Inlägg från: Lilla Mumintrollet |Visa alla inlägg
  • Lilla Mumintrollet

    Att höja medgivande ålder när det finns ett barn, någon som vet hur det ska funka?

    Först vill jag säga grattis!!!

    Det ni behöver är ett nytt medgivande dvs. ett med högre ålder. Men, inte behöver ni väl göra om läkarintyg mm. Då vi fick barnbesked på vår första dotter så visste vi inte riktigt om vi skulle hinna hem innan hon blev 1 år (medgivande 0- ej fyllda 1 år). Det ordnade vår hemutredare snabbt... vi fick däremot vänta in nästa nämndemöte... men, det var inga problem alls... snabbt hade vi ett nytt medgivande i handen för 0-18 månader. Vi behövde inte göra om något alls.... Men, vi kom hem 4 dagar innan hennes 1-års dag

    Så, jag förstår inte varför de ska krånliga till... då det är ett barn som redan finns och det handlar om en "liten" höjning.

    Ett tips är att rådfråga er organisation om hur ni skall gå tillväga...

    Lycka till!!

  • Lilla Mumintrollet

    Stå på er!! Jag vet att en del har fått familjerätten att ha ett extra möte för att man snabbt behöver ett nytt medgivande... Så för mig låter det konsigt att ni måste vänta så länge. Kom ihåg att begära "omedelbar justering" av ert nya medgivande... dvs. då får ni hämta medgivandet samma dag som nämndemötet är. Annars tar ju ett tag innan man får det i brevlådan...

    Tänk också på att er hemutredare har full koll då nästa möte är så er begäran om nytt medgivande kommer in i rätt tid.... för alla ärenden måste vara inne i god tid innan mötet. Annars får man vänta på nästa möte... För oss handlade om att allt skulle vara klart ca 1-1½ vecka innan mötet.

    Hoppas att allt löser sig....

  • Lilla Mumintrollet
    Penapöna skrev 2009-07-10 20:05:20 följande:
    Börjar landa i att vi har en son som väntar på oss. Har pratat med familjerätten igen och fått tid för att komma dit och prata. Utredaren verkade trevlig och vettig även om det hela känns jobbigt förstås och jag är rädd att de ska säga nej. Men vi säger, liksom när jag var gravid, att vi ska vara glada och njuta av det glada beskedet tills motsatsen är bevisad. Det känns så naturligt, att han är vår.
    Klart ni ska njuta!! Klart ni kommer att få höja ert medgivande, det handlar ju bara om 1 månad. Jag kan då inte tro något annat. Jag hoppas att det kommer att gå snabbt så ni så snart får möjlighet att träffa er lille kille!

    Håller tummarna att allt ska gå bra!!
Svar på tråden Att höja medgivande ålder när det finns ett barn, någon som vet hur det ska funka?