• Sofie 82

Få i sig järn utan järntabletter?

Jag har haft konstant järnbrist de senaste 15 åren pga kraftiga blödningar. Jag har fått järntabletter ett flertal gånger men jag blir riktigt dålig av dem, så jag har struntat i det, druckit lite blutsaft och vant mig vid järnbristen. När jag blev gravid gick järnvärdet upp till 122, dvs ingen järnbrist pga att mensen uteblev. Nu är jag så rädd att få järnbrist igen, för jag klarar verkligen inte järntabletterna men nu har jag ju inte bara mig själv att tänka på. Så min fråga är: Går det att få i sig tillräckligt med järn utan tillskott och i så fall hur? Kan man få i sig det genom kosten? Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Få i sig järn utan järntabletter?
  • AdoXa

Har inte läst hela tråden, men har du testat "nässeldroppar" som man kan köpa på hälsokost? Det är ett bra järntillskott som inte har några biverkningar vad jag vet...

• spacebeare

vet inte om det funkar utan järntabletter men jag har blivit rekommenderad att ta folsyra tabletter för de hjälper till med järnupptaget. borde ju gälla "vanligt" järn åsså?

• lindalake

tråkigt att tabletterna inte funkade
    när det gäller c-vitamin ihop med järn så verkar det som att det är viktigast att ta c-vitamin ihop med icke hemjärn, alltså järn från vegetabilier. kroppen behöver göra om det järnet nämligen.
    så man behöver alltså inte apelsinjuice när man äter blodpudding...
    Du kanske ska be din BM om att få kolla blodvärdet lite oftare än vanligt så att du märker hur järnvärdet håller sig.
    Det kan vara bra att ta nån multivitamin också för det verkar även som att det många gånger inte bara beror på för lite järnintag utan att det även saknas ex. folsyra i kroppen. Det behövs liksom andra vitaminer för att kroppen ska kunna hålla blodvärdet också
    (men jag är ingen expert utan en googlare så... )

• andeta

har inte läst hela tråden, men jag har samma problem som dig, blir grymt sjuk av järntabletterna och jag har inte börjat med dem starka än =/

Mamma min rekommenderade Persilja.. till allt! hacka ner i maten och ha på mackan och ät den som den är... det är grymt med järn i det..

• ulricaa
    Katarina76 skrev 2009-07-19 23:56:06 följande:
    Sofie 82 skrev 2009-07-19 01:00:07 följande: Jo, det är ju som sista utvägen. De är tydligen gasnka dyra också. Men om man får svåra biverkningar från magen av tabletterna, så är injektioner att föredra. Jag slapp som tur är eftersom mina värden stabiliserade sig.
    Jag tycker att det var jättesmidigt med järndropp... jag har ätit 8 Hemofer hela graviditeten och ändå var mina järndepåer helt slut!
    Inga biverkningar av droppet!!!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • marvella

Fröken Juni skrev 2009-07-25 02:34:30 följande:

bär? Är det inte själva blommorna man gör saften av?
    Jo, det gör man också och det är ju bara så gott. Men man kan alltså koka saft av bären som innehåller mycket nyttigheter, bland annat är den järnrik. Tycker dock inte den är lika god, den är mer sträv liksom. Men med lite äppeljuice i så blir det gott.
  • Sofie 82

Tack så mycket för alla tips och råd! Nu har jag lite olika saker att prova. Man blir lite uppgiven när man gång på gång får utskrivet järntabletter som man ändå inte kan äta , precis som om det var sista utvägen! Men här ska knapras persilja och spenat nu. Kram och ha en fin dag alla!

• Came

Har hört att där är väldigt mkt järn i körsbär :)

• lindalake

Sofie 82 skrev 2009-07-25 10:20:39 följande:

Tack så mycket för alla tips och råd! Nu har jag lite olika saker att prova. Man blir lite uppgiven när man gång på gång får utskrivet järntabletter som man ändå inte kan äta , precis som om det var sista utvägen! Men här ska knapras persilja och spenat nu. Kram och ha en fin dag alla!
    tänk bara på att det är lättare att ta till sig järnet som finns i kött och blodprodukter. det behövs väldigt stora mängder grönt för att få i sig tillräckligt med järn...
  • lindalake
    Idalinus skrev 2009-07-25 13:04:14 följande:
    jordgubbar sa min bm!
    jordgubbar tillsammans med järn då de innehåller mycket c-vitamin. inte som järnkälla
  • After Forever
    Idalinus skrev 2009-07-25 13:04:14 följande:
    jordgubbar sa min bm!
    Jordgubbar innehåller inte alls mycket jänr,däremot c vitamin.
  • Idalinus

jag har ingen aning vad jordgubbar innehåller förutom att dom är röda och riktigt goda... :) Det var ett tips jag fick från bm när jag hade sämre hb och dåligt järn i depåerna. Men eftersom jag tar sprutor och min kropp inte kan ta upp järnet varken i föda eller tabletter så har jag inte testat jordgubbar. Men det e bra att ni rättar mej så man inte slänger ut felaktiga tips... :)

• jakebana

Vad du än steker så gö det i GJUTJÄRNSPANNA, ej teflon! Kött, blodmat innehåller mkt järn men det vet du säkert :)

• Dr Mupp

Venofer. Snordyrt ca 900 kr för 5 ampuller och tråkigt då man får ligga på förlossningen i ca 20-40 min och titta på en droppslang en gång i veckan, men det fungerar och enda biverkningen jag fick var tromboflebiter i det kärlet som de stack oftast i.

Jag kan inte äta järn via magen alls. Äter järnrik kost, lagar mat i gjutjärnspanna och dricker godmorgon +järn och folsyra. Från september kommer jag sättas på venofer.

• Sofie 82
    Dr Mupp skrev 2009-07-26 06:42:54 följande:
    Venofer. Snordyrt ca 900 kr för 5 ampuller och tråkigt då man får ligga på förlossningen i ca 20-40 min och titta på en droppslang en gång i veckan, men det fungerar och enda biverkningen jag fick var tromboflebiter i det kärlet som de stack oftast i. Jag kan inte äta järn via magen alls. Äter järnrik kost, lagar mat i gjutjärnspanna och dricker godmorgon +järn och folsyra. Från september kommer jag sättas på venofer.
    Ska prata med min BM om det om det blir aktuellt, vi verkar ju ha precis samma problem! Går du privat och gör detta?

Jo, jag vet att kött är järnrikt och det äter jag i vanliga fall, tyvärr har jag än så länge inte kunnat äta nåt rött kött under grav, det en av de saker jag mår illa av. Jag hoppas det vänder snart!

Gjorde en "järnsmoothie" igår på jordgubbar, blåbär, banan apelsinjuice och bladspenat, det låter jätteäckligt men var faktiskt riktigt gott! Spenatsmaken kändes inte alls, kan rekommenderas. Hur var det med blåbär nu igen, innehåller de järn eller inte?
Svar på tråden Få i sig järn utan järntabletter?