• stjernfall

Marsvinstråd 4

Jag har sett att det finns trådar här på FL för folk som har alla möjliga husdjur men ingen för oss som har marsvin. Visst måste det väl finnas fler som har marsvin?

Jag tänkte att vi i den här tråden kunde ge varandra tips och hjälpas åt att svara om någon har frågor...

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m37059561.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m39970698.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m42896789.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-03 23:50
    Tråden stänger snart men vi fortsätter snacka här: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m47759753.html

• Svar på tråden Marsvinstråd 4
  • Mamma till gullungen

Jag har ett marsvin som heter Vitfot,hon är ett virvelmarsvin.Jag fick henne av en kompis för hennes äldsta son blev allergisk och dom ville inte avliva henne.Ålder vet jag inte heller så det är lite panik när jag inte hör henne för då tror jag att hon har dött,hon hade en konstig period för inte så länge sen då hon bara låg i sitt hus hela tiden hon åt inte och hon gnällde inte när jag kom in i rummet,hon haltade lite lätt på höger bakben.Hon var sån i två dagar sen blev hon som vanligt igen.

• Mama Africa

Mamma till gullungen: Har du bara ett marsvin? Tänk på att marsvin är flockdjur och inte mår bra utan minst en kompis.

• Spookie

Haha, mina två hanar är bröder, och de jagas och bråkar lite lätt för det mesta, men mestadels för att den ene (Mustasch) försöker para sig med den andre (Cookie).

Mina flickor har också slagits någon enstaka gång så att en börjat blöda, men sedan har det varit lugnt.

• Mamma till gullungen

Jag fick hon av en kompis och dom hade bara köpt henne,jag vet att dom är flockdjur och trivs bättre om dom är två men jag kan inte skaffa mig ett till marsvin nu för då blir hon ensam när Vitfot som hon heter dör och det är ju inte rätt mot det andra marsvinet.

• Förväntansfull0406
    Mamma till gullungen skrev 2009-07-10 15:30:06 följande:
    Jag fick hon av en kompis och dom hade bara köpt henne,jag vet att dom är flockdjur och trivs bättre om dom är två men jag kan inte skaffa mig ett till marsvin nu för då blir hon ensam när Vitfot som hon heter dör och det är ju inte rätt mot det andra marsvinet.
    men hur vet du att hon kommer att dö?? de lever i ganska många år, kolla annars på blocket många säljer äldre marsvin. kanske vore något?
  • Lillan7704

Jaha, idag har det regnat så det gick ju så klart inte att tussa ihop dom i stora uteburen idag...
    Tror ni att det är dumt att vänta tills i morgon? Deras burar står jämte varandra så dom kan se och höra varann hela tiden, men det känns som att det är för litet utrymme att sätta ihop dom på i en av burarna. Trots att den dom har haft tills nu är en stor kaninbur..
    Det ska tydligen bli bättre väder i morgon...

Har funderat på att köpa två honor, en till dom var, om det inte funkar att ha dom tillsammans igen.. Det brukar ju inte vara några problem med hane-hona ju...

Såg att Elliot har en reva i ena örat och den är inte ny, den är nästan läkt, så detta var nog inte första gången som dom rök ihop..

• Lillan7704
    MikaTela skrev 2009-07-10 09:49:47 följande:
    Jag har aldrig varit med om eller hört om att dom biter ihjäl varandra, ett hack i örat eller två och några sår på kroppen men inte mer.Enda jag har delat på var när jag hade en dominant pälsad hane med min skinny, men det var för att skinnyn inte hade nån päls som skyddade och dessutom ville jag behålla honom i utställningsbart skick.Marsvinsungar kan säljas och byta hem från dom är 5 veckor, så 6 veckor är inte så tidigt egentligen, särskilt inte när dom inte hade nån hane att sätta honom med. :)
    Jaha, jag trodde att dom skulle vara minst 8 veckor innan man tog dom... Då behöver jag ju inte ha dåligt samvete för det längre då..
  • Förväntansfull0406
    Lillan7704 skrev 2009-07-10 21:14:34 följande:
    Jaha, idag har det regnat så det gick ju så klart inte att tussa ihop dom i stora uteburen idag... Tror ni att det är dumt att vänta tills i morgon? Deras burar står jämte varandra så dom kan se och höra varann hela tiden, men det känns som att det är för litet utrymme att sätta ihop dom på i en av burarna. Trots att den dom har haft tills nu är en stor kaninbur.. Det ska tydligen bli bättre väder i morgon... Har funderat på att köpa två honor, en till dom var, om det inte funkar att ha dom tillsammans igen.. Det brukar ju inte vara några problem med hane-hona ju... Såg att Elliot har en reva i ena örat och den är inte ny, den är nästan läkt, så detta var nog inte första gången som dom rök ihop..
    ja vill du ha en massa bebisar så varsågod eller är dom kastrerade?
  • Förväntansfull0406

skulle starkt rek att boka en tid till kastrering.
    prova att låta dom vara tillsammans, jag tror inte de kommer ha ihjäl varandra, som tidigare skrev, de gör upp sin rang. Men skulle det vara jätte illa så dela på dom och sen kan du kastrera dom när de är 3-4 mån gamla.

• Lillan7704
    Förväntansfull0406 skrev 2009-07-10 22:40:22 följande:
    skulle starkt rek att boka en tid till kastrering. prova att låta dom vara tillsammans, jag tror inte de kommer ha ihjäl varandra, som tidigare skrev, de gör upp sin rang. Men skulle det vara jätte illa så dela på dom och sen kan du kastrera dom när de är 3-4 mån gamla.
    Jadå, kastrering kommer det absolut att bli i så fall!
Svar på tråden Marsvinstråd 4