• Choklad och Nötter

75 gram = ? deciliter?

Dum fråga kanske, men hur många deciliter är 75 gram?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-24 06:11
    En till fråga: Räknas mascara som flytande vätska?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-24 18:02
    En sista fråga.
    Räknas den där plastpåsen med alla vätskor till vikten av handbagaget? För man går väl inte runt med en plastpåse? Alltså måste den räknas va?

• Svar på tråden 75 gram = ? deciliter?
  • Themis

Slutsats så långt i tråden: Allmän rösträtt kan ha varit alla tiders sämsta idé...

• Kattis1984
    Themis skrev 2009-06-24 22:41:03 följande:
    Slutsats så långt i tråden: Allmän rösträtt kan ha varit alla tiders sämsta idé...
    å det har med tråden at göre??
  • vackrastarflow
    hihi!
  • Themis

Kattis84:

"Var och en kan missta sig, men endast en dåre framhärdar i sin villfarelse."

Marcus Tullius Cicero

• Kattis1984
    Themis skrev 2009-06-24 22:44:47 följande:
    Kattis84: "Var och en kan missta sig, men endast en dåre framhärdar i sin villfarelse." Marcus Tullius Cicero
    jaha. morsom?!
  • LillaMjau
    Roligt, roligt! håller med, den här tråden har spårat ur totalt. Vi kan väl bara nöja oss med att konstatera att det där med vikt, volym och densitet är knepigt att håll koll på i huvudet.
    Men för att hjälpa TS, gör som du planerade och köp egna små flaskor som du häller över dina pryttlar i så slipper du oroa dig.
    Och mig veterligen så OM handbagaget vägs görs det vid incheckning och då ska den lilla påsen med små, söta flaskor vägas med. Så ja, dom räknas med i handbagagets vikt. Men jag har aldrig (förutom på charter) varit med om att dom har vägt handbagage, så det är nog lugnt! ;)
  • Cocco
    Kattis1984 skrev 2009-06-24 22:36:34 följande:
    densitet...
    Jag tycker du ska och titta på definitionerna av olika saker som;
    volym, densitet och massa. På wikipedia finns oftst ganska bra förklaringar om man inte orkar leta upp sin gamla kemibok.
    1kg vadsomhelst väger alltid lika mycket som 1kg vadsomhelst annat oberoende av densitet. Dvs om du väger på samma våg och vid samma temperatur.
    sv.wikipedia.org/wiki/Massa

Densitet beskriver vad något väger i förhållande till hur mycket plats det tar upp.
    sv.wikipedia.org/wiki/Densitet

1l vatten tar lika mycket plats som 1l kvicksilver men de kommer att väga olika mycket beroende på att de har olika densitet.
    sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5tt_(matematik)
  • Kattis1984
    Cocco skrev 2009-06-24 22:48:59 följande:
    Jag tycker du ska och titta på definitionerna av olika saker som; volym, densitet och massa. På wikipedia finns oftst ganska bra förklaringar om man inte orkar leta upp sin gamla kemibok. 1kg vadsomhelst väger alltid lika mycket som 1kg vadsomhelst annat oberoende av densitet. Dvs om du väger på samma våg och vid samma temperatur. sv.wikipedia.org/wiki/Massa Densitet beskriver vad något väger i förhållande till hur mycket plats det tar upp. sv.wikipedia.org/wiki/Densitet 1l vatten tar lika mycket plats som 1l kvicksilver men de kommer att väga olika mycket beroende på att de har olika densitet. sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5tt_(matematik)
    använder du wikipedia som källa? en sida där alla kan skriva själv...
  • Mossagti
    ThisIsMe skrev 2009-06-24 22:22:08 följande:
    Men Kaattis1984, snälla snälla förklara för oss hur du tänker! Du verkar ju förstå att bly är tyngre än vatten men andå påstår du att 75 g vatten och 75 g bly båda har volymen 0,75 dl. Sedan påstår du dessutom att 1 kg bly väger mer än 1 kg bomull. Snälla säg att du driver med oss. Eller att du är väldigt väldigt full.
    Jag är lätt berusad. Hjälper det?
  • ThisIsMe
    Kattis1984 skrev 2009-06-24 22:36:34 följande:
    densitet...
    Ja, densitet vet jag precis vad det är. men jag förstår fortfarande inte hur 1 kg bly kan väga mer än 1 kg bomull. Snälla, kan du förklara?
Svar på tråden 75 gram = ? deciliter?