• stjernfall

Marsvinstråd 4

Jag har sett att det finns trådar här på FL för folk som har alla möjliga husdjur men ingen för oss som har marsvin. Visst måste det väl finnas fler som har marsvin?

Jag tänkte att vi i den här tråden kunde ge varandra tips och hjälpas åt att svara om någon har frågor...

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m37059561.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m39970698.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m42896789.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-03 23:50
    Tråden stänger snart men vi fortsätter snacka här: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m47759753.html

• Svar på tråden Marsvinstråd 4
  • Lillan7704

Hej hej.
    Jag joinar mig till er här.. Köpte två virvlar för en månad sen ungefär. Oskar och Elliot.

• Förväntansfull0406

hänger på här oxå.... hoppas de andra följer med. Jag har en förkärlek för nakna djur, min svägerska har en mexikansk nakenhund och så hittade jag en spynx på nätet (så ljuvliga) och så fick jag av en slump se skinnys på nätet, vadå frälst!! Hoppas hon som föder upp hänger på här, vill ja gärna höra mer om dom.

Föresten, två veckor efter kastrering idag, inga bölder. Skönt.

• MikaTela

Här är jag med er! :)

Nu sitter jag bara med 4 marsvin, gav bort min abbessinierhona idag, så nu har jag bara två lakeland och två skinny kvar. Men kommer skinnyungar om ett par månader! :D

Nån undrade om jag har en hemsida och det har jag: www.mikatelas.tk
    Den är rätt dåligt uppdaterad just nu, men ska sätta mig någon dag och uppdatera den lite.

Känns lite tomt med "bara" 4 marsvin, ett tag var jag uppe i 8-9 st. :p

Men så länge jag bor i lägenhet ska jag hålla ner det lite grann, värre blir det sen när pojkvännen och jag flyttar ihop på hans gård för då ska vi bygga upp burar ute i sadelkammaren. :p

Skinnys är helt underbara enligt mig! Först när jag såg dom på bild sa jag: "Fy vad fula ALDRIG i mitt liv att jag nånsin skaffar en sån!!!" - Några månader senare lärde jag känna min kompis som är uppfödare av dessa och jag blev förälskad sen tog det några månader till bara så ägde jag en själv. Kommer aldrig överge skinnys så länge jag håller på med marsvin!

• Lillan7704

Hur vanligt är det att två marsvinshannar slåss?
    Oskar och Elliot har bott i samma bur sen den 18/5, lite längre än den månad jag skrev innan, och det har gått hur bra som helst. Men för en stund sen så slogs dom så att jag fick gå i mellan... Elliot som är vit i ansiktet är blodig så det var ett ordentligt slagsmål. Han bet även mig rätt ordentligt när jag tog upp honom. Han trodde nog att det var Oskar han bet...

Tror ni att dom kommer att slåss igen eller var det kanske ett sätt att göra upp rang på nytt?

• Mama Africa

Mina två herrar var 4 och 6 månader när de kom till mig, hade bott i samma bur innan och varit bra kompisar. När de sedan kom till mig slogs de en del i början, men nu är de polare igen. Tror att de måste göra om rang på något sätt. Men håll ett extra öga på dem ett tag...

• stjernfall

Jag har tyvärr bara erfarenhet av tjejer så jag vet tyvärr inte.

Det ska ju för det mesta funka smärtfritt vad jag har hört, iaf om dom vuxit upp tillsammans alternativt att den ena varit vuxen o den andra liten när dom sammanförts. Är dom lika gamla?

• MikaTela

Är det pälsade sällskaps marsvin som inte ska ställas ut direkt så skulle jag låta dom få slåss lite och göra upp sin rang.
    Du sa han var vit och därför syntes han var blodig, oftast är det ingen fara ut men ser ju värre ut på dom vita.

Nu kommer dom troligen slåss igen när du sätter ner pga du avbröt deras ranguppgörelse innan.
    Men testa att sätta ner och ha många gömställen och kanske nån hängmatta, så dom både kan gömma sig i, under och på och så mycket hö på eller på 2-3 ställen i buren och vid bara en vattenflaska så sätt den mitt på långsidan.
    Sen låter du dom bråka, låter hemskt och ser hemskt ut, men troligen lugnar det sig efter ett tag då dom gått ihop i 2 månader tidigare.

• Lillan7704

Okej. Tusen tack för svaren!
    Jag har faktiskt delat på dom nu så dom sitter i varsin bur för tillfället, vågade inte ha dom ihop.. Tänkte försöka sätta ihop dom i uteburen i morgon istället för den är mycket större så då har dom större yta att springa undan ifrån varandra på. Den är 2,40m lång och 1,20m bred..

Men det är ingen fara att dom biter ihjäl varandra? För det såg verkligen ut som att dom skulle göra det!
    Jag har aldrig haft två hanar innan så jag är helt ny inför detta!

• Lillan7704

Elliot är född den 5/3 och Oskar är född den 4/4 så det skiljer en månad på dom.

Elliot var 9,5 vecka när jag fick hem honom och Oskar var 6 veckor.  Hämtade Elliot en vecka innan jag hämtade Oskar.
    Att jag fick Oskar så tidigt var att han inte lät deras honor vara och vantrivdes med att sitta i egen bur.

• MikaTela

Jag har aldrig varit med om eller hört om att dom biter ihjäl varandra, ett hack i örat eller två och några sår på kroppen men inte mer.

Enda jag har delat på var när jag hade en dominant pälsad hane med min skinny, men det var för att skinnyn inte hade nån päls som skyddade och dessutom ville jag behålla honom i utställningsbart skick.

Marsvinsungar kan säljas och byta hem från dom är 5 veckor, så 6 veckor är inte så tidigt egentligen, särskilt inte när dom inte hade nån hane att sätta honom med. :)

Svar på tråden Marsvinstråd 4