• Sofie 82

Få i sig järn utan järntabletter?

Jag har haft konstant järnbrist de senaste 15 åren pga kraftiga blödningar. Jag har fått järntabletter ett flertal gånger men jag blir riktigt dålig av dem, så jag har struntat i det, druckit lite blutsaft och vant mig vid järnbristen. När jag blev gravid gick järnvärdet upp till 122, dvs ingen järnbrist pga att mensen uteblev. Nu är jag så rädd att få järnbrist igen, för jag klarar verkligen inte järntabletterna men nu har jag ju inte bara mig själv att tänka på. Så min fråga är: Går det att få i sig tillräckligt med järn utan tillskott och i så fall hur? Kan man få i sig det genom kosten? Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Få i sig järn utan järntabletter?
  • lindalake

Kittyängel: Det är från geblod.nu sidan jag läst det:
    Faktorer som minskar järnupptaget:
    Fytinsyra i kli och fullkornscerialier
    Polyfenoler (till exempel garvämnen) i bland annat te, kaffe och kakao
    Ägg

men det vore ju bra om det inte är så. har inte läst det på någon annan sida vad jag vet så det var nytt för mig också. Sen är det väl så att en produkt kan hämma järnupptaget men inte ta bort den helt. Man tar väl ändå upp en del järn trots att man dricker mjölk till maten. Annars skulle ju inte min man och son få i sig nåt järn

• hejapumpan

Köp en råsaftcentrifug och gör järnrika juicer, då är det lätt att kombinera ihop något järnrikt (broccoli, spenat, jordgubbar exempelvis) med c-vitaminer (kiwi är ett hett tips) i mängder = du kommer ta upp järnet lättare. Finns massor med recept på nätet, annars kan du hitta på egna juicer.

• Amber1975
    lindalake skrev 2009-07-19 17:21:14 följande:
    Kittyängel: Det är från geblod.nu sidan jag läst det: Faktorer som minskar järnupptaget:Fytinsyra i kli och fullkornscerialier Polyfenoler (till exempel garvämnen) i bland annat te, kaffe och kakao Äggmen det vore ju bra om det inte är så. har inte läst det på någon annan sida vad jag vet så det var nytt för mig också. Sen är det väl så att en produkt kan hämma järnupptaget men inte ta bort den helt. Man tar väl ändå upp en del järn trots att man dricker mjölk till maten. Annars skulle ju inte min man och son få i sig nåt järn
    Spännande, har aldrig sett det nån annanstans. Vårdguiden tex rekommenderar ägg som en bra källa till järn. Tycker oxå att det vore jättebra om det inte stämde att de hämmar upptagningen Älskar ägg.
  • lindalake

Kittyängel: jag mailade till den som står som utgivare av texten. men texten är 3 år gammal så... dumt om det står något felaktigt, det finns tillräckligt mycket felaktig info på nätet som det är ju

• Katarina76

Sofie 82 skrev 2009-07-19 01:00:07 följande:

Usch, injektioner med järn lät obehagligt...men tja, det kanske kan funka om man inte kan få i sig järn på annat sätt. Ska prova Fexim till att börja med.
    Jo, det är ju som sista utvägen. De är tydligen gasnka dyra också. Men om man får svåra biverkningar från magen av tabletterna, så är injektioner att föredra. Jag slapp som tur är eftersom mina värden stabiliserade sig.
  • Katarina76
    Mother of 5 skrev 2009-07-19 00:37:46 följande:
    Men vad säger att man inte får dessa djävulska bivern av injektionerna då? En injektion har ju kraftigare effekt än en kapslad tablett.
    För att en injektion inte går via magen.
  • Sofie 82

Usch, nu har jag provat Fexim och det gick inte heller. Kan inte sluta spy när jag har tagit dem, samma som med andra järntabletter. Kan man ta dubbel dos blutsaft? För det verkar vara det enda jag tål. Blev så besviken =(

• Fröken Juni
    marvella skrev 2009-07-20 08:56:35 följande:
    Hyllebärssaft (alltså fläderBÄRSsaft) har jag hört ska vara en bra järnkälla.Godare än blutsaft, lite strävt men ändå godare. Snart är väl fläderbären mogna¨så du kan plocka och koka saft. Här är ett recept:www.kokaihop.se/recept/fladerbarssaft-hylleba...
    bär? Är det inte själva blommorna man gör saften av?
Svar på tråden Få i sig järn utan järntabletter?