• Anonym (lite hjälp tack)

Tillägg i samboavtal, hjälp tack!

Jag har ägt en bostadsrätt sedan innan som jag nu sålt med en ganska bra vinst. Sambon och jag har efter det tillsammans köpt en gemensam större bostadsrätt, där jag då har lagt in en ganska stor summa av den vinst jag gjorde på min gamla bostadsrätt. Sambon och jag är båda överrens om att vi ska skriva ett samboavtal gällande detta, men vi vet inte riktigt säkert vad som krävs för att det ska vara ett "juridiskt bindande" avtal som inte kan leda till några bråk vid en ev separation. Sambon mejlade över följande (hoppas inte texten hoppar runt nu):

AVTAL

Härmed avtalar vi XX (mitt namn + pers.nr), och OO (sambons namn + pers.nr) båda med adress X-gatan (fullständig adress) att lägenheten på X-gatan ska omfattas av ett tillägg av reglerna om bodelning i sambolagen.

Det innebär att vid en eventuell separation och försäljning av lägenheten erhåller XX  X-antal  kr mer än O. Såvitt avser bohag ska sambolagens bodelningsregler gälla.

Stockholm den 2 juli 2009,

XX och OO underskrifter

Så är detta ett ok dokument? Vad fattas/krävs? Vittnen? Eller kanske tom är ett annat dokument/lagstiftning man ska använda sig av?

Tack för hjälp .

• Svar på tråden Tillägg i samboavtal, hjälp tack!
  • Anonym

Men han är ju inte skyldig henne pengar utan hon vill ha mer av vinsten än vad han ska få. Om de skriver ett skuldebrev så får han betala henne pengarna även om de säljer lägenheten med förlust, och det är väl inte meningen?

"Om man äger olika andelar av en bostad, eller om bostaden är den enas hyresrätt, är ett samboavtal att rekommendera om man vill vara säker på att bostaden inte delas vid en separation. Avtal bestämmer att sambolagens regler om bodelning inte gäller på samma sätt som ett äktenskapsförord när man är gift. Avtalet ska inte registreras."

MrsDeepblue skrev 2009-07-02 16:19:43 följande:
    Enligt sambolagen kan man genom ett s k samboavtal komma överens om att bodelning inte ska ske vid ev. separation eller att viss egendom inte ska ingå i en bodelning. Det är inte något sådant som ni vill komma överens om. Alltså är ett samboavtal inte lämpligt. Ni kan istället skriva ett skuldebrev, där ni skriver att han är skyldig dig en viss summa pengar, och att den summan förfaller till betalning vid en kommande bodelning. Som ni har skrivit avtalet nu så gäller det enbart om lägenheten säljs vid separationen. Vad ska gälla om en av er skulle ta över lägenheten från den andre? Samboavtal behöver för övrigt inte bevittnas, det är lika bra att räta ut det frågetecknet också. :)
  • MrsDeepblue
    Anonym skrev 2009-07-02 16:30:12 följande:
    Men han är ju inte skyldig henne pengar utan hon vill ha mer av vinsten än vad han ska få. Om de skriver ett skuldebrev så får han betala henne pengarna även om de säljer lägenheten med förlust, och det är väl inte meningen?"Om man äger olika andelar av en bostad, eller om bostaden är den enas hyresrätt, är ett samboavtal att rekommendera om man vill vara säker på att bostaden inte delas vid en separation. Avtal bestämmer att sambolagens regler om bodelning inte gäller på samma sätt som ett äktenskapsförord när man är gift. Avtalet ska inte registreras."
    Som du skriver: ett samboavtal är att rekommendera om man vill vara säker på att bostaden inte delas vid en separation, om man äger olika delar av bostaden. Men här vill de ju att den ska ingå i bodelningen, men inte likadelas.

Som jag förstår TS så äger de lika delar, men att TS har lagt in mer pengar. Och då är sambon ju skyldig pengar. Men jag kan ju ha missförstått vad TS menade. Det vanliga är ju att man äger halva bostaden var när man köper gemensam bostad, oavsett vem som rent faktiskt står för pengarna.
  • Anonym

Ja, eller så äger TS hela bostaden och står på lånet men hennes kille hjälper till att betala amortering och ränta och borde därför få del av vinsten.

Kanske enklast om TS berättar lite mer hur det ligger till

MrsDeepblue skrev 2009-07-02 16:44:17 följande:
    Som du skriver: ett samboavtal är att rekommendera om man vill vara säker på att bostaden inte delas vid en separation, om man äger olika delar av bostaden. Men här vill de ju att den ska ingå i bodelningen, men inte likadelas. Som jag förstår TS så äger de lika delar, men att TS har lagt in mer pengar. Och då är sambon ju skyldig pengar. Men jag kan ju ha missförstått vad TS menade. Det vanliga är ju att man äger halva bostaden var när man köper gemensam bostad, oavsett vem som rent faktiskt står för pengarna.

Tack för era svar och för att ni försöker hjälpa mig att reda ut detta.

Är också intresserad av att veta detta register då vi även pratat om detta med arvsrätt om en av oss går bort. Trodde också att ett skrivet testamente var det enda sättet?

Jag vet inte hur skuldebrev fungerar, men som anonym nr 11 skrev, vill jag inte kunna kräva sambon på pengar som "inte finns". Skulle vi sälja denna bostad med förlust så får jag ju ta den smällen. Säljer vi för samma pris som vi köpte den vill jag ha de pengar jag lämnat som kontantinsats och all ev vinst över det ska vi dela på.

SOm MrsDeepblue skrev måste vi ju ta i beaktande att en av oss kanske vill köpa ut den andre och få med sådant också....Snårigt det här.

Vi äger lika mkt av denna bostad båda två, kan det spela in också?

• MrsDeepblue

Anonym (lite hjälp tack) skrev 2009-07-02 16:50:46 följande:

Tack för era svar och för att ni försöker hjälpa mig att reda ut detta.Är också intresserad av att veta detta register då vi även pratat om detta med arvsrätt om en av oss går bort. Trodde också att ett skrivet testamente var det enda sättet?Jag vet inte hur skuldebrev fungerar, men som anonym nr 11 skrev, vill jag inte kunna kräva sambon på pengar som "inte finns". Skulle vi sälja denna bostad med förlust så får jag ju ta den smällen. Säljer vi för samma pris som vi köpte den vill jag ha de pengar jag lämnat som kontantinsats och all ev vinst över det ska vi dela på.SOm MrsDeepblue skrev måste vi ju ta i beaktande att en av oss kanske vill köpa ut den andre och få med sådant också....Snårigt det här.Vi äger lika mkt av denna bostad båda två, kan det spela in också?
    Något register finns inte, testamente är enda sättet.

Ok, jag hade missförstått, det vanliga är att par ser det som en skuld om den ena har lagt in mer pengar. Det ni kan göra är att skriva ett samboavtal om att lägenheten inte ska ingå i bodelningen, och ett särskilt avtal om lägenheten där det framgår just det du skriver, att du ska först erhålla X kronor vid försäljning, och eventuell resterande summa ska fördelas lika mellan er. Då återstår bara problemet med om en av er ska ta över lägenheten från den andre, men det går ju att skriva en bra formulering om det också. Just nu kommer jag inte på något jättebra, det är supervarmt och min hjärna har semester. Jag får fundera och återkomma. Eller så hinner någon annan kunnig före mig.

Såg era frågor nu efter jag postat .

Som jag skrev ovan precis så äger vi lika mkt av bostaden, men att jag har lagt in en summa pengar som jag vill ha tillbaka som "mina egna" vid en ev separation. Detta om vi säljer bostaden eller om sambon skulle välja att köpa ut mig eller tvärt om.

Det är bara dessa pengar (kontantinsatsen) jag bryr mig om. Jag betalar nya möbler etc till denna nya bostad också, men dessa kan vi dela som vanligt vid en bodelning.

• Anonym

Men om hon vill köpa ut honom så får hon göra det för halva värdet minus sin kontantinsats. Om han vill köpa ut henne får han göra det för halva värdet (då får hon tillbaka sin kontantinsats + ev vinst)
    Kan det funka?

MrsDeepblue skrev 2009-07-02 16:57:43 följande:
    Anonym (lite hjälp tack) skrev 2009-07-02 16:50:46 följande: Något register finns inte, testamente är enda sättet. Ok, jag hade missförstått, det vanliga är att par ser det som en skuld om den ena har lagt in mer pengar. Det ni kan göra är att skriva ett samboavtal om att lägenheten inte ska ingå i bodelningen, och ett särskilt avtal om lägenheten där det framgår just det du skriver, att du ska först erhålla X kronor vid försäljning, och eventuell resterande summa ska fördelas lika mellan er. Då återstår bara problemet med om en av er ska ta över lägenheten från den andre, men det går ju att skriva en bra formulering om det också. Just nu kommer jag inte på något jättebra, det är supervarmt och min hjärna har semester. Jag får fundera och återkomma. Eller så hinner någon annan kunnig före mig.
  • MrsDeepblue
    Anonym skrev 2009-07-02 17:01:25 följande:
    Men om hon vill köpa ut honom så får hon göra det för halva värdet minus sin kontantinsats. Om han vill köpa ut henne får han göra det för halva värdet (då får hon tillbaka sin kontantinsats + ev vinst)Kan det funka?
    Man ska räkna bort ett tänkt mäklararvode och latent reavinstskatt också. Sen är det intressant att veta om det finns lån på bostaden och ifall de står på halva lånen vardera.
  • Skruttis1979

Oh, jag kommer inte ihåg och inte sambon heller. Bra va?

Jag vet iaf att vi skrev under att vi ärver varandra vad gäller våra försäkringar och det som tilldelas då någon dör.
    Jag skrev fel i tidigare inlägg. Vi skrev på att vi ärver varandra före dottern. Men exakt hur kommer jag som sagt inte ihåg. Jag måste fixa fram det på nåt sätt... är ju jätteviktigt att veta. fasiken vilken slarver jag är... Skyller på att jag var nyförlöst och virrig.

• Skruttis1979

Man kan även säga till på sitt jobb att man kan ändra arvtagare på sin livförsäkring man har via arbetet.

Svar på tråden Tillägg i samboavtal, hjälp tack!