• Clobberella

Depression ärftligt?

Någon som vet hur mycket depression och allmänt dåligt psyke hänger på gener? Eller är de enbart uppväxt och erfarenheter som gör att man lätt blir deprimerad?

• Svar på tråden Depression ärftligt?
  • Saskia

Jag tror inte det finns någon depp-gen... nej, det verkar inte troligt.

• teddybjörnen fredriksson

Det är faktiskt så att depression är till viss del ärftlig. Dels finns faktiskt en gen som ökar sårbarheten för depression och dessutom är det ärftligt så till vida att barn till deprimerade föräldrar har ökad sårbarhet för depression i vuxenlivet. Men som allt annat är det ju till slut en blandning av genetisk sårbarhet, uppväxtmiljö och livshändelser som utlöser en depression. Det viktigaste är att behandla depressionen eftersom man vet att en obehandlad depression ökar sannolikheten för nya depressioner i framtiden.

• Saskia

teddybjörnen fredriksson skrev 2009-07-16 20:59:20 följande:

Det är faktiskt så att depression är till viss del ärftlig. Dels finns faktiskt en gen som ökar sårbarheten för depression och dessutom är det ärftligt så till vida att barn till deprimerade föräldrar har ökad sårbarhet för depression i vuxenlivet. Men som allt annat är det ju till slut en blandning av genetisk sårbarhet, uppväxtmiljö och livshändelser som utlöser en depression. Det viktigaste är att behandla depressionen eftersom man vet att en obehandlad depression ökar sannolikheten för nya depressioner i framtiden.
    Har du källa på att det finns en depressionsgen?
  • teddybjörnen fredriksson

En studie : A suscepitibility gene for affective disorders and the response of the human amygdala, Hairi et al Arch gen Psychiatry 2005:62:146-52.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg är det dock en blandning av en rad olika komponenter som sedan utlöser en ev. depression. Inte så att bara för att det finns depression i släkten är man "dömd" att själv utveckla en depression.

• Saskia

teddybjörnen fredriksson skrev 2009-07-17 19:22:37 följande:

En studie : A suscepitibility gene for affective disorders and the response of the human amygdala, Hairi et al Arch gen Psychiatry 2005:62:146-52.Som jag skrev i mitt tidigare inlägg är det dock en blandning av en rad olika komponenter som sedan utlöser en ev. depression. Inte så att bara för att det finns depression i släkten är man "dömd" att själv utveckla en depression.
    men, ursäkta, en länk vore ju bra?
  • Saskia

teddybjörnen fredriksson skrev 2009-07-17 19:26:20 följande:

Men, ursäkta, alla källor är inte från Internet... Är du intresserad får du väl söka upp tidsskriften.
    ok. Jag hittade ingen källa heller.
  • Lillatroll

När jag gick i samtal under min depression så vet jag att dom sa att det finns viss ärftlighet, se Teddybjörnen Fredrikssons inlägg ovan för det var så jag minns att man förklarade det för mig. Vill någon veta mer så tror jag att man kan hitta rättså mycket på internet om man söker på depression och ärftlighet.

• Saskia
    Lillatroll skrev 2009-07-17 19:37:49 följande:
    När jag gick i samtal under min depression så vet jag att dom sa att det finns viss ärftlighet, se Teddybjörnen Fredrikssons inlägg ovan för det var så jag minns att man förklarade det för mig. Vill någon veta mer så tror jag att man kan hitta rättså mycket på internet om man söker på depression och ärftlighet.
    Visst är det ärftligt så till vida att om föräldrar är deprimerade så är risken större att barnen blir det. Men att det skulle bero på gener tror jag inte och har heller inte hittat någon källa på det.
  • Lillatroll

Nej, jag vet inte heller om det bero på generna. Ville bara framföra att det finns bra sidor på internet som handlar om depression för dom som vill läsa mer. Och att det Teddybjörnen Fredriksson skrev är samma som man sa till mig på öppenpsyk. Jag intresserar mig inte så mycket om varför det är ärftligt utan på att må bra

Saskia skrev 2009-07-17 19:42:30 följande:
    Visst är det ärftligt så till vida att om föräldrar är deprimerade så är risken större att barnen blir det. Men att det skulle bero på gener tror jag inte och har heller inte hittat någon källa på det.
Svar på tråden Depression ärftligt?