• Olycksbarn

ricinolja

Detta kanske är helt galet men känner at något behövs göras...

Är dock i vecka 35 bara men har haft värkar nu i 4 dagar, varit öppen under hela tiden och enligt BM kommer detta att vara en lång och utdragen förlossning.
    Har läst lite om ricinolja, att det kan hjälpa om tappen är mogen och sådant, jag vet inte säkert men har små funderingar på att prova på att ta en msk eller två för att få ut den lilla medan jag har orken kvar, har inte sovit på 4 nätter nu och får INGEN hjälp från förlossningen, jag vill gärna ha någon ork kvar när det väl är dags...

Vill även berätta att detta är i samband med min andra förlossning så jag vill gärna att folk delar med sig av sina erfarenheter.

• Svar på tråden ricinolja
  • TereseA
    Olycksbarn skrev 2009-07-19 09:56:23 följande:
    Detta kanske är helt galet men känner at något behövs göras... Är dock i vecka 35 bara men har haft värkar nu i 4 dagar, varit öppen under hela tiden och enligt BM kommer detta att vara en lång och utdragen förlossning. Har läst lite om ricinolja, att det kan hjälpa om tappen är mogen och sådant, jag vet inte säkert men har små funderingar på att prova på att ta en msk eller två för att få ut den lilla medan jag har orken kvar, har inte sovit på 4 nätter nu och får INGEN hjälp från förlossningen, jag vill gärna ha någon ork kvar när det väl är dags... Vill även berätta att detta är i samband med min andra förlossning så jag vill gärna att folk delar med sig av sina erfarenheter.
    nej..BM varnar om att inte ta det..min BM gjorde oxå det när jag frågade om dte.Så riskera inget!..Låt bebben ta den tid den behöver.
    Akiim är mitt liv 071004
  • Olycksbarn

Det var nämligen en BM på förlossningen som sa att man kunde prova det, det är därför ja vill höra från andra vad ni säger om saken

• Maadeleine

Har två veckor kvar jag och är massa less med, men bebisen kommer när den kommer liksom, skulle då inte våga ta den dära oljan! Mamma har gjort det med mej och bror men ändå skulle ja inte ta den, gift i kroppen inte bra...

• Schnooglewookiemush
    Olycksbarn skrev 2009-07-19 10:06:28 följande:
    Det var nämligen en BM på förlossningen som sa att man kunde prova det, det är därför ja vill höra från andra vad ni säger om saken
    Tyvärr så finns det barnmorskor som fortfarande råder kvinnor att testa ricinolja, och det är rent ut sagt förjävligt!
    Det kan vara jättefarligt.
  • TereseA

och tänk om man skulle ta det och något händer,vill man ha det på samvetet att det är ens eget fel pga man inte kunde vänta några veckor till.

Finns ju anledning för att dem flesta varnar för det.

Olycksbarn skrev 2009-07-19 10:06:28 följande:
    var den bm gammal?
    Akiim är mitt liv 071004
  • Olycksbarn

Eftersom man på förlossningen sa att det inte var någon större fara så... Det är inte skadligt för barnet om det inte kommer igång och de flesta hälsokost affärer säljer det till höggravida.
    Själv vet jag inte vad jag tycker om saken. Allt jag vet är att detta är jobbigt och jag vill komma in så att de kan ta vattnet på detta barn med, men alla säger att det är för tidigt, att jag troligen får gå med värkar fram tills det är dags den 24 Augusti

• Schnooglewookiemush
    Olycksbarn skrev 2009-07-19 10:10:25 följande:
    Eftersom man på förlossningen sa att det inte var någon större fara så... Det är inte skadligt för barnet om det inte kommer igång och de flesta hälsokost affärer säljer det till höggravida. Själv vet jag inte vad jag tycker om saken. Allt jag vet är att detta är jobbigt och jag vill komma in så att de kan ta vattnet på detta barn med, men alla säger att det är för tidigt, att jag troligen får gå med värkar fram tills det är dags den 24 Augusti
    Jo, det kan visst vara farligt för barnet fast det inte kommer igång!
    Barnet kan t.ex. bajsa i vattnet, och det är inte alls bra.

Det finns barnmorskor som säger att det inte är någon fara att röka under graviditeten, tror du på det med?
    Bara för att en person jobbar på förlossningen så betyder inte det att personen är kunnig inom alla områden.
    Lita inte på allt du hör, varför inte tro mer på säkra källor på internet?
  • tosalisa

Hittade detta på niomånader.se:

Ricinolja
    Jag vill också passa på att varna för ricinoljan. Många tror på fullt allvar att den skulle kunna hjälpa till, men för de flesta blir det ingen förlossning utan bara obehag.
    Dricker man ricinolja får man liknande symtom som vid en kraftig maginfluensa, och smärtsamma sammandragningar då livmodern drar ihop sig till ingen nytta. Livmodern retas nämligen av att tarmarna kommer igång, och inte för att bebisen är på väg att födas. Ricinolja kan naturligtvis, i få undantagsfall, göra att värkarbetet startar men med en katastrofal följd. Förlossningen kan gå för fort och mamman riskerar att inte hinna med, eller in till BB med förödande konsekvenser för mamma och bebis som följd.

Du har ju redan obehag av värkar, o om du tar ricinolja så får du ont i magen o springer på toa i ett. Och det gör ju inte saken bättre... Hade skippat det. Om du har mycket ont av värkar, så ring dem igen istället. Så kanske du kan få en sovdos. Har du provat vanlig alvedon?? FÖr det får du lov o ta. Lycka till, men tycker du ska hålla dig ifrån oljan

• Olycksbarn

Jag berättade bara vad BM på förlossningen sa till mig har läst om VÄLDIGT extrema fall på internet detvar därför jag kände för att ta upp det här.

TereseA skrev 2009-07-19 10:09:49 följande:
    Var den BM gammal?
    Nej hon lät riktigt ung. Drygt 30-35
Svar på tråden ricinolja