• stjernfall

Marsvinstråd 4

Jag har sett att det finns trådar här på FL för folk som har alla möjliga husdjur men ingen för oss som har marsvin. Visst måste det väl finnas fler som har marsvin?

Jag tänkte att vi i den här tråden kunde ge varandra tips och hjälpas åt att svara om någon har frågor...

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m37059561.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m39970698.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m42896789.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-03 23:50
    Tråden stänger snart men vi fortsätter snacka här: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m47759753.html

• Svar på tråden Marsvinstråd 4
  • stjernfall
    angel1984 skrev 2009-09-28 11:30:14 följande:
    här vill jag hoppa in om man får.. Ser att det inte skrivits nått på ett tag, men det kanske kommer igång igen.. Hämtade hem två virvelmarsvin i helgen.. två honor som är två år, köpte dom av en familj som skulle åka på en längre utlandssemester och kände att det var bättre att dom kom till ett permanent hem än att du skulle ha "barnvakt" åt dom.. Har ju såå dålig fantasi så jag har ju bara kommit på namn till en av dom.. (gillade inte riktigt namnen som dom hade) så den ena heter Mimmi, men den andra står det helt still... Några förslag?
    Vad kul att du hittat hit och hoppas du kommer trivas med dina marsvin

Kanske kan Mimmis kompis heta Kajsa som i disneys värld Hahha, jag är sämst på att komma på namn :P
  • IrenerI

Hoppar in med..
    Fick grannens marsvin i sommras som testmarsvin för att se om de var nått som passade oss. Tyvärr levde han i bara 3 veckor och lite längre än så hadevi ju tänkt oss.
    Men de hela resulterade i 2 nya "margrisar" här. Ungarna har döpt dom till Klara och Ellika.
    Men eftersom vi inte haft förut kan de vara kul att läsa lite här.

• Bettyboopan1984

Det blev en mimmi o en lady... =)
    Upptäckte idag när jag gjorde rent i buren att mina små behövde borstas så jag satte igång med det.. då märkte jag att dom hade tovor vid baken.. ser ut som om de fastnat bland annat kiss som blivit tovor.. hur löser jag det på bästa sätt? Nån som har något tips?

• M Hellin
    angel1984 skrev 2009-09-28 21:16:31 följande:
    Det blev en mimmi o en lady... =) Upptäckte idag när jag gjorde rent i buren att mina små behövde borstas så jag satte igång med det.. då märkte jag att dom hade tovor vid baken.. ser ut som om de fastnat bland annat kiss som blivit tovor.. hur löser jag det på bästa sätt? Nån som har något tips?
    Jag klipper med sax på min texelhona om det blivit, men jag försöker borsta henne varje dag så det inte ska bli tovor.
  • Bettyboopan1984

M Hellin skrev 2009-09-28 21:20:03 följande:

Jag klipper med sax på min texelhona om det blivit, men jag försöker borsta henne varje dag så det inte ska bli tovor.
    okej... i djuraffären sa hon att jag borde bada dom... har jag aldrig gjort med marsvin förut... så... hur gör man de, o ska man ens göra de?
  • M Hellin
    angel1984 skrev 2009-09-28 21:23:56 följande:
    M Hellin skrev 2009-09-28 21:20:03 följande: okej... i djuraffären sa hon att jag borde bada dom... har jag aldrig gjort med marsvin förut... så... hur gör man de, o ska man ens göra de?
    Jag badar dem inte till vardags, men om de behövs så gör jag det i hon i tvättrummet, tappar i lagom så de inte tappar fotfästet och kan ha huvudet över ytan, som schampoo har jag avkok av såpnötter, men går nog bra med djurschampoo eller milt barnschampoo. Vattnet har jag varmare än ljummet och efteråt så fönar o borstar jag igenom pälsen så den är helt torr innan de får gå in i buren igen.
  • Bettyboopan1984

M Hellin skrev 2009-09-28 21:32:11 följande:

Jag badar dem inte till vardags, men om de behövs så gör jag det i hon i tvättrummet, tappar i lagom så de inte tappar fotfästet och kan ha huvudet över ytan, som schampoo har jag avkok av såpnötter, men går nog bra med djurschampoo eller milt barnschampoo. Vattnet har jag varmare än ljummet och efteråt så fönar o borstar jag igenom pälsen så den är helt torr innan de får gå in i buren igen.
    okej... använder du vanlig fön då? tänkte på så de inte blir för varmt för dom små liven..
  • M Hellin
    angel1984 skrev 2009-09-28 21:33:49 följande:
    M Hellin skrev 2009-09-28 21:32:11 följande: okej... använder du vanlig fön då? tänkte på så de inte blir för varmt för dom små liven..
    Jag har en vanlig fön, den har 3 lägen och jag brukar ha de lägsta, men marsvin tål värme bra, min hona älskar värmen från fönen.
  • M Hellin
    M Hellin skrev 2009-09-28 21:36:57 följande:
    Jag har en vanlig fön, den har 3 lägen och jag brukar ha de lägsta, men marsvin tål värme bra, min hona älskar värmen från fönen.
    Men man behöver ju inte hålla så nära så det bränns för dem.
  • Bettyboopan1984

M Hellin skrev 2009-09-28 21:37:22 följande:

Men man behöver ju inte hålla så nära så det bränns för dem.
    Nej, de e klart... blev bara lite fundersam eftersom jag läste förut på nätet att dom lätt får värmeslag...
  • M Hellin
    angel1984 skrev 2009-09-28 21:39:05 följande:
    M Hellin skrev 2009-09-28 21:37:22 följande: Nej, de e klart... blev bara lite fundersam eftersom jag läste förut på nätet att dom lätt får värmeslag...
    skulle tro att det gäller längre tider i direkt sol.
  • MinaSmåLiv

Tänkte ställa en fråga här i tråden och hoppas nån kan svaret. Vi har 2 marsvinshanar (bröder) som är födda i januari i år och dom är långhåriga. För några veckor sedan började dom äta upp pälsen på varandra, dom biter inte bara av den utan dom verkar även äta upp den för de ligger ingen päls i buren. Har sett när dom sitter och biter i pälsen på varandra. Någon som vet varför dom gör så??? Vi har haft marsvin förut men då korthåriga och dom har aldrig gjort så, och nu är ju våra små pojkar också korthåriga.
    Dom har fri tillgång på hö, fri tillgång på gräs och de har dom haft sen i våras när gräset började växa. Dom har fri tillgång på morötter och vitkål och på ett jättebra kraftfoder som är köpt på lösvikt i zoobutiken där vi köpte marvinen och de är de fodret dom rekommenderar till alla med marsvin. Och självklart har dom friskt vatten varje dag. Jag har kollat igenom pälsen på dom och dom har ingen ohyra och dom borstas nästan varje dag och har inte haft tovor m.m i pälsen. Så vi kan inte fatta varför dom gör så här och ingen vi känner som haft marsvin har varit me om samma sak. Dom är pigga, friska och glada och får vara ute och springa på golvet varje dag en lång stund, sitta i knät och mysa och deras bur är 120 cm lång så den räcker ju till dom två.

Hoppas någon vet vad de kan bero på och hur man får dom att sluta bita av pälsen på varandra.

Mina älskade ungar
Svar på tråden Marsvinstråd 4