Depression ärftligt?
Någon som vet hur mycket depression och allmänt dåligt psyke hänger på gener? Eller är de enbart uppväxt och erfarenheter som gör att man lätt blir deprimerad?
Någon som vet hur mycket depression och allmänt dåligt psyke hänger på gener? Eller är de enbart uppväxt och erfarenheter som gör att man lätt blir deprimerad?
jag tror att det är det.. hela min familj käkar antidepp. medel..
jag var den sista att ramla in på det spåret för 2 år sen..
men nu är jag off the pills och mår som en preinsessa..
Om man har otur så får man gener från släktingar som har haft det. Jag fick det tyvärr, dessutom så fick jag OCD så det var den som orsakade själva depressionen i slutändan. Men bara för att man har oddsen emot sig så ska man inte hänga upp sig på det tycker jag det finns ju så bra hjälp att få och dessutom så kanske aldrig depressions-bomben utlöser sig.
Jora men jag har nog mest fått min OCD ifrån typ pappas moster haha
Trist situation..
Gör det bästa av detsituationen och upprepa inte samma misstag med dina egna barn det är min plan iaf
Jag skulle tro att det kan vara genetiskt. Vissa människor har en allvarsam läggning, vilket jag tror har att göra med kemi i hjärnan, medan vissa skrattar åt ingenting. Olika personlighetstyper har nog olika lätt att hamna i depp. Och grundhumör går nog i arv.