Säger du "negerboll"?
Ja jag kände att det vore på sin plats att få lite klarhet, svart på vitt, att det inte är okej på något som helst sätt att gå in på fiket och be om en "negerboll".
Kom igen nu, det här är år 2009, inte 1984... !
Ja jag kände att det vore på sin plats att få lite klarhet, svart på vitt, att det inte är okej på något som helst sätt att gå in på fiket och be om en "negerboll".
Kom igen nu, det här är år 2009, inte 1984... !
Suzy QX skrev 2009-08-27 11:37:42 följande:
ja jag säger nog oftast negerboll när jag tänker efter.. har nog alltid gjort det. Man trodde väl det hette så när man var liten och det har hängt med..
Marylin, ja det hette negerboll när jag var liten också - stod till och med så i vår kokbok. Men jag är inte sämre människa än att jag kan ändra mig när jag blev så stor att jag kunde inse att det är ett oerhört kränkande ord.
Jag använde också ordet negerboll som barn och inne i mitt huvud heter det fortfarande det men det är inget jag säger eller tänker lära vårt barn.
Hur är det med hottentotter då?
Nog för att de nämner "n" ordet x antal gånger i denna klassiska barnvisa med..
Hamnar aldrig i situationer där jag ens pratar om dessa bollar.. gjorde jag det skulle jag säga negerboll om det inte fanns någon neger i närheten, annars chokladboll.
Säger alltid havreboll. N-boll är rasism.
Suzy QX skrev 2009-08-28 13:00:48 följande:
hahaha lever denna tråden ännu?
Ja, jag säger negerboll eftersom den heter så och eftersom förleden av ordet inte betyder mörkhyad-förtryckt-slav samt att tolkningsföreträde alltid ligger hos den som lyssnar och som därför kan uppfatta vilket ord som helst som negativt.