• Clobberella

Depression ärftligt?

Någon som vet hur mycket depression och allmänt dåligt psyke hänger på gener? Eller är de enbart uppväxt och erfarenheter som gör att man lätt blir deprimerad?

• Svar på tråden Depression ärftligt?
  • Mandarina

Har heller aldrig hört talas om en deppression-gen DÄREMOT om ex mormor - mamma har lidit av deppression så är risken stor att även dottern oxå får deppression men det har inte med någon gen att göra utan handlar om ett mönster som mormorn för över på mamman som sen i sin tur för över det på sin dotter. Detta helt omedvetet och ligger långt tillbaka i generationerna och det krävs en hel del för att bryta mönstret. Mycket bygger på den senaste forskningen kring neuropsykologi och anknytningsteorin. Har man inte fått det man behöver som barn så är risken stor att man utvecklar psykisk ohälsa såsom deppresiion/ångest/ätstörningar osv.

Berättar gärna mer om ni är nyfikna då jag själv talar av egen erfarenhet!

• Milkina cerka
    Gulletroll skrev 2009-07-17 21:46:52 följande:
    Har heller aldrig hört talas om en deppression-gen DÄREMOT om ex mormor - mamma har lidit av deppression så är risken stor att även dottern oxå får deppression men det har inte med någon gen att göra utan handlar om ett mönster som mormorn för över på mamman som sen i sin tur för över det på sin dotter. Detta helt omedvetet och ligger långt tillbaka i generationerna och det krävs en hel del för att bryta mönstret. Mycket bygger på den senaste forskningen kring neuropsykologi och anknytningsteorin. Har man inte fått det man behöver som barn så är risken stor att man utvecklar psykisk ohälsa såsom deppresiion/ångest/ätstörningar osv. Berättar gärna mer om ni är nyfikna då jag själv talar av egen erfarenhet!
    Gärna .
  • Mandarina

Och sårbarheten är något som utvecklas under det från att man föds och framåt. Visste ni att dom första 3 åren är av störst betydelse för personens psykiska hälsa?

Sen så självklart så samverkar allt med varandra - det fysiska och det psykiska hänger ju ihop jättemycket.

Sen finns det även en annan variant där läkemedelsbranschen är jätteduktigta på att marknadsföra sig som att "hjärnan lider brist på serotinin".....det ligger grymt mkt pengar bakom det och det är även läkemedelsföretagen som ligger bakom mkt av dagens hjärnforksning bla. Visst serotininet har en stor betydlese men det har många andra signalsubstanser också...men men, dom tjänar multum på detta.

• johannajois

Enligt diverse läkare och psykologer jag träffat så kan depression absolut vara ärftligt. Jag har tyvärr fått det av min familj.

Det har då förklarat att vissa har lättare att få depressioner och det kan bero på att hjärnan tillverkar för lite seratonin som gör dig glad. Det kan man får efter sin mor eller släkt, att hjärnan producerar för lite och att det därför är ärftligt.

• Saskia
    johannajois skrev 2009-07-20 10:59:36 följande:
    Enligt diverse läkare och psykologer jag träffat så kan depression absolut vara ärftligt. Jag har tyvärr fått det av min familj. Det har då förklarat att vissa har lättare att få depressioner och det kan bero på att hjärnan tillverkar för lite seratonin som gör dig glad. Det kan man får efter sin mor eller släkt, att hjärnan producerar för lite och att det därför är ärftligt.
    Det är ärftligt, helt klart , på det viset att det förs över från föräldrar och barn. Genom beteendemönster tex.

Biologiskt är det också. Men biologin kan vi påverka.

Men att det skulle vara en viss gen det hängde på tror jag inte och det har jag inte heller sett någon uttala med säkerhet. Utan det brukar, som du skriver heta "så KAN depression absolut vara ärftligt"
  • Mandarina
    johannajois skrev 2009-07-20 10:59:36 följande:
    Enligt diverse läkare och psykologer jag träffat så kan depression absolut vara ärftligt. Jag har tyvärr fått det av min familj. Det har då förklarat att vissa har lättare att få depressioner och det kan bero på att hjärnan tillverkar för lite seratonin som gör dig glad. Det kan man får efter sin mor eller släkt, att hjärnan producerar för lite och att det därför är ärftligt.
    Mmmmm det är precis så läkemedelsbolagen marknadsför sig och "lärt" många av svenska befolkningen att det funkar så, kan jämföras som insulin för diabetiker bla bla bla bla.....

Förlåt ta det inte personligt men alla verkar ha gått på det..... tragiskt. Fast iofs det gjorde jag också i början tills jag insåg att JAG har makten.
  • Mandarina
    Saskia skrev 2009-07-20 12:08:59 följande:
    Det är ärftligt, helt klart , på det viset att det förs över från föräldrar och barn. Genom beteendemönster tex.Biologiskt är det också. Men biologin kan vi påverka.Men att det skulle vara en viss gen det hängde på tror jag inte och det har jag inte heller sett någon uttala med säkerhet. Utan det brukar, som du skriver heta "så KAN depression absolut vara ärftligt"
    Tack Saskia, precis som skriver - så följer det mönstret. Har mormor det så får mamma det och så får dotter det ....
  • teddybjörnen fredriksson

deprimerad.net/for-lakare/om-depression/etiologi/arftlighet/

Jag har enbart svarat på TS fråga utan att lägga in några åsikter då det ju inte är det TS efterfrågar. Jag svarar utifrån min egen erfarenhet av kliniskt arbete, under min praktik, från en affektiv enhet som behandlar depressioner och ångestproblematik samt 4års universitetstudier i ämnet. Min upplevelse är att det inom psykologin och psykiatrin är konsensus att psykopatologier har en komplex etiologi och att biologiska faktorer är en del av det hela.

• Zaria
    Gulletroll skrev 2009-07-20 12:46:05 följande:
    Mmmmm det är precis så läkemedelsbolagen marknadsför sig och "lärt" många av svenska befolkningen att det funkar så, kan jämföras som insulin för diabetiker bla bla bla bla.....Förlåt ta det inte personligt men alla verkar ha gått på det..... tragiskt. Fast iofs det gjorde jag också i början tills jag insåg att JAG har makten.
    Instämmer.

har själv pluggat psykiatri.

Mig veterligen är detta med seratinonhalten en teori av många, detta för att det funkat på vissa.
  • Saskia

teddybjörnen fredriksson skrev 2009-07-20 12:51:27 följande:

deprimerad.net/for-lakare/om-depression/etiol.../Jag har enbart svarat på TS fråga utan att lägga in några åsikter då det ju inte är det TS efterfrågar. Jag svarar utifrån min egen erfarenhet av kliniskt arbete, under min praktik, från en affektiv enhet som behandlar depressioner och ångestproblematik samt 4års universitetstudier i ämnet. Min upplevelse är att det inom psykologin och psykiatrin är konsensus att psykopatologier har en komplex etiologi och att biologiska faktorer är en del av det hela.
    Ja, vad fint att du har mycket utbildning.

Och som din länk säger så vet man inte säkert:
    "Med all sannolikhet bidrar ett stort antal gener till sårbarhet för depression. Det är också troligt att vitt skilda genkombinationer kan ge upphov till likartad sjukdomsbild (=fenotyp)."

Och eftersom man inte vet så får väl var och en dra slutsatser.
Svar på tråden Depression ärftligt?