• tessan27

Hög feber ofta...

Min dotter drabbas ofta av hög feber utan andra symptom... med hög feber menar jag 39-40 grader. Hon är 3,5 år och har alltid varit mycket sjuk. Ibland varannan vecka ungefär. Senast hon hade hög feber var i midsommar och nu så är vi där igen. Hon brukar ha lite höjd sänka också (30-60) men läkarna gör inget. Håller på att bli galen på detta. Det är jättejobbigt för henne. Hon kan må hur bra som helst under dagen och sen kommer den plötsliga höga febern som är jättesvår att få ner. Hon är sjuk ett par dagar och sen är allt bra igen. Förra sommaren var hon sjuk ca 4-5 gånger. Är det någon annan som har det så här?? Känns lixom inte normalt att ha det så här...

• Svar på tråden Hög feber ofta...
  • pippiprollan

jag har en son som har varit mycket sjuk sedan han föddes med febertoppar utan andra symtom. Efter ca 1½ på vc för koll varje gång han hade feber så gjorde dom tillslut en ordentlig utredning av han. Och vi fick då svar att det var periodisk feber. Det var för det mesta 3 veckor mellan febertopparna. febern ligger ofta mellan 39-41 grader och sjunker som inte trots medicin. Sänkan är åxå hög mellan 50-150. Han får svullna halskörtlar och blåsor runt munnen. efter utredningen så blev han helt plötsligt symtomfri i 6 månader och vi trodde att det bara hade vuxit bort men inte alls ,det är tillbaka och nu är det 2 veckor mellan febertopparna.
    har läst just att man kan operera bort halsmandlarna men det vill dom inte göra här för dom är rädda att det då sätter sig i lungorna säger dom.
    Annars så har jag som inte fått så mycket hjälp av nån,ingen säger direkt vad man kan göra eller så utan jag sitter å kollar på nätet å letar information själv.
    Det har varit en jobbig tid framförallt tills man fick veta vad det var . Nu vet man och kan slappna av lite ,man är så van nu så.
    Men det är klart det tar ju på med jobb åxå ,inte så kul att måsta vara hemma så mycket då han blir sjuk.

Hoppas kinna få kontakt med nån mer så man kan prata och höra hur andra har det å få tips å råd av varann.

• Lycka 1

Håller med om att man får dåligt med hjälp och information. Det gäller att trycka på så mycket man bara kan och orkar.
    Det tog ett år för oss att komma dit vi är idag. Alltså att få en diagnos.
    Nu har Novali en läkare på barnkliniken som aldrig har träffat ett barn med periodisk feber så jag tror att hon tycker det är lite "roligt" att ha hand om henne.

Självklart blir jobbet lidande av att Novali är sjuk så ofta, under våren när Novali har haft feber varannan vecka så har jag inte ens kommit upp i halvtid.
    Nu har vi fått ett intyg som vi lämnat på dagis där det står att Novali har periodisk feber och att hon får gå på dagis trots att hon har feber om föräldrarna anser att hon orkar det. Periodisk feber är inget som kan smitta.
    Idag har hon varit på dagis trots feber men har hon över 39 så lämnar jag henne inte.

Jag har också sökt om vårdbidrag hos FK. Har inte fått något beslut ännu men det lät lovande sist jag pratade med dom.

• Käskargej

Båda mina söner har samma problem. Vår äldsta får över 40 graders feber med 3-4 veckors mellanrum. Inga andra symtom och som vanligt dagen efter. Vår minsta får så hög feber ännu oftare. Har även fått feberkramp för att febern blir så hög....

Vår äldsta har antagligen periodisk feber. Det har tagits prover på honom och de har uteslutit andra saker.... Vår yngsta vet vi inte varför men kan ana att det är samma sak...

Hör av dig till barnkliniken! De brukar vilja utesluta vissa allvarligare saker! Ett tips inför eventuellt besök dit är att skriva upp vilka datum hon haft feber och hur hög feber hon haft.

• Lycka 1

Det är jättebra att föra dagbok över febern.
    Jag tar tempen 3/dag när Novali har feber och skriver upp datumen.
    Sen tar vi med dagboken varje gång till besöken på barnkliniken.
    Nu ska jag skriva hela sommaren fram till september då vi har nästa tid. Det är också då det ska bestämmas om Novali ska börja behandlas med kortison.

• pippiprollan

ja vi har ju varit på utredning där dom tagit alla det möjloga prover,leukemi,blodkroppar hit å dit,ditt å datt,vet inte allt dom tog,det är 1 år sedan nu.
    jag skriver dagbok när han blir sjuk,hur länge,temp ,andra symtom man lägger märke till osv. men dom sa bara liksom att det brukar växa bort i skolåldern så det är bara vänta då...han fyller 4 nu om några veckor.

Vad är det för intyg man kan få att dom får vara på dagis trots feber...här är dom noga med att dom ska ha varit feberfri minst 1 dag innan dom komme rigen.

och vårdbidrag,det sa dom på lassa att det var det svårt att få beviljat. men det kanske är olika på vart man bor och så.
    Jag jobbar bara 50 % som det är men då vill man ju gärna jobba det lilla. sen är jag den enda anställda på jobbet åxå.

• Lycka 1

Jag frågade läkaren tidigare i våras om hur jag skulle göra med Novali när hon har feber hela tiden. Frågade om jag skulle vara hemma med henne jämt?
    Då sa hon att vi kan leva precis som vanligt så mycket som Novali orkar. Hon är väldigt trött och sover många timmar om dagen när hon har feber.
    Så vi kunde gå på öppna förskolan, träffa andra barn m.m.
    Den 1 juni i år började Novali på dagis och jag berättade på en gång om Novalis feber och att jag var orolig att hon aldrig skulle komma in i gruppen eftersom hon kommer vara borta så myket. Tog även upp att läkaren sagt att vi kan leva som vanligt och att hon kan vara med andra barn eftersom hon inte smittar. Dom verkade lite skeptiska så jag ringde till läkaren och bad henne om att skriva ett intyg. Hon skrev det som ett brev till personalen lite kort om att Novali kan gå på dagis trots feber om vi föräldrar anser att hon orkar det.
    Hittills har hon haft två feberperioder och några av dagarna har hon gått på dagis med feber men då har den legat på ca 38-38,5. Vid den temperaturen är hon som vanlig. Dock har vi försökt att ha henne där halva dagar då.

Ang vårbidraget så kan det ju vara värt att söka iaf. Nu har Novali även medfödd hörselnedsättning och bär hörapparater så vi har ju två saker att söka för.
    Men än ska jag inte ropa hej för vi har inte fått något beslut ännu.

• pippiprollan

känns skönt att ha hittat några som är i samma sits då kan man så skriva av sig om sina tankar och funderingar.

• Lycka 1
    pippiprollan skrev 2009-07-06 21:16:00 följande:
    känns skönt att ha hittat några som är i samma sits då kan man så skriva av sig om sina tankar och funderingar.
    Håller verkligen med!
    Äntligen har jag hittat fler som är i samma situation som oss!
  • Lycka 1

Vad ger ni för febernedsättande till era barn?

Jag varvar ipren/alvedon men det fungerar inte alltid så bra.
    När febern blir riktigt hög 40-41 grader ger jag dubbla doser hela tiden.
    Tänkte om det finns något annat på recept man kan få som ger bättre värkan?

• pippiprollan

brufen flytande har jag fått å det brukar hjälpa lite ,men då varvar jag ju med annat åxå.

Svar på tråden Hög feber ofta...