• Mamma 2b

Säger du "negerboll"?

Ja jag kände att det vore på sin plats att få lite klarhet, svart på vitt, att det inte är okej på något som helst sätt att gå in på fiket och be om en "negerboll".

Kom igen nu, det här är år 2009, inte 1984... !

♥ Bebisförsök nr enmiljonåttionio ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du "negerboll"?
  • Beautifully Human

Suzy QX skrev 2009-08-27 11:37:42 följande:

Om du inte kan se att låneord har med saken att göra så finns väl inte så mycket mer att diskutera ang ordet negro från spanskans ord för svart.Många ord för färger är låneord..
    Kanske är jag förvirrad men jag tror inte jag har diskuterat ordet negro speciellt mycket.
    Jag sa att det inte går att jämföra Cato Negro men negerboll. Och så känner jag fortfarande.
  • Marylin76

ja jag säger nog oftast negerboll när jag tänker efter.. har nog alltid gjort det. Man trodde väl det hette så när man var liten och det har hängt med..

• TyraPaloma

Marylin, ja det hette negerboll när jag var liten också - stod till och med så i vår kokbok. Men jag är inte sämre människa än att jag kan ändra mig när jag blev så stor att jag kunde inse att det är ett oerhört kränkande ord.

• Anguis

Jag använde också ordet negerboll som barn och inne i mitt huvud heter det fortfarande det men det är inget jag säger eller tänker lära vårt barn.

• Marylin76
    Anguis skrev 2009-08-28 10:38:32 följande:
    Jag använde också ordet negerboll som barn och inne i mitt huvud heter det fortfarande det men det är inget jag säger eller tänker lära vårt barn.
    så är det nog lite här åxå, jag beställer kanske inte en negerboll på ett cafe.. då tänker man sig för å säger chokladboll fastän man kanske har det andra ordet i huvudet
  • Suzy QX

Hur är det med hottentotter då?

Nog för att de nämner "n" ordet x antal gånger i denna klassiska barnvisa med..

• Solisol

Hamnar aldrig i situationer där jag ens pratar om dessa bollar.. gjorde jag det skulle jag säga negerboll om det inte fanns någon neger i närheten, annars chokladboll.

• mowgli

Säger alltid havreboll. N-boll är rasism.

• JMina
    Suzy QX skrev 2009-08-27 11:37:42 följande:
    Om du inte kan se att låneord har med saken att göra så finns väl inte så mycket mer att diskutera ang ordet negro från spanskans ord för svart. Många ord för färger är låneord..
    Topic är chokladbollen, inte låneord vilket negro för övrigt inte är i svenskan. Negro är spanska för svart, på svenska säger vi svart för svart.

Khalas,-  punkt slut.. !
    ♥ Saknar ett barn i mitt liv ♥
  • Beautifully Human
    JMina skrev 2009-08-28 21:26:44 följande:
    Topic är chokladbollen, inte låneord vilket negro för övrigt inte är i svenskan. Negro är spanska för svart, på svenska säger vi svart för svart. Khalas,-  punkt slut.. !
  • mysmarre73

Suzy QX skrev 2009-08-28 13:00:48 följande:

Hur är det med hottentotter då?

för att de nämner "n" ordet x antal gånger i denna klassiska barnvisa med..
  • stego

Ja, jag säger negerboll eftersom den heter så och eftersom förleden av ordet inte betyder mörkhyad-förtryckt-slav samt att tolkningsföreträde alltid ligger hos den som lyssnar och som därför kan uppfatta vilket ord som helst som negativt.

Svar på tråden Säger du "negerboll"?