Inlägg från: Emotional |Visa alla inlägg
  • Emotional

    Akvarifiskar och akvarier Del 1

    Hej!
    Du är såklart inte ensam! *ler*, här finns en till som har fiskintresset. Jag odlar lite olika fiskar (på hobby nivå). Har ganska många akvarium! :) Vad har du för fiskar? Antal akvarium? Vore kul om vi kunde visa bilder och så här också? Hoppas fler hakar på tråden! :)

  • Emotional

    Linus familj:
    Roligt att du också har tagit steget in i akvariumens värld! *ler* Hur stort akvarium har du, vilka fiskar? *nyfiken*.

  • Emotional

    Pumsig:
    Guppy är ibland svåra att få nöjda, speciellt de man köper i akvarieaffären (de är ofta för gamla eller sjukliga). Då är det bättre att köpa dem direkt från en odlare. Om man ändå vill köpa dem från akvarieaffären får man nog räkna med att bli av med ett par innan de "tuffa" blir ensama överlevare. Kan vara miljön som stressar dem, deras sällskap i akvariet tex. De guppy som jag haft bäst lycka med är de som bott ensama. Endlers brukar dock klara sig bättre, de äter inte upp sina småttingar heller. Nu är endlers visserligen mindre, men de är fina ändå. Och framförallt: de dör inte ut. *ler*.

    Är dem "stora gula" ciklider eller kanske labyrintfiskar (någon gurami kanske?). *nyfiken*.

    Vilka sorts malar har du?

  • Emotional

    Pumsig:
    Jag har flera akvarium som innehåller: (jag odlar på de flesta av dem): guppy, endlers, grön svärdbärare, platy, scalare, tigerlimia, blå limia, glitter limia, vildform av guppy, neoheterandria elegans, heterandria formosa, girardinus falcatus, pansarmalar, xenotoca eisensi, kampfisk, körsbärsräka, chrystal red räka, gula räkor, blå och rosa äppelsnäckor, asolene spixi snäckor, malaysiska sandsnäckor, posthornssnäckor. Sedan har jag ett sällskapsakvarium här hemma och där bor det: en scalare, ett gäng kuhliiålar, 2 peckoltior, en siamesisk algätare, kardinaltetror, 1 koppartetra (som inte passar in någonstans égentligen, men jag tycker så synd om den om den ska flytta så den får stimma med kardinalerna).
    Så snart jag får igång lite fler akvarium så är det dessa fiskarn som står högst på inköpslistan: malawiciklider (golden och socolofi), fler vildformer av levandefödare, sydamerikanska ciklider, sen lite fler färger av platy och guppy. :)

    Bor guramin själv? Är den inte bråkig? Jag hade ett blågurami par en gång, men de bråkade för mycket. Tror man behöver ha 1 hane till 2 honor egentligen och ett stort akvarium med extremt tätt med växter så att honorna kan gömma sig.

    Kampfiskar kan vara riktigt bråkiga och även om du får tag i en snäll individ så brukar alla sorters fiskar (även de man inte tror) bita på dess långa fenor. Det är ofta därför man inte kan ha dem i sällskapsakvarium. Sedan finns det såklart undantag, men jag tror inte det blir så bra tillsammans med tetror och svärdbärare. Och guramin kan också vara elak mot kampfisken (om inte kampisken är elak först, beror på hur stor guramin är). Men kampfiskar är så fina, jag vet! *ler*. Det är jättefint att ha ett 40l akvarium med mycket växter och en kampfisk hane och ev en hona (om man har så mycket växter att hon kan gömma sig, annars är det bäst om hanen är själv).

    Du vet säkert redan om det men dina gibbiceps kommer att växa ur ditt 100 snabbt. De blir rejält stora (uppimot 60cm) de rackarna., men jag håller med om att de är fina! :)

  • Emotional

    Pumsig:
    *Hehe* Ja, har man väl börjat så kan man inte sluta! Jag fick mitt första akvarium när jag var 10 år, det var av en granne som tack för att jag var barnvakt till hennes barn. Mamma brukar skämta och säga att det är grannens fel att jag "fastnade". När jag bodde hemma hade jag akvarium runt hela rummet, väggen syntes inte och så stod min säng inklämd i mitten. *ler brett åt tanken*. Det var som att sova i ett växthus eller en tropisk jungel. *hehe*. Det var också ett av kraven när jag och sambon skulle flytta ihop, att jag skulle ha ett rum bara till för akvariumen. :) Nu hyr jag ju en lokal istället, vi byggde om akvarierummet till ett kontor. Vill du se bilder på mina fiskar så har jag hemsida, iskristallens.se Det är inte bilder på alla fiskar jag har, men jag försöker så gott jag kan. De vill ju inte stå still precis! :P Om du köper ett nytt akvarium sedan, vad vill du ha för fiskar? Vad har du för tankar/planer? Det är roligt att prata med någon som också tycker det är roligt, sambon bara suckar åt mig när jag går igång. *hehe*. Det vore roligt om fler ville vara med och diskutera här också!

  • Emotional

    IssaPissa:
    Hur ser fisken ut? Vilka mediciner har du provat? Är inte de andra fiskarna påverkade? Mediciner tar hårt på allt det goda i akvariet också. Brukar bli problem med balansen i akvariumet efter medicinbehandling.

    Slåss inte scalarerna när de har så trångt och dessutom är 2 par? :s Har du fått nångra frisimmande yngel? Mina scalarer lägger ägg hela tiden men inte fått frisimmande, jag tänkte att de skulle få träna tills de lär sig. *ler*.

    Ja, blåa platys är fina! De står högt på min inköpslista. *ler*. Vad tycker du om korallplaty och gröna svärdbärare? Korallplatysarna tycker jag om, de är lite mer knubbiga än de andra platysarna.

  • Emotional

    Lena:
    Välkommen! Trevligt med fler som hoppas in i diskussionerna. :)
    Kul med frisimmande yngel, är det "vanliga" randiga scalarer du har?
    Hur stor är ditt saltvattensakvarium? Vad har du däri? *nyfiken*. Har tänkt ha ett saltvattensakvarium någon gång i framtiden men har inte plats just nu.

    IssaPissa:
    Vilka fiskar tycker du bäst om?
    Det enda tråkiga med de gröna svärdbärarna är att de behöver stor plats då de annars tjafsar sinsimellan. Platysarna är ju så snälla, så de är det svårt att inte tycka om. :P

    Det är förresten ganska otroligt att du fick 2 par av de du köpte in. Hoppas jag har samma tur, jag köpte inte 6st bebis-scalarer i början av året som jag har på uppväxt nu. Hoppas innerligt på någon/några fina par. :)

Svar på tråden Akvarifiskar och akvarier Del 1