• Anonym (lite hjälp tack)

Tillägg i samboavtal, hjälp tack!

Jag har ägt en bostadsrätt sedan innan som jag nu sålt med en ganska bra vinst. Sambon och jag har efter det tillsammans köpt en gemensam större bostadsrätt, där jag då har lagt in en ganska stor summa av den vinst jag gjorde på min gamla bostadsrätt. Sambon och jag är båda överrens om att vi ska skriva ett samboavtal gällande detta, men vi vet inte riktigt säkert vad som krävs för att det ska vara ett "juridiskt bindande" avtal som inte kan leda till några bråk vid en ev separation. Sambon mejlade över följande (hoppas inte texten hoppar runt nu):

AVTAL

Härmed avtalar vi XX (mitt namn + pers.nr), och OO (sambons namn + pers.nr) båda med adress X-gatan (fullständig adress) att lägenheten på X-gatan ska omfattas av ett tillägg av reglerna om bodelning i sambolagen.

Det innebär att vid en eventuell separation och försäljning av lägenheten erhåller XX  X-antal  kr mer än O. Såvitt avser bohag ska sambolagens bodelningsregler gälla.

Stockholm den 2 juli 2009,

XX och OO underskrifter

Så är detta ett ok dokument? Vad fattas/krävs? Vittnen? Eller kanske tom är ett annat dokument/lagstiftning man ska använda sig av?

Tack för hjälp .

• Svar på tråden Tillägg i samboavtal, hjälp tack!
  • MrsDeepblue

Anonym (milou) skrev 2009-07-02 17:33:30 följande:

oh kanske får låna denna tråden lite om det är någon som vet svaret på följande?- jo jag och min sambo ska flytta till hus, av olika anledningar har inte jag i dagsläget möjlighet att ta lånet ihop med honom,därför står han själv för lånet och som ensam ägare på huset. Hans föräldrar blev något upprörda när dom förstod att han var ensam låntagare och typ krävde att vi ser till att skriva något slags sambo avtal - så att jag inte-vid en eventuell separation skulle få rätt till halva huset! . Jag har aldrig hört att något sådant skulle kunna ske annat än med möjligtvis gifta par? vilket vi inte är..vi är bara förlovade.stämmer de att jag rent teoretiskt skulle kunna kräva halva huset om vi gjorde slut ,bara för att huset köptes i syfte av gemensamt boende??? jag tycker de låter välldigt knäppt o konstigt...
    Huset ingår i bodelning om ni separerar, det gäller även för sambor och inte bara för gifta. Men lånet ska ju räknas av givetvis och det som blir kvar delas.
  • John D
    Skruttis1979 skrev 2009-07-02 17:37:44 följande:
    mmm, men hade alla sett det som så självklart så hade det inte funnits färdiga dokument som rekommenderas att användas, just pga kryphål och osämja vid separation.
    Om jag inte missförstod TS, så var detta just ett sådan färdigt dokument som hennes sambo laddat hem.
  • Skruttis1979
    John D skrev 2009-07-02 17:40:45 följande:
    Om jag inte missförstod TS, så var detta just ett sådan färdigt dokument som hennes sambo laddat hem.
    nej, det var det han inte gjort... han hade skrivit ungefär samma text som ett sådant dokument.
  • MrsDeepblue
    John D skrev 2009-07-02 17:34:47 följande:
    Jag hade kompletterat kontraktet med ett fastighetsnummer eller dylikt på lägenheten så att det är klargjort bortom rimligt tvivel exakt vilken lägenhet det gäller.Kan ni inte bara lägga till "av eventuell vinst" efter frasen "Det innebär att vid en eventuell separation och försäljning av lägenheten erhåller XX X-antal kr mer än O", då har ni ju täckt upp eventualiteten att ni säljer med förlust?Dessutom heter det "tillägg till reglerna", inte "tillägg av reglerna". ;)I övrigt skadar det aldrig med ett vitte, så släng in ett "Bevittnas av" och få någon att skriva en kråka där också.Visst finns det säkerligen kryphål om man absolut vill, men helt seriöst, hur stor är chansen att ni blir så jävla osams att ni drar varann inför domstol, och hur stor är chansen att domstolen är så jävla hjärndöd att dom inte ser ett dylikt dokument som en rätt solklar bevisning?
    För det första blir det problem om de skriver ett "samboavtal" om något som inte kan avtalas enligt sambolagen. Sen torde det ju inte råda något tvivel om vilken lägenhet som avses om de anger adressen, det skulle vara om nån av dem senare skulle köpa en lägenhet på samma adress, men det är väl lite långsökt?

Sen måste de ju även lägga till vad som ska gälla om en av dem ska lösa ut den andre, alltså att lägenheten inte säljs.

Vad ska bevittnandet tjäna till?
  • MrsDeepblue
    Skruttis1979 skrev 2009-07-02 17:37:44 följande:
    mmm, men hade alla sett det som så självklart så hade det inte funnits färdiga dokument som rekommenderas att användas, just pga kryphål och osämja vid separation.
    Tyvärr så är många av de färdiga dokumenten undermåliga och kan inte användas korrekt av någon som inte är insatt i ämnet. Jag har t o m sett mallar som jag inte ens förstår hur de har tänkt med. Så det är inte så enkelt det heller...därför bör man vända sig till en jurist med familjerätt som specialitet om man vill vara säker.
  • Anonym (milou)
    MrsDeepblue skrev 2009-07-02 17:40:17 följande:
    Anonym (milou) skrev 2009-07-02 17:33:30 följande:
    Huset ingår i bodelning om ni separerar, det gäller även för sambor och inte bara för gifta. Men lånet ska ju räknas av givetvis och det som blir kvar delas.
    Hmm okay! märkligt tycker jag, de "roliga" i de hela är att hade inte hans föräldrar sagt nått hade jag aldrig kommit på tanken heller att ens ta reda på något sådant eftersom det de fakto inte är jag som köpt huset!.
    dock vet jag inte hur vi ska göra rent ekonomisktt, om bara han ska betala på amorteringarna och jag betala driftkostnader? för jag menar om jag ochså betalar på amorteringarna så vill jag ju ha igen för de jag lagt in i huset OM vi någonsin skulle separera ...
  • John D
    MrsDeepblue skrev 2009-07-02 17:43:08 följande:
    För det första blir det problem om de skriver ett "samboavtal" om något som inte kan avtalas enligt sambolagen.
    Vad surrar du om nu? Vad är det som inte kan avtalas enligt sambolagen?
    Det är väl precis bodelningar som denna som sambolagen handlar om?
  • Skruttis1979
    MrsDeepblue skrev 2009-07-02 17:45:35 följande:
    Tyvärr så är många av de färdiga dokumenten undermåliga och kan inte användas korrekt av någon som inte är insatt i ämnet. Jag har t o m sett mallar som jag inte ens förstår hur de har tänkt med. Så det är inte så enkelt det heller...därför bör man vända sig till en jurist med familjerätt som specialitet om man vill vara säker.
    Nä precis. vi fick rådet att ta hjälp av jurist för att pappret skulle fyllas i helt rätt.
  • MrsDeepblue
    John D skrev 2009-07-02 18:46:34 följande:
    Vad surrar du om nu? Vad är det som inte kan avtalas enligt sambolagen?Det är väl precis bodelningar som denna som sambolagen handlar om?
    Samboavtal reglerar antingen att bodelning inte ska ske eller att viss egendom ska undantas från bodelning. Det surrar jag om. Det är ingen av de sakerna som TS vill göra egentligen, utan ha en annan fördelning av egendomen än sambolagen säger.

Är du också jurist?
Svar på tråden Tillägg i samboavtal, hjälp tack!