• Olycksbarn

ricinolja

Detta kanske är helt galet men känner at något behövs göras...

Är dock i vecka 35 bara men har haft värkar nu i 4 dagar, varit öppen under hela tiden och enligt BM kommer detta att vara en lång och utdragen förlossning.
    Har läst lite om ricinolja, att det kan hjälpa om tappen är mogen och sådant, jag vet inte säkert men har små funderingar på att prova på att ta en msk eller två för att få ut den lilla medan jag har orken kvar, har inte sovit på 4 nätter nu och får INGEN hjälp från förlossningen, jag vill gärna ha någon ork kvar när det väl är dags...

Vill även berätta att detta är i samband med min andra förlossning så jag vill gärna att folk delar med sig av sina erfarenheter.

• Svar på tråden ricinolja
  • Jen nifer

hur kan man ens tämnka tanken att försöka med massa hokuspokus som kan va farligt, i vecka 35?? Du är INTE fullgången än. Vet hur jobbigt de är o va gravid ibland. O ja förstår dom som är fullgågna lr såklart på övertid som börjar prova harmlösa huskurer.. Men barnet är väl viktigast? Och de mår faktist bäst av o va i din mage till iaf 37+0 då de räknas som fullgånget.

Mollys mamma
  • Schnooglewookiemush
    Jen nifer skrev 2009-07-20 08:58:35 följande:
    hur kan man ens tämnka tanken att försöka med massa hokuspokus som kan va farligt, i vecka 35?? Du är INTE fullgången än. Vet hur jobbigt de är o va gravid ibland. O ja förstår dom som är fullgågna lr såklart på övertid som börjar prova harmlösa huskurer.. Men barnet är väl viktigast? Och de mår faktist bäst av o va i din mage till iaf 37+0 då de räknas som fullgånget.
    Läs tråden.

Det var en barnmorska på förlossningen som sa att hon skulle ta det, efter det hon läst så tänker hon inte ta ricinolja.
  • Jen nifer
    AtroCious skrev 2009-07-20 08:59:18 följande:
    Läs tråden.Det var en barnmorska på förlossningen som sa att hon skulle ta det, efter det hon läst så tänker hon inte ta ricinolja.
    vet inte om man får ifrågasätta TS, men ja tycker de låter VÄDLIGT skumt att en bm skulle göra de. Då alla bm jag vet INTE rekomenderar de, o inte gjort de på vääldigt länge.

De spelar ingen roll, hon är ändå bara i vecka 35. Hennes tapp är inte utplånad, kroppen är alltså inte mogen. barnet är inte fullgånget.
    Mollys mamma
  • Schnooglewookiemush
    Jen nifer skrev 2009-07-20 09:01:57 följande:
    vet inte om man får ifrågasätta TS, men ja tycker de låter VÄDLIGT skumt att en bm skulle göra de. Då alla bm jag vet INTE rekomenderar de, o inte gjort de på vääldigt länge. De spelar ingen roll, hon är ändå bara i vecka 35. Hennes tapp är inte utplånad, kroppen är alltså inte mogen. barnet är inte fullgånget.
    Det finns idioter till barnmorskor som rekommenderar det, tror inte alls att ts ljuger. Förstår inte vad det tjänar till att påstå något sådant heller.

Om en barnmorska på förlossningen säger att hon ska ta någonting, som ts inte vet vad det är - självklart överväger man det! Ts startade ju tråden för att se vad ricinolja var för något.
  • Jen nifer
    AtroCious skrev 2009-07-20 09:05:21 följande:
    Det finns idioter till barnmorskor som rekommenderar det, tror inte alls att ts ljuger. Förstår inte vad det tjänar till att påstå något sådant heller.Om en barnmorska på förlossningen säger att hon ska ta någonting, som ts inte vet vad det är - självklart överväger man det! Ts startade ju tråden för att se vad ricinolja var för något.
    jo men nu vet hon ju de då att de va en idiot till bm.

Och då kan hon ju också konstatera, att hon är i vecka 35, barnet är inte fullgånget. Hennes kropp är inte mogen för förlossning än. Och ändå ska hon försöka sätta igång de?

Jobbiga förvärkar, speciellt hos omföderskor är inget ovanligt.
    Mollys mamma
  • Schnooglewookiemush
    Jen nifer skrev 2009-07-20 09:07:35 följande:
    jo men nu vet hon ju de då att de va en idiot till bm. Och då kan hon ju också konstatera, att hon är i vecka 35, barnet är inte fullgånget. Hennes kropp är inte mogen för förlossning än. Och ändå ska hon försöka sätta igång de? Jobbiga förvärkar, speciellt hos omföderskor är inget ovanligt.
    Ja, hon ska ju inte ta det...?

Hon lider, klart hon vill bli av det. Man måste inte hitta fel i allting.
  • Jen nifer
    AtroCious skrev 2009-07-20 09:11:11 följande:
    Ja, hon ska ju inte ta det...?Hon lider, klart hon vill bli av det. Man måste inte hitta fel i allting.
    Ne vad bra, men hon vill ju ändå få igång det allra redan?

Det gör jag inte, men jag httar absolut fel i att vilja få ut ett barn som inte är färdigt, när hennes kropp inte ens är redo.
    Mollys mamma
  • Lever i väntan
    Jen nifer skrev 2009-07-20 09:07:35 följande:
    jo men nu vet hon ju de då att de va en idiot till bm.Och då kan hon ju också konstatera, att hon är i vecka 35, barnet är inte fullgånget. Hennes kropp är inte mogen för förlossning än. Och ändå ska hon försöka sätta igång de?Jobbiga förvärkar, speciellt hos omföderskor är inget ovanligt.
    Man kan ju också helt klart förstå att DU inte lidit speciellt under din graviditet.
    Det finns faktiskt gränser för hur mycket smärta man orkar utstå.
    Självklart tror jag inte TS vill riskera sitt barn, MEN man kommer till en gräns när man känner att man inte orkar längre, OCH v.35 är ingen fara att föda barn. Träffad själv läkaren i v.35 pga. förvärkar. Då sa hon att man INTe försöker stoppa det då eftersom barnet klarar sig bra om det kommer ut.

Man får kanske överväga om det inte kan vara även till barnets bästa att komma ut om det är så att mamman mår så väldigt dåligt. Till slut kan det göra att man inte psykiskt orkar med och då mår barnet INTE bra.

Så ta det lite lugnt i ditt bedömmande!
    ♥ Stolt mamma till lilla JACK BIRDIE JUNIOR 070717 + LILLEBROR BF 090808 ♥ ♥
  • Schnooglewookiemush
    Lever i väntan skrev 2009-07-20 09:16:15 följande:
    Man kan ju också helt klart förstå att DU inte lidit speciellt under din graviditet. Det finns faktiskt gränser för hur mycket smärta man orkar utstå. Självklart tror jag inte TS vill riskera sitt barn, MEN man kommer till en gräns när man känner att man inte orkar längre, OCH v.35 är ingen fara att föda barn. Träffad själv läkaren i v.35 pga. förvärkar. Då sa hon att man INTe försöker stoppa det då eftersom barnet klarar sig bra om det kommer ut. Man får kanske överväga om det inte kan vara även till barnets bästa att komma ut om det är så att mamman mår så väldigt dåligt. Till slut kan det göra att man inte psykiskt orkar med och då mår barnet INTE bra. Så ta det lite lugnt i ditt bedömmande!
    Instämmer!
  • Jen nifer
    Lever i väntan skrev 2009-07-20 09:16:15 följande:
    Man kan ju också helt klart förstå att DU inte lidit speciellt under din graviditet. Det finns faktiskt gränser för hur mycket smärta man orkar utstå.Självklart tror jag inte TS vill riskera sitt barn, MEN man kommer till en gräns när man känner att man inte orkar längre, OCH v.35 är ingen fara att föda barn. Träffad själv läkaren i v.35 pga. förvärkar. Då sa hon att man INTe försöker stoppa det då eftersom barnet klarar sig bra om det kommer ut.Man får kanske överväga om det inte kan vara även till barnets bästa att komma ut om det är så att mamman mår så väldigt dåligt. Till slut kan det göra att man inte psykiskt orkar med och då mår barnet INTE bra.Så ta det lite lugnt i ditt bedömmande!
     I extrema fall kan man absolut sättas igång något tidigare.
    och hru jag upplevt mina graviditeter har du ju ingen aning om, eller menar du att du kan dömma det av att jag tycker att man så långt som möjligt ska låta barnet bli åtminstonde fullkgånget(37+0) ?

Min förra graviditet hade jag sådan foglossning att ja i stort sett va sängliggande dom sista 5 veckorna, och de höll i sig ett bra tag efter fl med. Och de blev ju inte bättre av jobbiga förvärkar osv. MEN trots de, så anser jag att barnet ska få bli fullgånget om de inte handlar om extrema fall.

Nu är ju hennes kropp dessutom inte mogen eftersom tappen inte ens är utplånad, så då hjälper ju troligtvis inte hinnsvepning lr liknande heller.
    Mollys mamma
  • Olycksbarn

Lever i väntan skrev 2009-07-20 08:57:38 följande:

Vill inte göra dig ledsen på något sätt, för jag känner precis som dig. Har också fruktansvärt ont men pga. foglossningar. Sitter hemma och orkar varken med mannen eller sonen. Bara gråter och tycker synd om mig själv. Säger flera gånger om dagen att jag orkar inte mer! Jag gör vad f--n som hellst för att få ut bebisen.MEN jag var inne för 2 veckor sedan och var då öppen 1 cm, och det var inte ovanligt för omföderskor. Så kan man tydligen gå flera veckor utan att det betyder något. Jag skall till min BM imorgon och tänker tigga och be på mina bara knän om en igångsättning. Vet att vissa har fått det. är i v. 37+1 idag.Ring din BM /förlossningen och be om hjälp!Tyvärr får man ibland överdriva för att få hjälp, men jag tror att vi annars är så försiktiga med att be om hjälp så det är nog ingen fara.Stå på dig!
    Jo men denna hade jag förra gången med och hon ser att jag har problem, men hon vill inte sätta igång om jag inte mår dåligt av det.
    Tyvärr hade hon semester idag med och första dagen hon är tillbaka är på torsdag, men då ska jag tigga/böna och be om att få hjälp...
  • Olycksbarn

Jen nifer skrev 2009-07-20 09:31:25 följande:

I extrema fall kan man absolut sättas igång något tidigare.och hru jag upplevt mina graviditeter har du ju ingen aning om, eller menar du att du kan dömma det av att jag tycker att man så långt som möjligt ska låta barnet bli åtminstonde fullkgånget(37+0) ?Min förra graviditet hade jag sådan foglossning att ja i stort sett va sängliggande dom sista 5 veckorna, och de höll i sig ett bra tag efter fl med. Och de blev ju inte bättre av jobbiga förvärkar osv. MEN trots de, så anser jag att barnet ska få bli fullgånget om de inte handlar om extrema fall.Nu är ju hennes kropp dessutom inte mogen eftersom tappen inte ens är utplånad, så då hjälper ju troligtvis inte hinnsvepning lr liknande heller.
    Efter den senaste gången (idag) jag var till förlossningen så berättade de att tappen är helt utplånad, jag är öppen 2 cm men har för svaga värkar... Det var inte lönt att stanna kvar då det fortfarande kan ta dagar... Känns som ett rent jävla helvete när det gått 5 dagar och jag inte får någon som hellst hjälp.
    Foglossning har jag haft sedan v 15 och sambon hr bara fått jobba eftermiddag eftersom att han varit tvungen att hjälpa mig upp för att jag inte klarar det själv. Bära barnet jag redanhar får jag glömma, jaga går inte heller...
    Som det är nu KAN jag INTE vara ensam med barnet, jag klarar inte av att ta hand om det, dagligen sitter jag och åker 10 mil fram och tillbaka för att få hjälp av mina föräldrar för att klara av vardagen, kan inte diska eller tvätta heller...
    Jag mår verkligen inte alls bra av detta och som de sa tidigare, jag startade tråden för att ta reda på vad det var för något som BM på förlossningen rekomenderade. Eftersom jag aldrig hört talats om det så ville jag ha råd.
  • Lever i väntan

Jag håller tummarna för dig och hoppas att du kan få hjälp snart!
    Lycka till

♥ Stolt mamma till lilla JACK BIRDIE JUNIOR 070717 + LILLEBROR BF 090808 ♥ ♥
  • Jen nifer

men vad skönt att tappen redan utplånats, då händer de ju grejer. Då har du säkert din bebis om inte allt för länge kan vi ju hoppas. Och är tappen helt utplånad och du börjat öppna dig är ju chansen större för att ev hunnsvepning lr liknande kan hjälpa på traven

Mollys mamma
  • Olycksbarn

Jen nifer skrev 2009-07-20 21:19:30 följande:

men vad skönt att tappen redan utplånats, då händer de ju grejer. Då har du säkert din bebis om inte allt för länge kan vi ju hoppas. Och är tappen helt utplånad och du börjat öppna dig är ju chansen större för att ev hunnsvepning lr liknande kan hjälpa på traven
    Jag hoppas verkligen på det.
Svar på tråden ricinolja