• Anonym (lite hjälp tack)

Tillägg i samboavtal, hjälp tack!

Jag har ägt en bostadsrätt sedan innan som jag nu sålt med en ganska bra vinst. Sambon och jag har efter det tillsammans köpt en gemensam större bostadsrätt, där jag då har lagt in en ganska stor summa av den vinst jag gjorde på min gamla bostadsrätt. Sambon och jag är båda överrens om att vi ska skriva ett samboavtal gällande detta, men vi vet inte riktigt säkert vad som krävs för att det ska vara ett "juridiskt bindande" avtal som inte kan leda till några bråk vid en ev separation. Sambon mejlade över följande (hoppas inte texten hoppar runt nu):

AVTAL

Härmed avtalar vi XX (mitt namn + pers.nr), och OO (sambons namn + pers.nr) båda med adress X-gatan (fullständig adress) att lägenheten på X-gatan ska omfattas av ett tillägg av reglerna om bodelning i sambolagen.

Det innebär att vid en eventuell separation och försäljning av lägenheten erhåller XX  X-antal  kr mer än O. Såvitt avser bohag ska sambolagens bodelningsregler gälla.

Stockholm den 2 juli 2009,

XX och OO underskrifter

Så är detta ett ok dokument? Vad fattas/krävs? Vittnen? Eller kanske tom är ett annat dokument/lagstiftning man ska använda sig av?

Tack för hjälp .

• Svar på tråden Tillägg i samboavtal, hjälp tack!
  • MrsDeepblue

Anonym (lite hjälp tack) skrev 2009-07-02 19:01:46 följande:

Oj här skrivs det. Ska läsa allt. Sambon hade hittat ett avtal på "privata affärers hemsida". De har ju flera olika avtal för olika ändamål. Detta var ett samboavtal. Sambon fick ändra vissa saker för att få det att stämma med vår situation.www.privataaffarer.se/familjeekonomi/200808/g.../
    Den mallen som finns där ska man använda om man inte vill göra nån bodelning alls, alltså att var och en bara ska behålla det den äger. Det är inte det som ni vill åstadkomma. Därför är det svårt att ändra mallen så den stämmer på era förhållanden.
  • Louise 77

Hej!

Jag har inte läst alla svar men min syrra och hennes sambo gjorde så att han ägde lite mer av lägenheten än hon, typ han ärkde 60% och hon 40%. Kan inte det vara en idé.

• Anonym
    MrsDeepblue skrev 2009-07-02 17:43:08 följande:
    Vad ska bevittnandet tjäna till?
    Att avtalet inte tecknats under hot bl.a. då är det fullkomligt totalt ogiltigt
    MrsDeepblue - Har läst en del och nu börjat förstå att det kanske är ett skuldebrev som vi ska skriva ändå? Kan man göra tillägg i ett skuldebrev så att det inte blir som att jag kan kräva sambon på x-antal kronor om vi säljer bostaden med förlust?
    Men det här med att ev kunna köpa ut varandra då? Regleras det i samboavtal eller i skuldebrevet? Man behöver väl inte skriva både ock? Sambon säger att jag då kan komma och kräva honom på den dubbla summan .

Louise 77 - Nej vi vill äga lika del av bostaden. Eller gör ju det redan också. Banken sa att det var så det skulle skriva och att vi sedan fick lösa detta med pengarna privat??

Så snårigt och det känns som man nästan vill skita i det, då man tänker att det ändå aldrig kommer att behövas, men det är väl så en del gör och så blir det problem sedan. Man tror ju själv att OM en separation skulle ske så ska vi ändå självklart hålla sams och vara vuxna, haha. Samtidigt känner vi att om vi ändå ska skriva ngt så vill vi göra det ordentligt och korrekt.
  • John D
    MrsDeepblue skrev 2009-07-02 23:50:06 följande:
    Samboavtal reglerar antingen att bodelning inte ska ske eller att viss egendom ska undantas från bodelning. Det surrar jag om. Det är ingen av de sakerna som TS vill göra egentligen, utan ha en annan fördelning av egendomen än sambolagen säger. Är du också jurist?
    I princip vill TS att lägenheten skall undantas från sambolagen och värdet istället fördelas enligt ett av dom uppställt kontrakt, så jo, det är just det TS vill göra.

Har läst en hel del juridik, även om jag för tillfället inte jobbar som jurist. Räknas det ändå?
    John77 - Ja det är väl det vi vill göra. Så svårt veta vad som gäller.

Vill bara ha ett tydligt dokument/avtal/kontrakt eller vad det heter som reglerar:

1. att jag ska få mer pengar än sambon vid en ev försäljning med vinst. (Jag får tillbaka kontantinsatsen och vi delar lika på ev överskott).
    2. att den summan (min kontantinsats) ska räknas med/dras av om en av oss vill köpa ut den andre
    3. men som inte gör sambon skyldig mig denna exakta summa (min kontantinsats)vid en ev  förlustförsäljning.
  • MrsDeepblue
    John D skrev 2009-07-03 09:29:23 följande:
    I princip vill TS att lägenheten skall undantas från sambolagen och värdet istället fördelas enligt ett av dom uppställt kontrakt, så jo, det är just det TS vill göra.Har läst en hel del juridik, även om jag för tillfället inte jobbar som jurist. Räknas det ändå?
    Ja, men då är vi ju överens, det var ju det jag skrev från början att de inte kan reglera allt detta i ett samboavtal! Utan de måste ha ett dokument till som reglerar själva lägenheten.

Det är enklare att veta om någon är juridiskt skolad, för då behöver man inte tänka efter och undvika krångliga juridiska begrepp osv, det var därför jag undrade.
  • MrsDeepblue
    Anonym skrev 2009-07-03 07:41:00 följande:
    Att avtalet inte tecknats under hot bl.a. då är det fullkomligt totalt ogiltigt
    Ett vittne är ingen garanti för att det inte ska finnas någon ogiltighetsgrund. Hotet eller tvånget sker ju inte alltid i samma ögonblick som underskrivandet och dessutom kan ett vittne ju lika gärna stå på utpressarens sida. Och då är det ju inte så mycket nytta med det.

Det finns inget formellt krav på att ha vittne, det gäller de flesta avtalstyper. Det finns vissa undantag, men då är det särskilt reglerat.
  • MrsDeepblue

Anonym (lite hjälp tack) skrev 2009-07-03 09:44:22 följande:

John77 - Ja det är väl det vi vill göra. Så svårt veta vad som gäller. Vill bara ha ett tydligt dokument/avtal/kontrakt eller vad det heter som reglerar:1. att jag ska få mer pengar än sambon vid en ev försäljning med vinst. (Jag får tillbaka kontantinsatsen och vi delar lika på ev överskott).2. att den summan (min kontantinsats) ska räknas med/dras av om en av oss vill köpa ut den andre3. men som inte gör sambon skyldig mig denna exakta summa (min kontantinsats)vid en ev  förlustförsäljning.
    Precis som jag skrev tidigare i inlägg 15 så vill ni dels ha ett samboavtal som undantar lägenheten från bodelning, plus att ni vill skriva ett avtal om vad som ska gälla för lägenheten.

Jag kan hjälpa dig att formulera ett dokument, men det hinner jag i så fall inte göra förrän i början av nästa vecka. Jag är utbildad familjejurist. Just nu är jag inte verksam inom just det familjerättsliga området, men jag gör en hel del jobb ideellt. Inboxa mig om du är intresserad.
  • Anonym (milou)

Ni som kan detta... eftersom min sambo står ensam på lånet som jag vid tillfälle i framtiden kommer dela med han, och min sambo står ensam på huset(vi har inte flyttat dit än) när min sambos föräldrar fick höra att min sambo stog ensam på lånet fick de nästan panik o sade åt han att skriva samboavtal där de skulle framgå att huset är och förblir enbart hans OM vi ngn gång skulle dela på oss....

MEN är min tanke nu, OM nu huset både lånemässigt och ägar mässigt ska förbli enbart hans (fast jag ochså kommer bo där) så är de väl inte mer än rimligt att HAN får stå för ALLA hus kostnader??? och att jag isåfall får betala någon slags hyra?
    för OM jag nu ska vara med att betala för amorteringar driftkostnader etc är de väl inmte mer än rätt att halva huset står på mig som delägare???

eller tycker ni jag är ute och cyklar? ja menar huset köptes ju trots allt i syfte att VI ska bo där tillsammans... eller hur hade ni gjort ???

de va min faster som jag pratade me idag som tyckte att jag skulle be min sambo skriva över halva huset på mig, för att hon tyckte inte de va mer än rätt om jag nu ska va me o betala på de... men jag känner iochmed mina svärföräldrars reaktion ,att detta är en känslig fråga och jag vill inte framstå som en girig lömsk hemsk människa :S

• Anonym

Jag förstår hans föräldrars reaktion - du har ju vid en eventuell separation rätt till hälften av huset, trots att du inte betalt det (eller?).

Om ni har köpt huset för att bo där tillsammans och du också kommer att stå på lånen i framtiden (kanske har med studier el dyl att göra varför du inte gör det nu) så tycker jag att du visst skall betalar för dig, och amortera.

Ni bör diskutera saken, kanske han vill skriva samboavtal där ni undantar huset från en ev bodelning. Det skulle jag om jag var din sambo.

• Baypower

Milou: Om det är så att ni har för avsikt att bo i huset ihop och ser en framtid tillsammans så anser jag att du bör ta över halva lånet och bli ägare till halva huset. Det blir "rättvist" och man hamnar på en likbördig nivå i förhållandet med gemensam ekonomi och gemensamt ansvar. Jag och min sambo äger halva huset var och står ansvariga för halva lånet var. Däremot så bodde vi i en bostadsrätt innan som han hade köpt(jag flyttade alltså in hos honom). Då gjorde vi så att jag inte betalade några amorteringar, räntor eller renoveringskostnader och vid försäljningen tog han hela vinsten.

• Anonym (50/50)

Jag har inte läst alla inläggen, men vi har liknande sits. Jag har sålt en bostadsrätt och vi står för halva huset var, men sambon har 70% av lånet och jag 30%. När vi en dag säljer, kommer jag ju automatiskt få ut mer pengar.

• Anonym (milou)
    Anonym skrev 2009-07-04 06:25:19 följande:
    Jag förstår hans föräldrars reaktion - du har ju vid en eventuell separation rätt till hälften av huset, trots att du inte betalt det (eller?).Om ni har köpt huset för att bo där tillsammans och du också kommer att stå på lånen i framtiden (kanske har med studier el dyl att göra varför du inte gör det nu) så tycker jag att du visst skall betalar för dig, och amortera.Ni bör diskutera saken, kanske han vill skriva samboavtal där ni undantar huset från en ev bodelning. Det skulle jag om jag var din sambo.
    visst förstår jag hans föräldrar ochså MEN det är ju inte rätt att/om jag ska va me o betala på lån etc o bara betala betala betala o sen en dag kanske han gör slut o så står JAG utan ett skit trots allt ...
    Jag har ingen avsikt att kräva hälften av ett hus som jag inte betalt nått på!
    OM det nu är så han villha de, att han betalar ALLT som har me huset o göra,,fine då får han stå hur ensam han vill. jag bara säger MEN OM JAG ska va me o betala på¨lån ränta drift etc ,så är de väl ändå inte mer än rätt att jag får stå på halva huset, HADE jag kunnat stå på halva lånet i dagsläget hade jag självklart gjort de! men kan inte då jag ej har fast jobb och jag har en skuldfri betalningsanmärkning.
    så så ser de ut, ,nåå ska jag bara lägga mig platt som en dörrmatta o betala för en massa jag inte ens får behålla om vi skulle dela på oss (under förutsättning att jag fortf,inte har haft mäjlighet att ta över halva lånet tills dess)
    eller ?

om vi skriver avtal där huset undantars ifrån en eventuell bodelning så ska jag ju inte va me o betala på huset heller! eller är de det du menar att jag ska!?
    någon slags rim o reson måste de ju finnas i det hela..
    För två år sen när vi blev ihop dröjde de inte länge innan jag flyttade ner, så i snart två år har jag inte haft min familj i närheten(dvs 50 mil bort)
    Jag har INGET stöd här nere av någon ifrån "min sida" som skulle kunna stötta o stödja mig i en sån här fråga... medans han har hela sin familj o släkt o allting...
    ochså därför jag vill ha "kött på benen" om och när jag står upp för mig själv för de e inte lätt om man inte är säker på sin sak...
  • Anonym

Anonym (milou) skrev 2009-07-04 11:10:19 följande:

visst förstår jag hans föräldrar ochså MEN det är ju inte rätt att/om jag ska va me o betala på lån etc o bara betala betala betala o sen en dag kanske han gör slut o så står JAG utan ett skit trots allt ...Jag har ingen avsikt att kräva hälften av ett hus som jag inte betalt nått på!
    Du motsäger dig själv, först betalar du- sedan säger du att du inte betalt på huset.... Sambolagen ger dig rätt till hälften, kanske du vid en ev separation kräver hälften för han lämnar dig för en annan ... sånt har hänt förr.

,nåå ska jag bara lägga mig platt som en dörrmatta o betala för en massa jag inte ens får behålla om vi skulle dela på oss (under förutsättning att jag fortf,inte har haft mäjlighet att ta över halva lånet tills dess)eller ?om vi skriver avtal där huset undantars ifrån en eventuell bodelning så ska jag ju inte va me o betala på huset heller! eller är de det du menar att jag ska!? någon slags rim o reson måste de ju finnas i det hela..
    Varför är du så arg, och på vem? Tror du att han försöker lura dig? Klart att om ni skriver avtal (om ni inte gör det har du rätt till halva huset) så skall du inte betala för hans hus. Amorteringar är ju en form av sparande, det skall du inte delta i. Då får ni komma överens om hur ni delar på boendekostnaden-

Du måste prata med din sambo-hur vill han ha det?
  • Anonym (milou)
    Anonym skrev 2009-07-05 06:19:30 följande:
    Varför är du så arg, och på vem? Tror du att han försöker lura dig? Klart att om ni skriver avtal (om ni inte gör det har du rätt till halva huset) så skall du inte betala för hans hus. Amorteringar är ju en form av sparande, det skall du inte delta i. Då får ni komma överens om hur ni delar på boendekostnaden-Du måste prata med din sambo-hur vill han ha det?
    Jag blev upprörd för det verkade som om ni tyckte att jag skulle betala av på huset men inte får något för de...

Jag avsåg inte att säga emot mig själv, du kanske missförstod, vi har inte flyttat dit ännu! alltså har ingen börjat betala på huset ÄNNU.
    Men när vi flyttar dit ,så vill jag ju inte behöva betala för huset om jag inte får stå med som ägare...
    Nej jag tror inte att han skulle lura mig,men han verkar inte ha tänkt igenom detta trots att jag sagt att han bör.
    Han är välldigt trogen o gör nog mest som hans föräldrar säger o kommer vilja stå själv på huset , utan att fatta att han då får betala allt själv och vi på så vis får göra en deal sinsemellan som är rättvis...
    vart jag än vänder mig känns det som, så förväntas jag betala o se glad ut, men gud förbjude att jag skulle begära något i gengäld..
    Det är tufft att stå på sig när man inte har någon som backar upp en..
  • Anonym

Milou- du ska se det löser sig! Prata med din sambo

• Anonym (milou)
    Anonym skrev 2009-07-05 20:34:54 följande:
    Milou- du ska se det löser sig! Prata med din sambo
    mm ska försöka,vi får se hur de går, vi flyttar inte än på ett tag så ...
Svar på tråden Tillägg i samboavtal, hjälp tack!