vi har var tredje helg + lov. Nu har vi fått en gemensam dotter för en vecka sedan och innan hon föddes så lovade han att vi skulle vara ensamma i två veckor innan hans dotter kom på sommarlov hos oss. Nu blir det inte så för han vill ha hit henne så snart som möjligt och jag känner mig inte riktigt redo. Det här är mitt första barn och jag kan säga att känslorna och hormonerna flödar. Som ni alla med barn vet att de gör!
    Är det inte rimligt att få de två första veckorna själv? Han tycker att jag försöker hindra honom från att träffa sitt första barn och att jag tvingar honom välja mellan sina döttrar. Det är absolut inte så. Det handlar varken om honom eller dottern. Det handlar om mig och min kropp. Amningen fungerar inte riktigt och jag gråter för allt. Han sitter i sin gamla kropp och det enda som förändrats är att han fått en underbar liten tjej och förstår inte alls hur jag mår.
    Begär jag för mycket?

• Svar på tråden Hur länge innan bonus kom efter förlossning?
  • ebben

det kanske inte är "självklart " att alla människor,mammor/pappor vill vara med sina barn.......
    Men nu verkar ju pappan i TS vara en sån som VILL träffa sin dotter..då borde han väl få det!?

• Laisen80
    slangbella skrev 2009-07-07 09:07:14 följande:
    Det handlar inte om vem utav de vuxna som har rätt, det handlar om en tjej som är 9 år och vad som är bäst för henne. Egoismen skiner starkt igenom när ni resonerar som ni gör!
    Tack för det du! Jag har ett tidigare inlägg i tråden där jag tyckte att bonusen självklart skulle komma redan på BB för att komma tillbaka efter 1-2 dagar!
    Läs tråden innan du skriver sånt där tack;)
  • slangbella
    Laisen80 skrev 2009-07-07 18:25:23 följande:
    Tack för det du! Jag har ett tidigare inlägg i tråden där jag tyckte att bonusen självklart skulle komma redan på BB för att komma tillbaka efter 1-2 dagar!Läs tråden innan du skriver sånt där tack;)
    Du kanske missade att jag formulerade om inlägget. Jag bad att få det första bortplockat men det var inte illa nog fick jag till svar

F ö, ditt inlägg hade inte barnets perspektiv och det var det jag reagerade på.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Axel 081012 ♥¸.?°´¯) ♥
  • väduren74

little squirrel skrev 2009-07-07 12:05:23 följande:

"störa sig" handlar det inte om vet jag av egen erfarenhet. Det handlar om att man hamnar i en helt ny personlig situation och behöver tid att återhämta sig. Tydligen är det ok för biomammor att skicka iväg sitt biobarn till mormor/morfar/farmor/farfar en vecka eller ett par dagar (det står tidigare i tråden)om hon inte mår hundra efter förlossningen men det är inte ok för bonusmamman som får sitt första barn att ha lite egentid med bebisen och pappan?Jag själv har en superrelation med mitt bonusbarn och hade ändå gärna velat ha lite tid själv innan han kom. Nu blev det inte så men min sambo visste hur jag kände, bonussonens mamma visste också men kunde inte fixa det just då eftersom vår dotter kom lite tidigare än tänkt.
    Att skicka barnen til lfarmor eller mormor är väl inte det första man gör hoppas jag. Är man sjuk så får väl pappan ta sitt ansvar. Däremot kan kanske några timmars avlastning hos mormor eller farmor vara normalt första tiden om man nu har den möjligheten.
  • väduren74
    MissJulie skrev 2009-07-07 12:26:42 följande:
    Nu har det ju gått över 2 veckor... hur gick det TS? Svår situation. Jag väntar barn i november och har två bonusbarn. Vi har dem 5 dgr varannan vecka. Jag kan känna att jag vill vara själv i några dagar iaf när barnet kommer, hur ska jag annars orka ge någon som helst uppmärksamhet till bonusbarnen? Har inte tagit upp det här med pappan än. Känns också svårt att planera, man vet ju inte exakt när förlossningen kommer ske, kan ju gå 2 veckor över tiden, eller komma 2 veckor innan BF och råkar vi ha bonusbarnen då så är det ju inte mycket att göra åt... I er sits skulle jag nog ha rekommenderat att kompromissa på nåt sätt. Kanske vara själv 7-10 dgr eller så? Men som sagt.. tiden har runnit ut - hur blev det?
    ok,om det var dna egna barn hade du inte heller orkat ge dem uppmärksamhet då? Låter märkligt faktiskt. Men det är väl skillnad på egna och andras?
  • iolanthe
    väduren74 skrev 2009-07-09 17:49:44 följande:
    ok,om det var dna egna barn hade du inte heller orkat ge dem uppmärksamhet då? Låter märkligt faktiskt. Men det är väl skillnad på egna och andras?
    Ja, det är det faktiskt, och skillnad på att få första eller andra. Med första barnet var det en enorm omställning och superstor känslostorm, när andra kom för 2 månader sen så kom vi bara hem från bb och livet fortsatte som vanligt.
  • väduren74

För pappan somvill ha dit sin dotter tidgare är det ju i så fall extra viktigt för honom då detta är hans biologiska barn. Borde inte mamman tänka pådet?!

iolanthe skrev 2009-07-09 20:50:00 följande:
    Ja, det är det faktiskt, och skillnad på att få första eller andra. Med första barnet var det en enorm omställning och superstor känslostorm, när andra kom för 2 månader sen så kom vi bara hem från bb och livet fortsatte som vanligt.
  • charlies

Oj......tänk om jag sagt till mina barn att de inte fick träffa bäbis på flera veckor, hade debatten varit lika dan eller handlar det bara om mamman som inte bill ha sin partners barn där.Konstigt tycker jag. Det är väl ingen skillnad på barn och barn.

Väljer man att bilda familj med en som redan har barn då får man väl acceptera det. Skulle aldrig utesluta någon iallafall.

• väduren74
    charlies skrev 2009-07-13 12:22:56 följande:
    Oj......tänk om jag sagt till mina barn att de inte fick träffa bäbis på flera veckor, hade debatten varit lika dan eller handlar det bara om mamman som inte bill ha sin partners barn där.Konstigt tycker jag. Det är väl ingen skillnad på barn och barn.Väljer man att bilda familj med en som redan har barn då får man väl acceptera det. Skulle aldrig utesluta någon iallafall.
    precis!
Svar på tråden Hur länge innan bonus kom efter förlossning?