• omariao

skorv?

såg för några dagar sen att min dotter på 3½ månad var lite gulaktig i hårbotten, om man pillar lite så flagnar det. är det skorv eller vad kan det vara? ska man låta det vara? pilla bort? smörja?

• Svar på tråden skorv?
  • Skrutten74
    Salamina skrev 2009-07-15 01:56:34 följande:
    På apoteket finns också en salva som heter Borago. Den ska inte tvättas ur. O skorven försvinner av sej självt.
    Sant, men har du känt hur den luktar?
  • Salamina
    Skrutten74 skrev 2009-07-15 16:41:13 följande:
    Sant, men har du känt hur den luktar?
    Min man säger att det stinker, jag märker inte det längre {#lang_emotions_laughing}
    Mamma till Sibelle
  • Snart vår tur

Jag använder oxå Boragokrämen. Den luktar lite men inte så farligt. Min tjej har jättemycket hår så det är lite svårt att smörja in..men den behöver inte tvättas bort. När jag badar henne smörjer jag in huvudet i barnolja och tar en mjuk tanborste och borstar FÖRSIKTIGT över huvudet! Har bara använt Boragokrämen två dagar och efter badet idag såg man verkligen skillnad där jag använt krämen. Trodde nämligen att hon bara hade skorv längst fram, såg inte för allt hår! Men hon hade mer längre bak.

• LyckligaFruN

Vår son hade VÄLDIGT mycket skorv. BVC-sköterskorna hade nästan inte sett värre.... kul.. vi har provat ALLT kan jag lova.
    Oljor, olika salvor, kammat, inte kammat m.m.
    Det som slutgiltigt fick det att försvinna var att smörja Salicyl-krämen med ett TJOCKT lager över hela huvudet på kvällen. På morgonen kammade vi först, allt lossnade då mycket lätt och sedan tvättade vi bort krämen.
    Men förstår att krämen kan vara svår att få bort om bebisarna har mycket hår, för den är rätt trög.
    För oss funkade det alltså inte med barnolja eller Borago.

• Knastroll82

Min son hade också mycket skorv, och väldigt mycket hår.
    Provade med acitylsalisylvaselin - bökigt och kladdigt.
    Provade Borago - han fick eksem.

Det som hjälpte på honom var gurkörtsolja!
    Blandade 50/50 med olivolja, smörjde huvudet på kvällen.
    Lät honom sova på en handduk.
    Till morgonen har oljan absorberats.
    Efter en vecka var ALL skorv borta, utan att behöva kladda med salvor eller skrapa.
    Har hittills inte kommit tillbaka, det har gått 7 månader.

Skorven beror på brist på GLA syra i huden, gurkörtsoljan är rik på det = problem solved.

• omariao
    Knastroll82 skrev 2009-07-24 23:43:27 följande:
    Min son hade också mycket skorv, och väldigt mycket hår.Provade med acitylsalisylvaselin - bökigt och kladdigt.Provade Borago - han fick eksem.Det som hjälpte på honom var gurkörtsolja!Blandade 50/50 med olivolja, smörjde huvudet på kvällen.Lät honom sova på en handduk.Till morgonen har oljan absorberats.Efter en vecka var ALL skorv borta, utan att behöva kladda med salvor eller skrapa.Har hittills inte kommit tillbaka, det har gått 7 månader.Skorven beror på brist på GLA syra i huden, gurkörtsoljan är rik på det = problem solved.
    var får man tag på det?
  • Matsina

Min dotter hade skorv när hon va lite mindre. Och ja tog babyoja smörjde in å massera lite sen började ja kamma efter några minuter. Allt försvann och har inte kommit tillbacka. Vad ja ghar hört så växer inte håret om man har skorv.

• Knastroll82

På hälsokostbutiker, typ Life.
    En liten flaska räcker långt, då det inte behövs så mycket.
    Räckte bra med en 30 ml flaska för oss.

• omariao
    Knastroll82 skrev 2009-07-24 23:52:09 följande:
    På hälsokostbutiker, typ Life. En liten flaska räcker långt, då det inte behövs så mycket.Räckte bra med en 30 ml flaska för oss.
    tack, det ska jag prova. babyolja gick väl sådär...
  • Snart vår tur
    Knastroll82 skrev 2009-07-24 23:43:27 följande:
    Skorven beror på brist på GLA syra i huden, gurkörtsoljan är rik på det = problem solved.
    Borago betyder gurkörtsolja. Men med ren boragoolja så slipper man salv-tillsatserna och själva boragon blir mer koncentrerad. Annars borde boragokrämen hjälpa oxå.
Svar på tråden skorv?