MijaMia skrev 2009-08-26 10:57:24 följande:
Suzy QX skrev 2009-08-26 10:34:48 följande:
för mig är lapp en lapp jag skriver upp saker på.Lappland är ett landskap, eftersom det heter så. I Lappland bor svenskar (samer också om jag inte misstar mig) och säkerligen andra nationaliteter.
jag tänkte när jag läste detta att det är ju helt som jag tänker o många andra.. fast and trådens innebörd.. det har blivit att vi märker ord.. jag förstår att det är laddat o hemskt med orden neger o nigger med tanke på dess fula o gräsliga förflutna.. det är det ingen som försöker förneka eller förringa.. förslavningen hände.. det borde inte ha hänt.. men det gjorde det o det kan vi inte göra ogjort.. hur gärna vi än vill.. för ingen ska påstå att han eller hon är mer värd än ngn annan pga hudfärg eller sättet man pratar på eller att man är handikappad..
jag var inte med under tiden när era förfäder sattes i kedjor o piskades.. vilket jag iofs är glad över.. jag har aldrig satt den kopplingen för jag var inte uppvuxen i ett hem där man såg skillnad på människors hudfärg eller bakgrund.. faktum är att nästan tills jag blev vuxen så har jag inte insett att det heter negerrrrrrrboll.. jag har alltid sagt negeboll.. o knappt aldrig hört ngn uttala ordet neger i namnet.. för mig o för många andra så har namnet inte ngt med ngn koppling till ngt annat än just att det är en kaka.. en kaka som är väldigt god o enormt populär bland barn.. för många har namnet inte den minsta betydelse mer än att det är ett namn o inget mer.. pratar ngn med mig o säger chokladboll så blir jag osäker på vad för kaka det är han/hon menar o får fråga.. är det negeboll du menar? ja.. ok..
negeboll är negeboll, en kaka, för att det heter så.. jag avskyr rasister o dom borde bannlysas, kastreras, portas, få en stekpanna i huvet.. men dom försvinner ju knappast, eller ändrar inställning o åsikt för att det bestäms att en kaka ska byta namn.. jag försvarar inte dom som använder namnet negerboll med en kränkande inställning o baktanke.. jag har iofs aldrig hört nån uttala det namnet på ett annat sätt än att just säga vad dom vill ha heller.. men om ni har hört det o träffat såna personer så tvivlar jag inte på det.. men det är väl därför det är så många som inte förstår (däribland jag) hur ett kaknamn kan ha blåst upp en sandstorm.. tanken har aldrig existerat hos oss att det skulle vara nått annat än just en kaka.. ett ord.. o oftast med betoning på bollen.. inte två, där man lägger betoningen på neger..