• lillangel

    Morden ökar i Sverige, barn och kvinnomord...varför tror ni?

    Igår mördades en mamma o hennes baby flicka i deras lgh, de gör så ont att läsa detta och veta att de hände en sån brutal sak i sthlm för bara några timmar sen,så har vi max o saga... lilla ängla osv osv... VARFÖR? Vem mördar barn? och varför har de ökat så mycke? man kan slå upp nyheterna varje dag så är de någon som blivit av me sitt liv på brutalaste sätt. Mår skit över de här. Och pedofil kvinnan som fick ynka 2 1/2 hörde jag idag??? va? de e ju helt sjukt att hon ska få springa runt lös sen i samhället + alla andra pedofiler som också släpps ut bland alla våra barn efter 1år

  • Svar på tråden Morden ökar i Sverige, barn och kvinnomord...varför tror ni?
  • kramgo80
    jaghopparhögt skrev 2009-07-11 13:50:29 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad som är relevant med att dra in könet när man pratar om någon som har begått ett brott. Det är ju en individ som har begått ett särskilt brott, det är ju det enda relevanta i sammanhanget. Om individen sen var man eller kvinna, vit eller svart, hade dyra eller billiga skor är väl inget som ändrar brottet?
    Det är väldigt relevant att se vilka som begår en viss typ av brott och sedan föra statistik över det, när man sedan försöker ta fram åtgärder för att förebygga just den typen av brotten.
    Det behöver inte betyda att brottet utfördes pga människans utseende, eller kön osv, men om man kan se att en viss typ av människor begår en viss typ av brott blir det lättare att lägga resurser där de behövs.
  • jaghopparhögt
    kramgo80 skrev 2009-07-11 13:57:59 följande:
    Det är väldigt relevant att se vilka som begår en viss typ av brott och sedan föra statistik över det, när man sedan försöker ta fram åtgärder för att förebygga just den typen av brotten. Det behöver inte betyda att brottet utfördes pga människans utseende, eller kön osv, men om man kan se att en viss typ av människor begår en viss typ av brott blir det lättare att lägga resurser där de behövs.
    Det känns ju inte som ett schysst samhälle, om t ex två kvinnor blir våldtagna på en festival och både blir våldtagna av svarta män. Ska polisen då bevaka alla svarta män i fortsättning på den festivalen.
    Känns ju verkligen inte rätt alls.
  • kramgo80
    jaghopparhögt skrev 2009-07-11 14:41:01 följande:
    Det känns ju inte som ett schysst samhälle, om t ex två kvinnor blir våldtagna på en festival och både blir våldtagna av svarta män. Ska polisen då bevaka alla svarta män i fortsättning på den festivalen.Känns ju verkligen inte rätt alls.
    Nej det har du rätt i. Och det var inte på något sätt så jag menade heller.
    Var fick du övervakning ifrån?

    Jag menar att om man ser att en viss grupp av människor är mer benägna att begå ett visst typ av brott kan samhället vinna på att försöka se på underliggande orsaker och kanske sätta in resurser för att förebygga en ökning.

    Om man till exempel ser att kriminaliteten ökar bland unga i invandrartäta områden är det ju förstås andra faktorer än att de är invandrare som är avgörande. Antagligen ekonomi och social status osv, och jag menar att det är där man ska försöka lägga resurser. Men hur jag tycker det bör gå till är en helt annan fråga och hör inte hemma i den här tråden.
  • lillangel
    jaghopparhögt skrev 2009-07-11 14:41:01 följande:
    Det känns ju inte som ett schysst samhälle, om t ex två kvinnor blir våldtagna på en festival och både blir våldtagna av svarta män. Ska polisen då bevaka alla svarta män i fortsättning på den festivalen.Känns ju verkligen inte rätt alls.
    sluta diskutera i min tråd tack!
  • kramgo80

    Det var inte meningen att gå off-topic.

    Vill du diskutera varför barnamorden ökar i sverige så ställde jag tidigare en fråga var du fått den statistiken från. Allt jag hittar tyder på motsatsen, men jag hittar å andra sidan ingenting som är skrivet efter 2007.

  • isisisis

    Därför att fler och fler män med "hedersbehov flyttar hit.
    De tolererar inte ett avslut.

    Plus att det kryllar av män som inte kan hantera en separation.
    Samhället mår sämre,och därför sker det fler och fler mord.

  • Lincon
    kramgo80 skrev 2009-07-11 13:39:02 följande:
    På TV4-nyheterna idag hävdar man motsatsen, att det faktiskt går ner i åldrarna. Vet dock inte vilka källor de har använt sig av. Sen undrar jag varför TS tror att morden ökar i sverige, var kommer den statistiken ifrån? Föjande är från BRÅ 2007: "Antalet fall av mord, dråp och misshandel med dödlig utgång har inte ökat sedan 1975 ? sedan mitten av 1990-talet har det till och med minskat."
    Jaså? Jag har själv använt mig av BRÅS statistik till ett skolarbete under våren där det tydligt framgick att mord, misshandel och våldtäkt ökat i alla fall de senaste tio åren.
  • kramgo80
    Lincon skrev 2009-07-11 21:27:57 följande:
    Jaså? Jag har själv använt mig av BRÅS statistik till ett skolarbete under våren där det tydligt framgick att mord, misshandel och våldtäkt ökat i alla fall de senaste tio åren.
    Jag misstror dig inte. Men som sagt, jag har inte hittat något som tyder på att det skulle stämma, snarare motsatsen.
    Men som jag också tidigare berättat så hittar jag inget som publicerats efter 2007. Kanske inte letar på rätt ställe. Upplys mig gärna.

    Det enda jag hittar från BRÅ är följande:
    www.bra.se/extra/measurepoint/&name=Dödligt våld&url=/dynamaster/file_archive/081215/a8c2f953d90ba23d3114310701dbc899/BU%255fdodligt%255fv%255fld.pdf
  • kramgo80

    Och för den som innte orkar läsa.

    Följande är från de första raderna i sammanfattningen:
    "Under de senaste 30 åren har det årligen skett i genomsnitt om-
    kring 100 fall av dödligt våld i form av mord, dråp och misshan-
    del med dödlig utgång. Antalet har dock minskat under de se-
    naste 15 åren, främst när det gäller barn under 15 år som offer."

Svar på tråden Morden ökar i Sverige, barn och kvinnomord...varför tror ni?