• Anonym (lite hjälp tack)

Tillägg i samboavtal, hjälp tack!

Jag har ägt en bostadsrätt sedan innan som jag nu sålt med en ganska bra vinst. Sambon och jag har efter det tillsammans köpt en gemensam större bostadsrätt, där jag då har lagt in en ganska stor summa av den vinst jag gjorde på min gamla bostadsrätt. Sambon och jag är båda överrens om att vi ska skriva ett samboavtal gällande detta, men vi vet inte riktigt säkert vad som krävs för att det ska vara ett "juridiskt bindande" avtal som inte kan leda till några bråk vid en ev separation. Sambon mejlade över följande (hoppas inte texten hoppar runt nu):

AVTAL

Härmed avtalar vi XX (mitt namn + pers.nr), och OO (sambons namn + pers.nr) båda med adress X-gatan (fullständig adress) att lägenheten på X-gatan ska omfattas av ett tillägg av reglerna om bodelning i sambolagen.

Det innebär att vid en eventuell separation och försäljning av lägenheten erhåller XX  X-antal  kr mer än O. Såvitt avser bohag ska sambolagens bodelningsregler gälla.

Stockholm den 2 juli 2009,

XX och OO underskrifter

Så är detta ett ok dokument? Vad fattas/krävs? Vittnen? Eller kanske tom är ett annat dokument/lagstiftning man ska använda sig av?

Tack för hjälp .

• Svar på tråden Tillägg i samboavtal, hjälp tack!
  • Skruttis1979

Jag tror inte att ni kan skriva ett eget, utan måste anlita någon som har dokument för sånt här.
    Det går alltid att se kryphål i egengjorda avtal och de gäller inte heller alltid när det väl kommer till krita.

Jag skulle inte våga, utan skulle gärna lägga en liten slant på att få det gjort rätt direkt. Du kan bli av med mkt pengar annars.

• Anonym (lite hjälp tack)
    Skruttis1979 skrev 2009-07-02 11:12:17 följande:
    Jag tror inte att ni kan skriva ett eget, utan måste anlita någon som har dokument för sånt här.Det går alltid att se kryphål i egengjorda avtal och de gäller inte heller alltid när det väl kommer till krita. Jag skulle inte våga, utan skulle gärna lägga en liten slant på att få det gjort rätt direkt. Du kan bli av med mkt pengar annars.
    Ja det är svårt. Man tror ju aldrig att det ska behövas öht, då allt är jättebra nu och vi har ett litet barn och planerar nästa. Men så säger ju alla, så vi känner båda att vi vill lösa allt sådant nu.

Sambon har hittat avtalet och typ skrivit av det från en hemsida där man kan skriva ut olika sorters avtal. Vet att det finns sidor där man betalar för sådana avtal och får de hemskickade också.
  • Skruttis1979

Anonym (lite hjälp tack) skrev 2009-07-02 11:18:20 följande:

Ja det är svårt. Man tror ju aldrig att det ska behövas öht, då allt är jättebra nu och vi har ett litet barn och planerar nästa. Men så säger ju alla, så vi känner båda att vi vill lösa allt sådant nu. Sambon har hittat avtalet och typ skrivit av det från en hemsida där man kan skriva ut olika sorters avtal. Vet att det finns sidor där man betalar för sådana avtal och får de hemskickade också.
    vi var inne på att skaffa sånt också, men ingen av oss har tillgångar sen tidigare så vi struntade i det.
    Däremot har vi anmält oss till ett register (kommer inte ihåg vad det heter), där vi godkänner att vi ärver varandra om den ene går bort. Dottern får hälften och partnern hälften. (annars hade den ena hälften gått till sambons föräldrar, iom att vi inte är gifta).

hade jag varit er så hade jag köpt ett via nätet, alternativt besökt en jurist för hjälp.
  • Anonym

Juridiska dokument bör vara bevittnade/vidimerade, sedan så tror jag att det gäller!

• MrsDeepblue

Enligt sambolagen kan man genom ett s k samboavtal komma överens om att bodelning inte ska ske vid ev. separation eller att viss egendom inte ska ingå i en bodelning. Det är inte något sådant som ni vill komma överens om. Alltså är ett samboavtal inte lämpligt.

Ni kan istället skriva ett skuldebrev, där ni skriver att han är skyldig dig en viss summa pengar, och att den summan förfaller till betalning vid en kommande bodelning. Som ni har skrivit avtalet nu så gäller det enbart om lägenheten säljs vid separationen. Vad ska gälla om en av er skulle ta över lägenheten från den andre?

Samboavtal behöver för övrigt inte bevittnas, det är lika bra att räta ut det frågetecknet också. :)

• MrsDeepblue
    Skruttis1979 skrev 2009-07-02 11:25:33 följande:
    vi var inne på att skaffa sånt också, men ingen av oss har tillgångar sen tidigare så vi struntade i det.Däremot har vi anmält oss till ett register (kommer inte ihåg vad det heter), där vi godkänner att vi ärver varandra om den ene går bort. Dottern får hälften och partnern hälften. (annars hade den ena hälften gått till sambons föräldrar, iom att vi inte är gifta). hade jag varit er så hade jag köpt ett via nätet, alternativt besökt en jurist för hjälp.
    Jag är lite nyfiken på vad det är för register du pratar om. Det enda sättet att åstadkomma att sambor ärver varandra är genom testamente. Om ni har barn så ärver aldrig föräldrar, varifrån har ni fått den uppgiften?
  • Anonym

Hur gör ni om ni inte kan sälja bostaden för att du ska få ut dina xx kronor mer än honom?

Säg att du vill ha tillbaka 200.000 som du lagt in när ni säljer. Då tycker jag att du ska skriva att vinst upp till 200.000 tillfaller dig, resterande del av vinst delar ni på.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-02 14:23:03 följande:
    Juridiska dokument bör vara bevittnade/vidimerade, sedan så tror jag att det gäller!
    Instämmer
  • Anonym

Ja, vad är det för register? Har aldrig hört talas om något sådant.

MrsDeepblue skrev 2009-07-02 16:21:01 följande:
    Jag är lite nyfiken på vad det är för register du pratar om. Det enda sättet att åstadkomma att sambor ärver varandra är genom testamente. Om ni har barn så ärver aldrig föräldrar, varifrån har ni fått den uppgiften?
  • MrsDeepblue
    Anonym skrev 2009-07-02 16:22:56 följande:
    Instämmer
    Det är långt ifrån alla juridiska dokument som behöver vara bevittnade för att gälla.
Svar på tråden Tillägg i samboavtal, hjälp tack!