• arianne03

    Klamajs och klamajs knaskompisars tråd börjar igen

    Åh, nu hittade jag också hit! Trodde alla var semesterlediga från tråden! Har läst ikapp alla inläggen, och måste verkligen ge er en eloge! Visst dippar ni ibland, men jag kan ju ärligt inte säga att jag inte är minst lika negativ som dig Klamaj, utan knasbarn (tyvärr utan några barn alls). Tror nästan det ligger i människans natur att klaga/vara deppig över saker, oavsett hur bra/dåligt man "objektivt" har det.

    Klamaj, sa de nånting om hur lång tid det skulle ta innan de skulle publicera nästa studie, där L är med??

  • arianne03

    Myran, jag blir iaf inte orolig! Det du har skrivit om Myran så verkar hon ju vara världens kämpe!

  • arianne03
    Blennerup skrev 2009-08-18 14:28:36 följande:
    Myran: Jo, Elias har efter en lång tid nu, blivit av med sin feber, weeeeeeeeeeeeeeeee Så nu e allting super mysigt o roligt. Märks såå tydligt att han mår bättre. Klödd med ep såklart, men de e det alltid, du vet ju hur det är. Hur e det med er? Stor kram
    Oj vad kul! Det var väl 4(!) månader nu? Vad hände? Kom det av sig själv eller var det nån medicin?
  • arianne03
    Blennerup skrev 2009-08-18 14:33:19 följande:
    4 mån jaa.. Han blev insatt på antibiotika för 2 veckor sen, efter det så har det bara blivit bättre o bättre, o nu e han helt feberfri, känns som att antibiotikan hjälpte till, men då måste de ju vatt nån infektion, hmm. Lite skumt e det... Känns helt konstigt nu, bara att kunna börja ah kläder på honom :) Kram
    Förstår det! Han kanske hade nån underliggande bakterieinfektion då? Konstigt! Men superbra
  • arianne03
    Puff 2008 skrev 2009-08-25 17:34:22 följande:
    För min del så har jag börjat jobba heltid igen så jag kommer nog inte hinna hänga så mycket på FL ... inte lika mycket som tidigare iaf.
    Ah, har ni fått tillräcklig assistans på Myrisen? :)
    Ser du fram emot att jobba eller är det bara jobbigt?
  • arianne03

    Myran, får ni föräldrar nåt slags eget stöd, nån samtalskontakt eller något? Kan inte föreställa mig hur slitigt rent psykiskt (och fysiskt!) det måste vara för er! Jag tycker dock du/ni verkar göra ett fantastiskt jobb! Kolla lite längre bak i den gamla tråden, du har lyckats hålla en underbart positiv ton väldigt länge, såklart det kommer dippar!
    Och när ni får svar på kromosomanalysen kanske det kan ge något positivt, som att det finns andra barn i samma situation iallafall (menar inte att det är positivt förstås, men att ni kan få utbyta tankar med föräldrar till äldre barn än Myran, med samma kromosomknas).

    Hang in there!
    *kram*
    Anna

  • arianne03
    Puff 2008 skrev 2009-09-09 07:52:02 följande:
    Mina vänner. Jag sitter här med mitt livs cliffhanger i huvudet... Genetikern har ett svar på sitt bord. Neurologen uttryckte sig "nu har vi kanske ett svar på gåtan Myran". Men vi har ännu inget bokat möte. Vi väntar på mer info.....
    Shit! Vad spännande - men hur kan de hålla er på sträckbänken såhär??
    Ni måste ju få ett möte omedelbums!
  • arianne03
    Blennerup skrev 2009-09-15 10:38:47 följande:
    I vecka HELT feberfritt förmodligen pga antibiotikan. Slutade med den i lördags kväll, och idag har elias 39,5 i temp igen *suck,suck,suck* Visst måste det vara nått i hans kropp som behöver antibiotikan då??? Förstår inte annars. Men de hittar ju inga bakterier någonstans, så trött på detta. Min stackars lilla fis
    Vad har de gjort för kulturer? Det finns ju bakterier som man inte kan odla heller, de måste detekteras med PCR eller serologi.
    Men jag antar att det första är att pröva att ta antibiotika igen, och se om febern försvinner igen!
    Låter ju onekligen som han har en infektion, men det KAN ju vara nåt annat förstås, jag är inte läkare.
  • arianne03
    Blennerup skrev 2009-09-15 13:55:21 följande:
    De har tatt nått blodprov för immunförsvaret när han va liten. Men den visade att de va okej. Sen har de diskuterats många gånger. Man mistänker väl egentligen inte termostaten... De hjälper ju med antibiotika. Får se vad de säger, pratade med hans ena läkare imorse, de ska utreda vidare hur mycke som egentligen är kollat i hans immunförsvar. Detta är 2.a gången intravenöst antibiotika gör underverk, han blir en HELT annan kille. Så återstår o se
    Typ endocarditis?
    www.umm.edu/altmed/articles/endocarditis-000057.htm
    Kan vara negativt vid kultur, och det är väl svårt att bedöma övriga syptom med E? Jag bara gissar utifrån Googlesökningar, men kanske kan ge nån ledtråd om man har tur..
  • arianne03
    StaffenAssar skrev 2009-09-24 13:34:37 följande:
    Hittar ingen deletion på kromosom 8 på www.sos.se Provat att söka på kromosom 8, deletion, deletion 12, 12p. 12p är tydligen den arm där deletionen finns...
    Om du vill kan jag hjälpa dig att leta...har kollat åt lite andra i tråden.
    Vad exakt har de sagt? Oftast är det på formen del(8)(p12) tex.
    Här kan du se hur man namnger kromosomen:
    www.chromodisorder.org/CDO/General/IntroToChromosomes.aspx
  • arianne03
    StaffenAssar skrev 2009-10-06 11:48:05 följande:
    Äntligen fått svar från neurologen att genetiklab har sökt klart, dock kanske inte det mest önskade svaret... Ett beskrivet fall har de hittat, en flicka i tyskland. Inga i sverige... Neurologen skickar remiss till genetiklab för att vi ska få prata med dem om allt vad detta innebär och inte innebär, vill dit NU. Eftersom jag är en mes så frågade jag lite försiktigt om jag borde läsa den artikel som publicerats om flickan i ngn medicinsk tidskrift, men fick svaret att det var bättre att prata med genetikerna. Känner lite nu att jag nog visst vill läsa artikeln, även om den är på tyska är det inga problem, jag får ta hjälp av farmor om det behövs. Får se om jag orkar ringa och fråga hur man hittar den. Det hon kunde säga om den lilla tyska flickan var iaf att hon som Oscar hade sen utveckling, och att hon hade problem med ögonen och sina nervbanor (?). Problem med ögonen har väl Oscar lite, de har ju fortfarande efter fem försök inte lyckats lysa i högerögat ordentligt, och han skelar en del. Men nervbanorna vet jag inte? Vet inte vad det innebär att ha problem med nervbanorna? Typ att nervimpulser inte når fram? Ja, ja, det känns ändå bra att de hittat ett annat fall.
    Vad är det för genetikfel din pojke har? Jag har ju tillgång till medicinska databaser..
  • arianne03

    Om det nu är 8p12p22 som din läkare sagt har jag hittat en ganska bra översiktsartikel men barn som har deletioner i samma region (dock varierar det lite). Alla verkar dock ha problem med ögonen tex.

    Clinical and molecular characterization of two patients with a 6.75 Mb overlapping deletion in 8p12p21 with two candidate loci for congenital heart defects

  • arianne03

    Alltså, den notation som används i artikeln är 8p12p21= del(8)(p12p21)
    Dvs, på kromosom 8 är band 12-21 borta på den korta armen (p)
    Det är därför jag inte fattar vad "er" genetiker menar?
    Exakt hur skrev hon? 8p 12p 22? Då kanske hon bara grupperade lite knasigt och det ska vara 8 p12p22?

    Länk blir svårt för man måste ha access via universitetet (jag har loggat in) men jag svarar gärna på frågor så gott jag kan, eller så kanske jag kan maila den. Dock är nog detta INTE den artikel som er genetiker hittat, denna är från Holland och är en sammanställning av många barn med liknande deletioner.

  • arianne03
    StaffenAssar skrev 2009-10-06 22:10:04 följande:
    Hon kan nog ha grupperat lite knasigt, även fast hon skrivt tydligt med mellanrum såhär 8p 12p 22. Men jag fattar inte ändå, för enl tex denna sida www.noc.to/kunskapsbank.html finns inget 22 på korta armen som då heter p?? Blir snurrig av att försöka förstå Sambon kom idag med frågan "men vad är en kromosom då, var sitter de?" för han tyckte att det var svårt att förklara för sin pappa vad som är knas med Oscar. Mitt intelligenta svar blev "jag vet inte, typ i blodet" Hm, ja, vad vill jag veta då? Hur utvecklingsstörda är de? Kan de prata? Kan de gå? Har de ngt knas med muskler och koordination? Oscar skelar med ögonen och de har inte lyckats lysa hans högeröga för att pupillen bara drar ihop sig trots både dubbel dos och extra starka droppar, men annars är det inget större knas med ögonen. Hjärtat är så vitt vi vet helt normalt och han har gjort ett eeg som var normalt. Har de problem med sömnen? Har de ont någonstans? Är de omotiverat ledsna? Äter de som de ska? Om du vill får du gärna maila, om du känner att det är okej, jag pm:ar dig min mail. Tack!
    Först av allt namngivningen. Korta armen på kromosomen heter alltså p och långa q. Sedan numrerar man de "band" man kan se i mikroskop (namngivningen är alltså gammal), lägre nummer närmare mitten, och hörgre mer ju längre ut på armarna man kommer. Det länk du skrev visar kromosom 16, och den är kortare, så DEN har inget band som heter 22. Det har däremot kromosom 8 en.wikipedia.org/wiki/Chromosome_8_%28human%29

    Så 8 p12p22 är alltså från 12-22 på p-armen, på kromosom 8.

    I frågan om var kromosomer ÄR så är de alltså uppbyggda av vårt DNA (arvsmassa). I VARJE cell i vår kropp finns en cellkärna, och i den finns DNAt. DNAt är flera långa strängar, som sen veckar ihop sig och bildar strukturerna som kallas kromosomer.
    Hoppas det blir lite klarare.

    Nu är ju allt detta utgående från att jag tolkat vad genetikern säger helt rätt! Så lås dig inte vid denna info, ifall det inte skulle stämma.
    Det verkar vara ganska mycket som är olika beroende på exakt VAR deletionen sitter. Om man har en deletion som täcker 23 och uppåt (vilket inte Oscar verkar ha) så har de ofta hjärtfel, men som går att rätta till. Cancerlänken som du såg är för en annan del av kromosom 8 - det är därför de antagligen inte vill att du ska googla - man hittar så mycket som kanske alls inte är relevant, men jag kan ju säga att jag inte skulle låta bli heller!
    Det som verkar gemensamt för barnen i artikeln är att de är milt utvecklingsstörda med försenad utveckling motoriskt (exempel, en tjej kunde stå vid 21 månader och då kunde hon säga 7-8 ord).
    Litet huvud, problem med ögonen (VÄLDIGT olika mycket beroende på var deletionen satt), vissa hade sömnsvårigheter och vissa (utseendemässiga) problem med genetalierna.
    De har inte skrivit nåt om att de skulle ha ont, och eftersom de flesta barnen i högre åldrar iaf kunde meddela sig så verkar det inte troligt!
    Vissa barn blev även hyperaktiva i högre åldrar.
    Men det var få barn som hade EXAKT den deletion som Oscar har, så man kan inte dra allt för stora slutsatser, men något mer borde genetikern kunna ge er.

    Stora kramar,
    Anna
  • arianne03
    klamaj skrev 2009-10-07 05:21:06 följande:
    Arianne: jag visste det! Allas vår superhjältelaboratoriekvinna!!! Du är tamejfasen så behjälplig att man baxnar. Visst är hon bra, Staffenassar??!
    Tackar Hoppas jag har tolkat genetikern anteckningar rätt bara!
    Kul att höra att du är så positiv trots sömnstrul o allt - att du orkar! Kramar till dig o L
Svar på tråden Klamajs och klamajs knaskompisars tråd börjar igen