• stjernfall

Marsvinstråd 4

Jag har sett att det finns trådar här på FL för folk som har alla möjliga husdjur men ingen för oss som har marsvin. Visst måste det väl finnas fler som har marsvin?

Jag tänkte att vi i den här tråden kunde ge varandra tips och hjälpas åt att svara om någon har frågor...

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m37059561.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m39970698.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m42896789.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-03 23:50
    Tråden stänger snart men vi fortsätter snacka här: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m47759753.html

• Svar på tråden Marsvinstråd 4
  • Förväntansfull0406
    Lillan7704 skrev 2009-07-10 22:41:34 följande:
    Jadå, kastrering kommer det absolut att bli i så fall!
    jag gjorde det för tre veckor sedan snart. N går mamma, pappa barn i samma bur, frid och fröjd. "pappa" kuttrar fortf en del, men det är nog för att visa vem som bestämmer.
    Det e riktigt mysigt nu, inte en massa gräl och slagsmål och inte massa parningar. Harmoni haha
  • M Hellin

Jag har 3 nu, en hona som är nån slags texelblandning, och går i tankarna på en fjärde, såg en söt, mörkbrun slät hane, men då måste den kastreras innan jag sätter den i samma bur.

• MikaTela

Att tänka på vid kastrering är att det kan gå fel, det är en stor operation för ett sånt litet djur och det är inte jätteovanligt att dom faktiskt inte klarar sig, tyvärr.

Så jag skulle i så stor mån som möjligt försöka sätta ihop dom med varandra igen.

Om jacket är nästan läkt var det inte alls länge sen dom slogs, min hona fick ett jack i örat under rangbråk och det läktes på kanske max en vecka.

• Mamma till gullungen

Till Förväntansfull0406 hon är rätt så gammal och som jag skrev förut så var hon konstig för några veckor sen då jag trodde att nu är det färdigt för henne.Jag har haft henne i tre år och min kompis hade haft henne i fem år så hon är ingen ungdom precis.Det är därför som jag inte vill skaffa ett till marsvin om Vitfot dör sen,för då får jag skaffa mig ett till marsvin och jag vill helst ha marsvin som är syskon.

• Lillan7704
    MikaTela skrev 2009-07-11 08:03:16 följande:
    Att tänka på vid kastrering är att det kan gå fel, det är en stor operation för ett sånt litet djur och det är inte jätteovanligt att dom faktiskt inte klarar sig, tyvärr.Så jag skulle i så stor mån som möjligt försöka sätta ihop dom med varandra igen.Om jacket är nästan läkt var det inte alls länge sen dom slogs, min hona fick ett jack i örat under rangbråk och det läktes på kanske max en vecka.
    Okej... Usch nu blev jag helt velig.. Vill ju inte att det ska hända dom något.. Ska göra en "hage" inne idag, det regnar fortfarande här så ute kan dom inte vara, och släppa ihop dom i. Dom har suttit på taken på sina hus och pratat... HELA natten!
  • MikaTela

Mamma till gullungen - Köp två syskon nu då, då kan din gamla hona fostra dom lite! 2 eller 3 marsvin märker man knappt nån skillnad på varken, plats eller matmässigt och inte heller när man ska städa buren. :)

Lillan7704 - Sätt ihop dom på badrumsgolvet eller köksgolvet eller liknande! :)

• Lillan7704

Jag satte ihop dom på vardagsrumsgolvet och det har gått över förväntan! Byggde en "hage" till dom och dom jagade varann, hackade tänder och trampade med bakbenen i ca 1 timme, men dom slogs ingenting. Så nu har dom suttit i samma bur sen i går kväll och det har inte varit något bråk alls. Jag är jätteglad!!

En fråga... Jag har tagit med tegelrör hem från jobbet, ca 30 cm långa, tänkte ha dom i uteburen som leksaker till dom. Testade att lägga en i inneburen och dom tycker att den är jätterolig att springa igenom, MEN, dom biter ju i den! Kan det vara farligt? Det blir inga vassa flisor för dom är väldigt porösa och dom mer skrapar tänderna mot den än biter egentligen, men jag blir ändå lite fundersam om det verkligen kan vara bra...? Det kanske är bäst att ha leksaker i trä eller plast?

Det har blivit många frågor ifrån mig, men jag vill ju bara mina killars bästa..

• Effi81

En marsvinsuppfödare här! Har läst igenom alla marsvinstrådar och kände att jag var tvungen att bli medlem och dela med mig lite av mina marsvinserfarenheter. Har registrerat uppfödarnamn i Svenska marsvinsföreningen och föder upp marsvin av raserna self och crested buff och saffron. Här har ni min blogg: www.luneas.bloggagratis.se och min hemsida (dock hemskt ouppdaterad): www.luneas.se.

Har sett att flera av er har haft hanar som bråkat och som ni då kastrerat för att få dem att kunna bo tillsammans igen. En nyfiken fråga - har kastrationen verkligen löst problemet? Enligt min erfarenhet och vad jag har hört från många så förändras inte marsvinshanars beteende efter en kastrering på samma sätt som t.ex en katt eller kanin. En kastrerad marsvinshane har kvar samma beteende som innan kastrationen så det enda som förändras är att han inte kan bli pappa längre. Om han får gå med honor så kommer han fortfarande att para dem även om det inte blir några ungar av det.

Förväntansfull 0406: Hur funkar det att ha kastrerad far och son tillsammans med en hona? I mina öron låter detta jätteavigt! Eftersom beteendet inte förändras av en kastration så borde far och son bli riktiga rivaler när sonen blir könsmogen. De ser ju båda två honan som "sin". Vore intressant att höra hur det har gått med det? Hur gammal är sonen nu?

Hoppas på många givande marsvinsdiskussioner! .-)

• stjernfall

Hej luneas, vad kul att du har hittat hit. Alltid kul med nya och bra med uppfödare som ofta har mer kunskap än oss vanliga marsvinsägare

Spännande grej du tar upp angående hanars kastrering, att beteendet inte försvinner, eftersom jag bara har tjejer så vet jag inget alls om hur hanarna fungerar.

• M Hellin
    Effi81 skrev 2009-07-15 15:47:56 följande:
    Har sett att flera av er har haft hanar som bråkat och som ni då kastrerat för att få dem att kunna bo tillsammans igen. En nyfiken fråga - har kastrationen verkligen löst problemet? Enligt min erfarenhet och vad jag har hört från många så förändras inte marsvinshanars beteende efter en kastrering på samma sätt som t.ex en katt eller kanin. En kastrerad marsvinshane har kvar samma beteende som innan kastrationen så det enda som förändras är att han inte kan bli pappa längre. Om han får gå med honor så kommer han fortfarande att para dem även om det inte blir några ungar av det. Förväntansfull 0406: Hur funkar det att ha kastrerad far och son tillsammans med en hona? I mina öron låter detta jätteavigt! Eftersom beteendet inte förändras av en kastration så borde far och son bli riktiga rivaler när sonen blir könsmogen. De ser ju båda två honan som "sin". Vore intressant att höra hur det har gått med det? Hur gammal är sonen nu? Hoppas på många givande marsvinsdiskussioner! .-)
    Mina hanar har förändrats till det bättre, de är absolut både lugnare och snällare mot varandra, jag har två hanar som går med en hona, och ingen av dem försöker para henne.
Svar på tråden Marsvinstråd 4