• Daggdroppen

Vita Hem

Välkommen till Vita Hem!

Tråden är till för oss som älskar att inreda med vitt som bas.

Här pratar vi inredning, ger varandra goda råd och tips samt pratar av oss om allt mellan himmel och jord.

♥ Varmt välkomna - gamla som nya ♥

♥Mina älsklingar William och Julia♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-27 18:02
    Trädgårdstråd som många vitahemmare skriver i: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45788158.html
  • Svar på tråden Vita Hem
  • Anton2005
    Pums skrev 2009-10-15 07:03:01 följande:
    Godmorgon vännerSett att det pratats sömn här en del tidigare, eller snarare bristen på den.Vårat barn har haft problem med sömnnen sen han föddes. För två månader sen började vi att köra fem minuters metoden och då blev det mycket bättre.Men han sover fortfarande lite lite för han är ofta trött. Och inatt ville han ingenting och det var skrik och gråt till och från hela tiden från klockan halv två tills vi gick upp halv sex.Tror jag sovit fyra timmar och känner mig som en zombie.Våran bvc här är kass och har inga bra råd om nåt så där har vi inte fått så mycket stöd.Men på nåt vis försöker jag och min man lösa av varandra när det är som värst och vi får sova i skift här hemma.
    Låter precis som vår Algot. Han har alltid haft en stark vilja och varit otroligt envis sen han föddes och han är ju inte mindre envis på nätterna. Jag vände mig till bvc för att få råd och vi har en otroligt bra bvc-sköterska. Till att börja med fick vi ett häfte att läsa om barn o sömn och nu är vi in på 3:e natten sen vi började vänja honom av med välling mm. Det har aldrig varit problem att natta Algot o han somnar alltid i egen säng vilket enl bvc är bra för då ska han även kunna somna om där utan att man tar upp honom eftersom han känner sig trygg där. Vi har tidigare lagt honom med en flaska välling och satt på en saga på cd-spelaren men slutade med det då vi läste att det barnen somnar med vill de även ha när de vaknar på nätten. Så Algot kan tex vakna av att det är för tyst i rummet när sagan slutat o kan sen inte somna om utan välling för det är så man somnar. Första natten var rena sräcken, han skrek utan stopp i en och en halv timme, vi gick in var 5:e min o sa att det är natten o nu ska du sova, la honom ner en gång som det stod i häftet att man skulle göra, inte mer för då blir det som en kamp, redan natten efter sov han till fyra på morgonen utan att vakna en enda gång, annars brukar vi varit uppe med honom minst fyra gånger vid den tiden. Nu får vi se hur denna natt blir
  • Anton2005

I kväll är sambon på möte o barnen  sover så jag har tänkt att spendera kvällen framför datorn och både läsa bloggar o blogga själv...jag ligger efter med den biten :)

• Gummsan82

Är det någon här som har bilder era Septim-lampor, hur de ser ut upphängda?

• Sagalin
    Anton2005 skrev 2009-10-15 19:47:41 följande:
    I kväll är sambon på möte o barnen  sover så jag har tänkt att spendera kvällen framför datorn och både läsa bloggar o blogga själv...jag ligger efter med den biten :)
    Låter som en trevlig kväll!
  • Anton2005

Jag har ju tjatat på lääänge om vår gråa panel och lister och kan aldrig riktigt bestämma mig för om den skara fortstta avra grå eller målas vit. Trodde jag bestämt mig får vit men gillar ju det gråa men det är målat med en färg som gör att det ser skitigt ut. Ni ser den i bakgrunden i bloggen. Tycker ni jag ska måla om den i samma gråa nyans men med en annan färg?

• Sagalin
    Gummsan82 skrev 2009-10-15 19:48:56 följande:
    Är det någon här som har bilder era Septim-lampor, hur de ser ut upphängda?
    Jag har, kolla min blogg under Kök.
    Vi bytte ut sladden till en annan som de har på Ikea,
  • Sagalin
    Anton2005 skrev 2009-10-15 20:40:30 följande:
    Jag har ju tjatat på lääänge om vår gråa panel och lister och kan aldrig riktigt bestämma mig för om den skara fortstta avra grå eller målas vit. Trodde jag bestämt mig får vit men gillar ju det gråa men det är målat med en färg som gör att det ser skitigt ut. Ni ser den i bakgrunden i bloggen. Tycker ni jag ska måla om den i samma gråa nyans men med en annan färg?
    Jättesvårt att råda när man bara ser det på bild.
    Vit panel är fint, antar att du sett den som Jenny har? http://jennyshemochharmoni.blogspot.com/2009/09/fler-bilder-fran-hallen.html

Grått är väldigt klassikt och fint och gillar du den gråa så kanske du ska måla den i samma nyans igen.
  • Anton2005
    Villa Nordåker skrev 2009-10-15 20:52:50 följande:
    Jättesvårt att råda när man bara ser det på bild.Vit panel är fint, antar att du sett den som Jenny har? jennyshemochharmoni.blogspot.com/2009/09/fler...Grått är väldigt klassikt och fint och gillar du den gråa så kanske du ska måla den i samma nyans igen.
    tack för att du tyckte till....jag tänker på allt jobb om den ska bli vit..alla skjutdörrar gråa o de slipper vi ju måla om vi behåller grått :)
  • Pums

Hej! Bara inne lite snabbt, varit en jobbig dag idag och jag är så trött så jag ser stjärnor. Har gått runt på fyra timmars nattsömn idag så inatt ska jag få sova i gästrummet med öronproppar, tack gode gud för min man!
    Får läsa ikapp imorn.
    Kram på er alla!

• Anton2005
    Pums skrev 2009-10-15 21:19:50 följande:
    Hej! Bara inne lite snabbt, varit en jobbig dag idag och jag är så trött så jag ser stjärnor. Har gått runt på fyra timmars nattsömn idag så inatt ska jag få sova i gästrummet med öronproppar, tack gode gud för min man!Får läsa ikapp imorn.Kram på er alla!
    Hoppas att du får sova i natt. Kram
  • Prinsessan Leia

Kikar in en tur på kvällen som brukligt
    har haft mkt och fundera på idag
    en vän, misstänkte ngt hemskt hänt..och både hennes och min känsla stämde. Hennes pappa hittades död.
    Lider så med henne
    Det får en att stanna till, öppna ögonen lite xtra och faktist se allt i ett annat sken.
    Ja barnen kan vara skrikiga och vrånga, men så hör barn till.
    Föräldrar kan tjata hål i huvudet på en men de vill bara väl
    Tänder ett ljus för hennes pappa och alla andra som fått lämna jorde livet allt för tidigt!

Så nu efter mkt tankegång, känslor och funderinga har jag kommit på vad jag ska texta på min´lilla skatt!

• Gummsan82
    Villa Nordåker skrev 2009-10-15 20:42:43 följande:
    Jag har, kolla min blogg under Kök.Vi bytte ut sladden till en annan som de har på Ikea,
    Ja, det var ju mycket snyggare! Är lite sugen på en tvinnad textilsladd men får se vad maken tycker...
    Vad köpte ni för sladd? Tror du den sladden passar på en svart lampa med?
  • Gummsan82

Jag står i valet och kvalet om vi ska sätta vitmålad panel på väggarna i köket.
    Lurar lite på om vi ska sätta bröstbanel och tapet eller bara tapet... vet inte om det blir för mycket trä och vitt. Huset är inte direkt lantligt då det är ett enplanshus byggt 1970 med lättbetong och fjällpanel som fasad. Köket är ca 16 kvm stort, rektangulärt med en dörr på ena kortsidan och altandörr och fönster på den andra.

Det kök vi planerat blir vitt, Ikeas Lidingö, och golvet blir terrakottanyanser eller gråsvart klinker-akitigt fast laminat. Bänkskiva blir nog nån trälaminat och kaklet sånt där rektangulärt vitt blankt med fasade kanter. Inbyggnadsmicro och ugn blir i rostfritt, kyl, frys och diskmaskin som vi behåller blir vita, nerfälld induktionshäll i bänkskivan. Fläktkåpan vill jag ha svart och maken rostfritt, lite oense där...

Vi ska ju inte börja förens i slutet av november men är ändå oerhört rådvill ang. väggarna...

Vad tror ni?
    Ska försöka ladda upp bilden på köket vi designat... om det nu går...