• Pensée

    Finns det någon här som har adoptiv- och biobarn?

    Skulle gärna vilja få kontakt med någon som man kan dela sina funderingar med! Har en adopterad flicka på 6 år och en biologisk pojke på 1 år.

  • Svar på tråden Finns det någon här som har adoptiv- och biobarn?
  • mammamys06
    Emeli skrev 2009-07-23 01:00:36 följande:
    Ja, skola, förskola, tandvård och sjukvård måste få veta. Övriga har strängt taget inte med det att göra. Berätta bara för dem ni vill ska få veta och som har med det att göra. Hälsningar från en som både är adoptiv- och biomamma sedan många år.Bekymret är inte relationen inom familjen. Våra barn är som vilka syskon som helst, sams ibland och osams ibland. Omgivningens ofina och sårande kommentarer kan däremot vara bekymmersamma. Tyvärr. De slår alltid mot det adopterade barnet. *Beskyddarinstikterna förvandlar mig till en tigrinna. Grrr!*
    Håller med. Det har slagit hårt mot vår son, jag har blivit ett monster pga folks kommentarer. Har inte velat gå ut då det nu syns att jag är gravid av rädsla för påhopp av kommentarer från folk som vet och kan allt och är helt säkra på att nu får vi det barn vi längtat efter på biologisk väg.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • mimpen

    Jag har tack och lov fått väldigt få dumma kommentarer nu kring min graviditet. Men det kan ha att göra med att jag inte träffat så mycket folk :) Jag är föräldraledig nämligen och träffar ju mest kompisar etc som vet läget. Jag bävar för en del kollegor när jag ska börja jobba nu snart igen. Men men. Nu känner jag mig emellertid så trygg i vårt beslut om biobarn denna gång, att jag inte kommer att ta åt mig. Så vida inte mina två större barn är med och får höra dumheter. Då blir jag sur...

    Jag brukar bara säga att vi medicinskt inte kan bli gravida själva, fast numer kan vi tydligen det, och vi är jätteglada åt den här chansen. Det här miraklet. Precis som att våra två adopterade flickor är mirakel som kom till oss. Tänk, att någon lyckades para ihop just oss med just dem. I varsin världsdel. DET om något tycker jag är ett mirakel.

  • Manchester

    Vi har en adopterad dotter som är sex år och som var nästan 15 månader vid adoptionen. Barn nummer två är en biologisk son på tre år. Det skiljer tre år och en månad på barnen och vi hade varit hemma med dottern i drygt 14 månader när jag blev gravid (för den som eventuellt inte får ihop matematiken är förklaringen att sonen föddes för tidigt).

    Våra barn är typiska syskon. De bråkar så att stickor och strån ryker och de älskar varandra innerligt. Nåde den utanför familjen som kommer med ett kritiskt ord till det ena barnet så att det andra barnet hör! En unge som just kallat sitt syskon för "din dumma bajskorv" blir en vild tiger när det gäller att försvara samma syskon mot en utomstående. Alltså helt normala syskon, som sagt var.

    Båda barnen verkar tycka att det är helt naturligt att de kommit till oss på olika sätt. Sonen lyssnar gärna på storasysters adoptionsberättelse och dottern pekar ivrigt ut Danderyds sjukhus när vi åker förbi och säger att det var där lillebror föddes. Fast själv ska hon bara ha adopterade barn. Att ha barn i magen och föda verkar lite läskigt.

    Liksom övriga blir jag mäkta irriterad när jag får höra vilken tur vi hade som äntligen fick ett "eget" barn eller att barnen "alltså inte är riktiga syskon?". Nu slipper vi oftast det bland främmande människor. Vår dotter är adopterad från Östeuropa och med lite god vilja och något begränsade kunskaper i genetik så skulle hon kunna vara vårt biologiska barn. På många sätt är hon faktiskt mer lik mig än vad hennes bror är. Men det händer att folk som vet hur det ligger till kläcker ur sig något idiotiskt. Värst har det varit inom sjukvården. Särskilt när jag var gravid så skulle alla barnmorskor och läkare ständigt förvissa sig om att vi var lite extra glada nu eftersom vi ju "bara" hade ett adopterat barn förut. Ingen av dem förstod att jag kände samma oro som mammamys ger uttryck för. Vi är visserligen inte själva adopterade, men jag var ändå rädd att anknytningen inte skulle gå lika lätt med ett biologiskt barn - och mycket riktigt tog den också betydligt längre tid och vi föräldrar hade inte alls lika lätt att ta till oss sonen som dottern.

    Numera gör vi som andra här råder. Vi berättar bara om adoptionen för dem som behöver sådan information; skola, förskola, sjukvård och tandvård. Sonen börjar på nytt dagis nu,samtidigt som dottern börjar i förskoleklass, och på hans dagis kommer vi inte att berätta. Finns ingen anledning. Jag vill inte i onödan utsätta mina barn för risken få höra att de inte är syskon på riktigt. OK, de delar inga gener, men frånsett det har jag svårt att tänka mig ett riktigare syskonpar.

  • Jola

    Ja, som många redan vet så blev vi gravida på vår adopttionsresa och ingen av oss har någon bra förklaring på detta. Båda har medicinska fel trots att jag har en dotter på åtta år sedan tidigare. Vi har inte hört dumma komentarer alls förutom att det var alla spärrar som släppte osv. Vad jag vet så har jag aldrig varit så spänd som jag var på just den resan med all den press vi var utsatta för där borta. Jag har haft väldigt svårt att ta till mig den här graviditeten. Min äldsta dotter vill inte alls ha ett biologiskt syskon och tycker det är jättejobbigt att jag är gravid. Hon bröt ihop totalt när vi berättade om graviditeten och tyckte vi skulle åka och lämna det på ett barnhem. Hon har sagt att hon aldrig kommer att tycka om det barnet utan att hon bara kommer att tycka om Justina.

    Annars är de två som jag antar att syskon är som mest. De retas, slåss och bråkar ena stunden och är hur sams och söta som helst nästa stund.

  • mammamys06
    Manchester skrev 2009-07-23 19:03:19 följande:
    Vi har en adopterad dotter som är sex år och som var nästan 15 månader vid adoptionen. Barn nummer två är en biologisk son på tre år. Det skiljer tre år och en månad på barnen och vi hade varit hemma med dottern i drygt 14 månader när jag blev gravid (för den som eventuellt inte får ihop matematiken är förklaringen att sonen föddes för tidigt).Våra barn är typiska syskon. De bråkar så att stickor och strån ryker och de älskar varandra innerligt. Nåde den utanför familjen som kommer med ett kritiskt ord till det ena barnet så att det andra barnet hör! En unge som just kallat sitt syskon för "din dumma bajskorv" blir en vild tiger när det gäller att försvara samma syskon mot en utomstående. Alltså helt normala syskon, som sagt var.Båda barnen verkar tycka att det är helt naturligt att de kommit till oss på olika sätt. Sonen lyssnar gärna på storasysters adoptionsberättelse och dottern pekar ivrigt ut Danderyds sjukhus när vi åker förbi och säger att det var där lillebror föddes. Fast själv ska hon bara ha adopterade barn. Att ha barn i magen och föda verkar lite läskigt.Liksom övriga blir jag mäkta irriterad när jag får höra vilken tur vi hade som äntligen fick ett "eget" barn eller att barnen "alltså inte är riktiga syskon?". Nu slipper vi oftast det bland främmande människor. Vår dotter är adopterad från Östeuropa och med lite god vilja och något begränsade kunskaper i genetik så skulle hon kunna vara vårt biologiska barn. På många sätt är hon faktiskt mer lik mig än vad hennes bror är. Men det händer att folk som vet hur det ligger till kläcker ur sig något idiotiskt. Värst har det varit inom sjukvården. Särskilt när jag var gravid så skulle alla barnmorskor och läkare ständigt förvissa sig om att vi var lite extra glada nu eftersom vi ju "bara" hade ett adopterat barn förut. Ingen av dem förstod att jag kände samma oro som mammamys ger uttryck för. Vi är visserligen inte själva adopterade, men jag var ändå rädd att anknytningen inte skulle gå lika lätt med ett biologiskt barn - och mycket riktigt tog den också betydligt längre tid och vi föräldrar hade inte alls lika lätt att ta till oss sonen som dottern.Numera gör vi som andra här råder. Vi berättar bara om adoptionen för dem som behöver sådan information; skola, förskola, sjukvård och tandvård. Sonen börjar på nytt dagis nu,samtidigt som dottern börjar i förskoleklass, och på hans dagis kommer vi inte att berätta. Finns ingen anledning. Jag vill inte i onödan utsätta mina barn för risken få höra att de inte är syskon på riktigt. OK, de delar inga gener, men frånsett det har jag svårt att tänka mig ett riktigare syskonpar.
     Usch jag blir nervös inför att läggas in och föda om det är sådana förväntningar på en att man ska vara extra glad över att få ett biobarn...det är svårt som det är med all skit man hört redan innan förlossningen Jag önskar det kunde skrivas om detta och ta död på myten om att det är så fantastiskt att just vi som adopterat barn nu är gravida, alltså fantastiskt är det ju, alla graviditeter och adoptioner är fantastiska men det är inte mer fantastiskt än andra som är gravida att just vi är det.....men men...nu finns myten där och det är både tröttsamt och förnedrande.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • mammamys06
    Jola skrev 2009-07-23 20:26:33 följande:
    Ja, som många redan vet så blev vi gravida på vår adopttionsresa och ingen av oss har någon bra förklaring på detta. Båda har medicinska fel trots att jag har en dotter på åtta år sedan tidigare. Vi har inte hört dumma komentarer alls förutom att det var alla spärrar som släppte osv. Vad jag vet så har jag aldrig varit så spänd som jag var på just den resan med all den press vi var utsatta för där borta. Jag har haft väldigt svårt att ta till mig den här graviditeten. Min äldsta dotter vill inte alls ha ett biologiskt syskon och tycker det är jättejobbigt att jag är gravid. Hon bröt ihop totalt när vi berättade om graviditeten och tyckte vi skulle åka och lämna det på ett barnhem. Hon har sagt att hon aldrig kommer att tycka om det barnet utan att hon bara kommer att tycka om Justina. Annars är de två som jag antar att syskon är som mest. De retas, slåss och bråkar ena stunden och är hur sams och söta som helst nästa stund.
    Oj, jag trodde jag var ensam som har svårt att ta till mig graviditen! men usch, vad hemskt att din dotter känner så inför barnet i magen...undrar om vår son också kommer reagera som din dotter....vad säger Justina om detta? Jag tror och hoppas att din äldsta dotter kommer att ändra sig när bebisen väl är ute men jag förstår att det är jobbigt nog som det är med sina egna känslor inför graviditeten och med din dotters reaktion så känns det naturligtvis ännu jobbigare. Inboxa mig gärna, kanske kan vi stötta varandra? Kram
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Manchester
    mammamys06 skrev 2009-07-24 06:49:08 följande:
    Oj, jag trodde jag var ensam som har svårt att ta till mig graviditen! men usch, vad hemskt att din dotter känner så inför barnet i magen...undrar om vår son också kommer reagera som din dotter....vad säger Justina om detta? Jag tror och hoppas att din äldsta dotter kommer att ändra sig när bebisen väl är ute men jag förstår att det är jobbigt nog som det är med sina egna känslor inför graviditeten och med din dotters reaktion så känns det naturligtvis ännu jobbigare. Inboxa mig gärna, kanske kan vi stötta varandra? Kram
    Just detta att ta till sig graviditeten tyckte jag också var svårt. Jag hade passerat v 20 innan jag insåg att det var ett _barn_ som låg där i magen, inte ett väntande missfall eller någon sorts abstrakt källa till problem. Nu hade jag ju tidigt fått veta att jag riskerade ett sent missfall eller en mer eller mindre prematur födsel pga min missbildade livmoder, men det berodde nog inte bara på det. Några år tidigare, när vi kämpade med fertilitetsutredningar och behandlingar, skulle jag ha blivit överlycklig över en graviditet, men när vi väl kommit hem med vår dotter var vi ju en adoptivfamilj. Det var så vi fick barn. Graviditeten kom lika mycket som en chock för mig som om den som vill bli gravid plötsligt skulle få ett telefonsamtal med ett barnbesked - utan att ens ha ansökt om adoption.

    Just när det pågick hade jag dåligt samvete för att jag kände som jag gjorde och jag var rädd att jag måste vara knäpp och en dålig mamma som inte bara var glad. Efteråt har jag hört andra adoptivmammor som känt på precis samma sätt när de blivit gravida. Andra har inte känt så alls. Det finns nog ingen mall för hur det "ska" vara, men det är i alla fall inte särskilt unikt att ha svårt att ta till sig graviditeten
  • Manchester

    Förresten, vår graviditet berodde på många saker, men inte på avslappning. Under tiden vi väntade på att få åka till Ukraina och genomföra en adoption blev jag opererad för endometrios och fick en cysta borttagen. Inte för att jag ville bli gravid, utan för att slippa smärta, men den ökade chansen att bli gravid kom liksom på köpet. Dock var den fortfarande låg, eftersom endometriosen fullkomligt förstört min ena äggledare och skadat den andra. Redan under fertilitetsutredningen hade jag opererat livmodern och fått formen lite bättre än tidigare. Jag har också ett hormonfel som gör att min ämnesomsättning går upp och ned. Ibland är den riktigt bra och ibland alldeles för låg. När medicineringen hamnar fel kan den bli för hög. I stort sett är det nog bara när ämnesomsättningen är rätt som det är möjligt att bli gravid. Dessutom har min man ganska varierande spermakvalitet och under fertilitetsutredningen fick vi veta att det bara är när han ligger på sin absoluta topp som vi kan räkna med en spontan graviditet. Sammantaget fanns hela tiden en minimal chans att jag skulle bli gravid, men den var så liten att vi helt räknat bort den. Några månader efter att vi kommit hem med vår dotter upphörde vi därför att skydda oss.

  • mumsan8

    Hej! Här är en till med ett adopterat barn och en liten bebis(bio). Kommit till i ett annat förhållande. Jag tycker att min omgivning var jätteintresserade och entusiastiska när vi skulle adoptera men som kvinna får man otroligt mycket uppmärksamhet som gravid, tycker inte heller att det är jättekonstigt, det är ju så alla barn kommer till. Jag är glad att jag fått uppleva båda sätten.
    Älskar mina barn lika mycket såklart, känner dock en större beskyddarinstinkt för adoptivbarnet. Det har varit lite jobbigt sen syskonet kom men jag tror inte det beror på att barnet är adopterat utan att det är lite jobbigt att få syskon när man är 7 år, fått mycket egentid med föräldrarna innan. Svårt att sia om framtiden men jag tror att man får vara observant på signaler från adoptivbarnet. Tycker inte jag fått mycket negativa kommentarer från omgivningen angående att ha ett adopterat och biologiskt och till syvende och sist tror jag att det är hur man själv bemöter det och att man inte låter det landa för negativt inom sig själv.
    Det blev lite svamligt men....

  • marre67

    Vi har flera bio barn men min sambo har alltid tjatat att vi ska adoptera ett barn. Mitt spontana svar då var alltid : varför skall vi adoptera när vi kan få egna barn? Hemskt svar men så tänkte jag. Han svarade alltid att varför skall man INTE adoptera och hjälpa ett barn någonstans i världen?
    Nu har det gått många år sen mina dumma svar och jag själv funderar om adoption. Men nu har vi hunnit bli 40 och 42 år gamla. Vet nån av er var man skall vända sej? Det är ju stopp vid 40 år från många länder, men vet att en del länder inte har någon ålders gräns, och att även ensamstående mammor får adoptera från de länderna.
    Tack på förhand!

  • Manchester
    marre67 skrev 2009-07-24 13:18:57 följande:
    Vi har flera bio barn men min sambo har alltid tjatat att vi ska adoptera ett barn. Mitt spontana svar då var alltid : varför skall vi adoptera när vi kan få egna barn? Hemskt svar men så tänkte jag. Han svarade alltid att varför skall man INTE adoptera och hjälpa ett barn någonstans i världen? Nu har det gått många år sen mina dumma svar och jag själv funderar om adoption. Men nu har vi hunnit bli 40 och 42 år gamla. Vet nån av er var man skall vända sej? Det är ju stopp vid 40 år från många länder, men vet att en del länder inte har någon ålders gräns, och att även ensamstående mammor får adoptera från de länderna. Tack på förhand!
    Tyvärr kan det bli svårt för er att hinna adoptera. Det finns, som du skriver, länder som accepterar föräldrar över 40. Däremot finns en regel (egentligen några prejudicerande domar) i Sverige som säger att man inte får ha fyllt 43 när man ansöker om adoption. Om ni ansöker idag hinner ni i och för sig, men sedan har ni bara två år på er innan medgivandet (godkännandet att få adoptera - förutsatt att ni får ett godkännande, men det får de flesta "normala" och friska människor) går ut. Inom dessa två år måste ni ansöka igen och då är en av er för gammal. Som det ser ut idag är det inte alls säkert att ni hinner få ett barn på bara två år. Det KAN gå om ni väljer att adoptera ett barn med särskilda behov (sjukdom eller handikapp) eller ett barn som är minst 5-6 år gammalt. Förutsättningen för att kunna adoptera ett äldre barn är att det ändå blir yngst i familjen. Det händer att någon får adoptera ett barn som är äldre eller lika gammalt som ett blivande syskon, men det är ovanligt. Det anses betydligt bättre för det blivande adoptivbarnet att få bli yngst i familjen.

    Vill ni adoptera ett litet och någorlunda "friskt" (garantier finns förstås aldrig) barn får ni räkna med betydligt längre väntetid än två år. De flesta adoptioner tar idag snarare fyra-fem år från det att man anmäler sig som sökande i en adoptionsorganisation.

    Slutligen är det inte troligt att ni får medgivande om ni bara vill adoptera för att "hjälpa ett barn någonstans i världen". En adoption bör ske därför att man har en innerlig önskan att bli förälder. Man behöver inte ha svårt att få hemmagjorda barn. Det finns de som väljer adoption trots att de lätt skulle kunna bli gravida, men man får inte vara ute att bedriva någon sorts u-hjälp på individnivå. Det kanske inte alls är så ni tänker. Det kan ju vara formuleringen som blev lite olycklig bara. Ni bör i alla fall vara medvetna om att adoptioner "för att hjälpa ett barn" är ett 70-talsfenomen och att de inte alltid blev så bra för barnen. Ett barn ska vara efterlängtat för sin egen skull och inte behöva känna tacksamhet för att ha blivit räddat.

    Om ni vill adoptera för att få ett barn till i familjen och om ni är beredda att ta emot en sexåring eller en handikappad treåring så tycker jag att ni ska ta kontakt med en eller flera adoptionsorganisationer redan idag, googla på exempelvis Adoptionscentrum, FFIA, Barnens vänner eller Barnen framför allt. Likaså bör ni genast ta kontakt med kommunen och be om en hemutredning för att få medgivande för adoption. Den görs inom socialtjänsten eller av stadsdelnämnden, fråga i kommunväxeln.
  • Emeli
    marre67 skrev 2009-07-24 13:18:57 följande:
    Vi har flera bio barn men min sambo har alltid tjatat att vi ska adoptera ett barn. Mitt spontana svar då var alltid : varför skall vi adoptera när vi kan få egna barn? Hemskt svar men så tänkte jag. Han svarade alltid att varför skall man INTE adoptera och hjälpa ett barn någonstans i världen?Nu har det gått många år sen mina dumma svar och jag själv funderar om adoption. Men nu har vi hunnit bli 40 och 42 år gamla. Vet nån av er var man skall vända sej? Det är ju stopp vid 40 år från många länder, men vet att en del länder inte har någon ålders gräns, och att även ensamstående mammor får adoptera från de länderna.Tack på förhand!
    Du har fått ett bra svar från Manchester. Jag vill bara tillägga att om ni ska få adoptera tillsammans måste ni vara gifta. Vet inte om redan är det, men eftersom du skriver sambo antar jag att ni inte är det. Vissa länder kräver att man har varit gifta ett visst antal år, men det gäller inte alla.
  • marre67

    Tack för snabbt svar! Självklart vill vi adoptera för att vi VILL ha fler barn men som sagt, man uttalar sej på ett sätt men tänker nåt annat. Vi vill ha fler barn och då skulle ju adoption vara en bra lösning nu. Tyvärr är vi inte gift men har vart sambos i 10 år ca.
    Ska iaf googla och kolla upp allt. Det är först när man fyller 40 som man börjar förstå att livet liksom hinner ikapp en gällande en massa saker.

  • fritid

    Hejsan,
    Vi har också bio och adopterat barn. Det verkar dock som vi är i minioritet med bio barn först och a-barn sedan ;)
    Det är kanske just därför vi tack och lov har sluppit alla konstiga kommentarer. "Alla" i vår omgivning vet dessutom att adoptionen var ett aktivt val och vi har hela tiden varit väldigt öppna med vår familjebildning.
    De flesta frågor och funderingar som skulle kunna misstolkas negativt av oss har vi fått då jag har varit utomlands. Jag reser en hel del och nu senast var jag i Taiwan och träffade lokalbefolkning. Jag fick en del frågor då de efter ett par dagar (på ett foto på PC'n) förstod att minstingen var adopterad.

  • Pensée

    Hej igen,

    vi försökte i ca 7 år innan vi adopterade. Har gått igenom allt!! Jag tycker därför att det faktiskt var ett rent mirakel att jag sedan blev gravid och födde en frisk son. Jag kan fortfarande knappt fatta det. Inte heller kan jag fatta hur vår underbara adopterade dotter kunde hamna precis hos oss!

    Det ALLRA värsta jag har fått höra är på sjukhuset efter förlossningen. Min dotter är på besök med pappa när en av barnmorskorna säger: Vad kul att ni ändå fick ett eget barn till slut.

    Jag hade faktiskt kunnat mörda människan! Barnmorska dessutom. Jag blir alldeles mörkrädd och fruktansvärt ledsen.

  • Jola
    mammamys06 skrev 2009-07-24 06:49:08 följande:
    Oj, jag trodde jag var ensam som har svårt att ta till mig graviditen! men usch, vad hemskt att din dotter känner så inför barnet i magen...undrar om vår son också kommer reagera som din dotter....vad säger Justina om detta? Jag tror och hoppas att din äldsta dotter kommer att ändra sig när bebisen väl är ute men jag förstår att det är jobbigt nog som det är med sina egna känslor inför graviditeten och med din dotters reaktion så känns det naturligtvis ännu jobbigare. Inboxa mig gärna, kanske kan vi stötta varandra? Kram
    Nej då, du är inte ensam om att ha svårt att ta till dig graviditeten. Nu är jag i vecka 24 och känner bebisen varje dag och vi vet vad det blir för kön så nu börjar jag tro att det faktiskt ska komma en bebis. Jag har inte kommit så långt än att jag kan titta på bebissaker eller gå på bebisavdelningar i affärer, dom springer jag gärna igenom. Att gå till barnmorskan och prata om min graviditet tycker jag är enormt jobbigt och att sitta i väntrummet där med andra gravida ska vi inte prata om. Ja att min äldsta dotter känner så här är både tråkigt med kanske inte så konstigt. Hon har ju varit med genom hela adoptionsprocessen och väntat så länge på sitt syskon och att vi ska åka och hämta "det". Hon har ju också alltid vetat att vi inte kan få barn på den väg som de flesta andra kan och vi har pratat mycket om det här. Det har ju varit en stor omställning för henne allt det här också. Att behöva förklara för alla hennes kompisar att hon ska åka och hämta ett syskon osv. Nu är ju inte barn så komplicerade men barn kan vara väldigt dumma mot varandra.

    Vi han bara vara hemma från Polen några dagar innan jag berättade att hon skulle få ett syskon till och att det barnet låg i min mage. Hon trodde inte på mig först och sedan brast hon ut i gråt. Jag tror det blev för mycket helt enkelt. Det är inte så lätt att ha fått all uppmärksamhet i sju år och så kommer det TVÅ små konkurenter. Häromdagen så fick jag faktiskt en puss på magen av henne. Jag sa ingenting utan bara kramades. Jag tror det börjar bli bättre men frågar man henne så ska det inte alls bli kul. Justina förstår inte att det är en bebis där inne. Jag försöker förklara ibland när hon är för hårdhänt mot magen, att hon ska vara försiktig och att det är en bebis där inne. Men då säger hon bara "bebis" och kör vidare. Hon älskar ju bebisar. Hon bodde på ett barnhem där det bara bodde spädbarn, där hon hjälpte personalen att stoppa in tutten, klappa dom i ryggen, vagga dom osv, så det går hon och gör på sina dockor. Det sitter liksom fast på något vis. Jag antar att lillebror inte kommer att få vara ifred långa stunder
    Pensée skrev 2009-07-24 21:45:19 följande:
    Det ALLRA värsta jag har fått höra är på sjukhuset efter förlossningen. Min dotter är på besök med pappa när en av barnmorskorna säger: Vad kul att ni ändå fick ett eget barn till slut.Jag hade faktiskt kunnat mörda människan! Barnmorska dessutom. Jag blir alldeles mörkrädd och fruktansvärt ledsen.
    Jag förstår att du hade kunnat mördat människan. Fy vad hemskt!!!
  • mammamys06
    Jola skrev 2009-07-26 15:04:29 följande:
    Nej då, du är inte ensam om att ha svårt att ta till dig graviditeten. Nu är jag i vecka 24 och känner bebisen varje dag och vi vet vad det blir för kön så nu börjar jag tro att det faktiskt ska komma en bebis. Jag har inte kommit så långt än att jag kan titta på bebissaker eller gå på bebisavdelningar i affärer, dom springer jag gärna igenom. Att gå till barnmorskan och prata om min graviditet tycker jag är enormt jobbigt och att sitta i väntrummet där med andra gravida ska vi inte prata om. Ja att min äldsta dotter känner så här är både tråkigt med kanske inte så konstigt. Hon har ju varit med genom hela adoptionsprocessen och väntat så länge på sitt syskon och att vi ska åka och hämta "det". Hon har ju också alltid vetat att vi inte kan få barn på den väg som de flesta andra kan och vi har pratat mycket om det här. Det har ju varit en stor omställning för henne allt det här också. Att behöva förklara för alla hennes kompisar att hon ska åka och hämta ett syskon osv. Nu är ju inte barn så komplicerade men barn kan vara väldigt dumma mot varandra. Vi han bara vara hemma från Polen några dagar innan jag berättade att hon skulle få ett syskon till och att det barnet låg i min mage. Hon trodde inte på mig först och sedan brast hon ut i gråt. Jag tror det blev för mycket helt enkelt. Det är inte så lätt att ha fått all uppmärksamhet i sju år och så kommer det TVÅ små konkurenter. Häromdagen så fick jag faktiskt en puss på magen av henne. Jag sa ingenting utan bara kramades. Jag tror det börjar bli bättre men frågar man henne så ska det inte alls bli kul. Justina förstår inte att det är en bebis där inne. Jag försöker förklara ibland när hon är för hårdhänt mot magen, att hon ska vara försiktig och att det är en bebis där inne. Men då säger hon bara "bebis" och kör vidare. Hon älskar ju bebisar. Hon bodde på ett barnhem där det bara bodde spädbarn, där hon hjälpte personalen att stoppa in tutten, klappa dom i ryggen, vagga dom osv, så det går hon och gör på sina dockor. Det sitter liksom fast på något vis. Jag antar att lillebror inte kommer att få vara ifred långa stunder Jag förstår att du hade kunnat mördat människan. Fy vad hemskt!!!
    Ok, nej, så känner inte jag, jag känner inga problem att gå till barnmorskan och prata med henne om graviditeten, inga problem att sitta med andra gravida i väntrummet, tycker snarare det är lite kul, jag har ju inte kommit lika långt som du i graviditeten men jag har heller inte köpt något till bebisen men jag går gärna runt och planerar allt som jag ska köpa längre fram Barnvagnen är redan utvald men inte beställd, mormor och farmor har sagt vad de kommer att köpa osv, själsängen är också redan uttittad och vald. Namn diskuteras dagligen och vi har nog bestämt oss också, men efter könsul blir det bestämt helt.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
Svar på tråden Finns det någon här som har adoptiv- och biobarn?