• Clobberella

Depression ärftligt?

Någon som vet hur mycket depression och allmänt dåligt psyke hänger på gener? Eller är de enbart uppväxt och erfarenheter som gör att man lätt blir deprimerad?

• Svar på tråden Depression ärftligt?
  • Saskia
    Gulletroll skrev 2009-07-20 12:47:00 följande:
    Tack Saskia, precis som skriver - så följer det mönstret. Har mormor det så får mamma det och så får dotter det ....
    Fast jag tror ju i och för sig att det är biologskt och det är nog påvisat i studier. MEN jag tror att man kan påverka biologin. Genom mediciner men också genom rätt tankar och rätt mat.
  • Zaria
    Saskia skrev 2009-07-20 13:01:23 följande:
    Fast jag tror ju i och för sig att det är biologskt och det är nog påvisat i studier. MEN jag tror att man kan påverka biologin. Genom mediciner men också genom rätt tankar och rätt mat.
    Det tror jag med, sedan kan dottern till en mamma som haft depressioner ha större såbarhet, men det kanske endå inte bryter ut.

Däremot kanske hon har lättare att få det än någon vars släkt inte har någon psykist ohälsa alls.
  • Mandarina
    Saskia skrev 2009-07-20 13:01:23 följande:
    Självklart kan du påverka biologin - precis som du säger, genom tankar, känlsor osv MEN det är oerhört svårt att göra det på egen hand. Däremot har terapi en otrligt effekt på hjärnan, hjärnan är ju dessutom formbar. Studier har visat att visa delar av hjärnan utvecklas något enormt genom ex psykodynamisk psykoterapi - och jag talar av egen erfarnhet
  • Saskia
    Zaria skrev 2009-07-20 13:03:45 följande:
    Det tror jag med, sedan kan dottern till en mamma som haft depressioner ha större såbarhet, men det kanske endå inte bryter ut.Däremot kanske hon har lättare att få det än någon vars släkt inte har någon psykist ohälsa alls.
    Ja, det finns mycket studier och starka bevis för att det går i arv. Jag tror bara inte att det går i arv på grund av gener utan pga miljö. (mor och dotter brukar ju finnas i samma miljö, man för över negativa mönster etc)
  • Mandarina
    Saskia skrev 2009-07-20 13:11:10 följande:
    Ja, det finns mycket studier och starka bevis för att det går i arv. Jag tror bara inte att det går i arv på grund av gener utan pga miljö. (mor och dotter brukar ju finnas i samma miljö, man för över negativa mönster etc)
    Precis, dessutom är de flesta mönstrena omedvetna så varken mormor eller mamma vet om att det överförs på nästa generation.....
  • Saskia
    Gulletroll skrev 2009-07-20 13:08:15 följande:
    Självklart kan du påverka biologin - precis som du säger, genom tankar, känlsor osv MEN det är oerhört svårt att göra det på egen hand. Däremot har terapi en otrligt effekt på hjärnan, hjärnan är ju dessutom formbar. Studier har visat att visa delar av hjärnan utvecklas något enormt genom ex psykodynamisk psykoterapi - och jag talar av egen erfarnhet
    Ja, det är intressant.
  • Zaria
    Saskia skrev 2009-07-20 13:11:10 följande:
    Jag skulle gissa att gener har en del av orsaken och miljön en del.
  • Saskia
    Zaria skrev 2009-07-20 13:14:19 följande:
    Det skulle kunna vara så. Och många gissar det. Men det finns som jag förstår inga klara bevis.
  • Mandarina
    Zaria skrev 2009-07-20 13:14:19 följande:
    Jag tror att miljön/sociala faktorer spelar störst roll - vi människor är otrligt formbara.
  • teddybjörnen fredriksson

Saskia, du är välkommen att tro vad du vill och tolka det du läser utifrån dina egna åsikter.
    Inom psykiatrin skiljer man dock mellan ärftlighet som är biologiskt och inlärt beteende som är det du syftar till.

Gulletroll har helt rätt i att vi kan påverka hjärnan och kemin i den genom bl.a. psykoterapi. Då kan det ju vara bra med en terapeut som har utbildning.

• Zaria
    Saskia skrev 2009-07-20 13:15:18 följande:
    Det skulle kunna vara så. Och många gissar det. Men det finns som jag förstår inga klara bevis.
    Nwj, å andra sidan kollar man i psykvården idag så har väääldigt många anhöriga samma diagnoser, samma problem eller är en ganska dysfunktionell familj i sig.
  • Saskia

teddybjörnen fredriksson skrev 2009-07-20 13:27:26 följande:

Saskia, du är välkommen att tro vad du vill och tolka det du läser utifrån dina egna åsikter. Inom psykiatrin skiljer man dock mellan ärftlighet som är biologiskt och inlärt beteende som är det du syftar till. Gulletroll har helt rätt i att vi kan påverka hjärnan och kemin i den genom bl.a. psykoterapi. Då kan det ju vara bra med en terapeut som har utbildning.
    Tack ska du ha teddybjörnen, att jag får tro vad jag vill, det får du också.

"det jag syftar till" ? Jag har sagt att det beror på både biologi och miljö.

I den mån man ärver biologi så är det via gener och eftersom man inte hittat någon gen så formulerar man sig korrekt genom att säga att "det kan vara genetiskt".

Samtidigt är man säker på att det är ärftigt och det antyder att man med ärftligt inte säkert menar genar utan just att det säkert går i släkten och därför utfår man ifrån att där finns en gen men man vet inte. Detta borde du kunna hålla med om.
  • Mandarina
    Zaria skrev 2009-07-20 13:29:21 följande:
    Nwj, å andra sidan kollar man i psykvården idag så har väääldigt många anhöriga samma diagnoser, samma problem eller är en ganska dysfunktionell familj i sig.
    Ja och det tror jag beror på att man medvetet och omedvetet för över mönster på varandra.....det krävs en hel del för att bryta det.
  • Saskia
    Zaria skrev 2009-07-20 13:29:21 följande:
    visst är det så. Och då är det ju lätt att tro att det skulle vara genetiskt. Så det förstår jag att många tror.
Svar på tråden Depression ärftligt?