• harvärldensunderbarastefamilj

    Bimlista Aug för 30+ som arbetar på första barnet

    Bimlista Aug för 30+ som arbetar på första barnet

    Det finns en tråd som heter "30+ som arbetar på första barnet (del 18)" och här är BIM-lista för Juli 2009 för dessa underbara tjejer! Det här är alltså ingen "vanlig" BIM-lista där man bara skriver upp sig och försvinner, här känner vi varandra och vi delar glädje och sorg, både här och på originaltråden!!!

    Ett litet önskemål dock, har ni väl skrivit upp er på listan kan ni väl vara vänliga att komma tillbaka och flytta ner er (förhoppningsvis till GRAVIDA) när BIM passerats, det är så tråkigt när det halkar efter namn som man inte vet hur det går för, och vår "statistik" blir lite missvisande! Så snälla uppdatera, det uppskattas .

    LYCKA TILL ALLA UNDERBARA TJEJER I "30+ SOM ARBETAR PÅ FÖRSTA BARNET" -TRÅDEN!!!

    *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~* ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

    Gör på följande sätt:

    1. Kopiera den SENASTE listan (Markera och kopiera (ctrl+c).
    2. Klistra in den i svara på inlägg (ctrl+v).
    3. Lägg till dig själv på rätt dag.
    4. Ändra numret i parentesen (visar hur många med BIM den dagen) + summan längst ner.
    5. Ändra statistiken längst ner (Antal * 0,16) JA! 16% gäller här!
    6. När man lyckats (eller, vilket vi hoppas inte gäller för någon på denna lista, misslyckas) gör som punkt 1-4 fast ta bort dig från din dag. Lägg sedan till dig på gravida (eller lycka till nästa gång) och ändra siffra i den parentesen och antalet kvar på listan.
    OBS!!!! Ändra inte statistiken för den utgår från alla som har varit med på listan någon gång.

    OM du har BIM två gånger denna månad så ska bägge chanserna räknas separat.

    Välkommen!!!
    *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~* ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

    Här kommer några adresser till våra systertrådar:
    Här är adressen till våran diskussionstråd - 30+ som arbetar på första barnet - Del 18:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m43806572.html

    BIM-trådar:

    Bimlista Mars för 30+ som arbetar på första barnet:
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m40973937.html
    Bimlista April för 30+ som arbetar på första barnet:
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m42475773.html
    Bimlista Maj för 30+ som arbetar på första barnet:
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m43387396.html

    De av oss som fått erfara att det kan ta tid att göra underverk har en egen tråd:
    30+ som arbetat mer än ett år på första barnet (Del 14):
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m44504275.html

    Tempandets ädla konst :

    En svensk anvisning till tempandets konst(-igheter). Gjord av några duktiga tjejer här på FL:
    www.familjeliv.se/Forum-1-3/m11445097.html
    Temptråden FF för 30+ som arbetar på första barnet Del 12:
    www.familjeliv.se/Forum-1-5/m42879109.html

    Statistikens förlovade land:
    Statistiktråd för 30+ som arbetar på första barnet del 7:
    www.familjeliv.se/Forum-1-5/m42495964.html

    Inget är som väntans tider *Avis I* :
    30+ som väntar första barnet Del 16:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m42760668.html

    Väntan över - miraklet har anlänt *Avis II* :
    30+ som har fått första barnet, del 13
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m42024551.html

    30+ som väntar andra barnet, del 5:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m45001758.html

    De gamla visa veteranerna:
    Samlingstråd för "gamlingar" från alla 30+ trådarna Del 11 :
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m42804614.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-16 15:42
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m46425266.html

    Smällde upp en BIM-tråd för september på en gång:

    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m46425121.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-16 19:50
    modertråden

    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m46425266.html

  • Svar på tråden Bimlista Aug för 30+ som arbetar på första barnet
  • Minnie69

    Hjälper till och klistrar in det hela i forumet istället

    4. Vilka tillsatser finns i vaccinerna?


    Se tabell nedan. Tillsatser är ämnen som aktivt tillsätts vid formuleringen av slutprodukten, medan restämnen är rester av substanser som har använts vid tillverkningen av ett läkemedel. Det innebär att det är stor skillnad i koncentration.


    Vaccin
    Konserverings-medelAdjuvansÖvrigt

    D, T och DT


    Vaccin mot difteri SSI inget aluminiumhydroxid spårmängder av formaldehyd Vaccin mot tetanus SSI inget aluminiumhydroxid spårmängder av formaldehyd diTeBooster
    (boostervaccin mot difteri och stelkramp) inget aluminiumhydroxid formaldehyd <25mikrog/dos DTPa Infanrix (DTPa3) fenoxietanol aluminiumhydroxid formaldehyd
    <0,2 mg/mL DTPa-IPV
    Tetravac (DTPa2) fenoxietanol aluminiumhydroxid formaldehyd
    0,025 mg/mL + ev spår av antibiotika* DTPa-IPV-Hib
    Pentavac (DTPa2) fenoxietanol aluminiumhydroxid formaldehyd
    0,025 mg/mL + ev spår av antibiotika* Infanrix-Polio+Hib (DTPa3) fenoxietanol aluminiumhydroxid ev spår av formaldehyd + ev spår av antibiotika* IPV
    Imovax fenoxietanol inget formaldehyd
    <0,025 mg/mL Vaccin mot polio, avdödat inget inget formaldehyd
    <0,03 mg/mL Hib
    Act-HIB inget inget tetanus-konj. Hibtiter inget inget difteri-CRM197-konj. MPR
    M-M-R II
    (tid Virivac) inget inget   Priorix inget inget   Tuberkulos
    BCG-vaccin inget inget   Hep B Engerix-B inget aluminiumhydroxid ev. spår antibiotika, ev. spår tiomersal** HBVAX-PRO inget aluminiumhydroxid ev. spår formaldehyd DTPa-IPV-Hib-Hep B Infanrix hexa fenoxietanol aluminiumhydroxid, aluminiumfosfat spårmängder av formaldehyd, ev spår antibiiotika*

    * Ev. spår av neomycin, streptomycin och polymyxin B
    ** Tiomersal har använts i tillverkningen och restmängder kan finnas i slutprodukten

  • Yllet

    5 Vilka vacciner innehåller kvicksilver - och hur farligt är det om vaccinet innehåller kvicksilver?
    Kvicksilverföreningar som tiomersal (på engelska: Thimerosal) användes tidigare som konserveringsmedel i flertalet vacciner i barnvaccinationsprogrammet. Numera används som konserveringsmedel en organisk fenol-förening, fenoxietanol med låg toxicitet som bryts ner och snabbt försvinner ur kroppen. Flera vacciner levereras i engångsförpackningar och innehåller inget konserveringsmedel. De vacciner som används i det svenska barnvaccinationsprogramemt är fria från kvicksilverinnehållande konserveringsmedel sedan 1992-93. Tidigare använding av kvicksilverföreningar i vaccinerna hade inga påvisbara negativa effekter, men allmänna miljöhänsyn har lett till att kvicksilverhaltiga konserveringsmedel tagits bort ur vaccinerna.

    Läkemedel som använder tiomersal som konserveringsmedel innehåller cirka 25 mikrogram kvicksilver, vilket motsvarar 2-3 portioner insjöfisk. När vacciner innehåller restmängder av tiomersal är mängden vanligtvis cirka 50-1000 gånger lägre.

  • Yllet

    Nya Riktlinjer från Socialstyrelsen om någon missat dem:
    2009-08-20 Nyhet

    Rekommendationer om influensavaccination klara

    Idag bjuder Socialstyrelsen, Smittskyddsinstitutet och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap in till en gemensam presskonferens för att informera om läget i arbetet med den nya influensan A(H1N1). På presskonferensen presenteras Socialstyrelsens rekommendationer till landstingen för vaccination mot den nya influensan.

    I rekommendationerna framgår vilka grupper som är särskilt viktiga att vaccinera först, för att skydda dem mot smitta. Socialstyrelsen tydliggör också vilken personal som har behörighet att ordinera och ordningsställa influensavaccinet, hur man hanterar journalföring, med mera.

    De personer som bör vaccineras så tidigt som möjligt är de som riskerar att bli allvarligt sjuka av influensan. Dels gravida, dels alla över 6 månader som har regelbunden kontakt med läkare på grund av följande kroniska sjukdomar:

    Kronisk lungsjukdom
    Extrem fetma eller neuromuskulära sjukdomar som påverkar andningen.
    Kronisk hjärtkärlsjukdom (inte enbart förhöjt blodtryck)
    Personer som har svårt att hantera infektioner, till exempel har nedsatt immunförsvar eller vissa andra sjukdomar (inklusive hiv)
    Kronisk lever- eller njursvikt (GFR

  • SailorGirl

    Tack Yllet!

    Ledsen att mitt inlägg inte blev så tydligt. Det jag ville få fram var att Spanska sjukan och Svininfluensan inte är samma sak, men släkt är de ju och det var därför man började vaccinera 1976. Det lär ju ha hänt ett och annat med vaccinet sedan dess dock.

    Övrigt i mitt inlägg ovan är mina personliga erfarenheter och åsikter. Jag känner faktiskt inte ett enda barn med äggallergi, bara 60-talister. För den som jobbar med barn och träffar flera gånger fler än vad jag gör under en genomsnittlig dag är det inte alls orimligt att bilden ser annorlunda ut. Jag vill ogärna tro att vaccinationer ligger till grund för allergier dock. Man får ett fåtal under sin livstid, men utsätter sig för betydligt farligare saker kontinuerligt och i större mängder bara man tvättar håret, eller målar naglarna, äter färdigmat, eller lite biogodis.

  • Majja78

    Jag är inte den som brukar vara petig men detta är eg en BIM lista, ska man diskutera länge om saker så finns ju
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m43806572.html

    Bimlistan har ju tom försvunnit långt bak i tråden

    Förlåt om jag är gnällig, men jag skyller på att jag har BIM om några dagar, 24 eller 26 där av mitt PMS humör.

  • Majja78

    Flyttar fram BIM listan

    Trist Strax, hur många försök är ni framme vid nu? kram

    1.
    2.
    3.
    4.
    5.
    6.
    7.
    8.
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14.
    15.
    16.
    17.
    18.
    19.
    20.
    21.
    22.
    23.
    24.
    25. Yllet (1)
    26. Majja78 (1)
    27.Lotti78, GrodanSkrutt (2)
    28.
    29.
    30.
    31. knasbubblan (1)

    *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

    TOTALT ANTAL MEDLEMMAR: 16

    STATISTIK: Totalt borde 17 x 0,16 (16%) = 2,56 personer bli gravida.

    KVAR PÅ LISTAN: 5

    GRAVIDA: Nic0, Milon (2)

    LYCKA TILL NÄSTA GÅNG: (9) knasbubblan, SailorGirl, PennyLane, Moppen, Kstina, Elisabeth78, Lingon31, villhabarnigår, Strax

  • Yllet

    SailorGirl Tack :)

    Är det någon som sen känner att ämnet vaccinering inte var slutdiskuterat, kan den ju starta en ny tråd för just den diskussionen..

  • Minnie69
    Majja78 skrev 2009-08-22 11:08:45 följande:
    Jag är inte den som brukar vara petig men detta är eg en www.familjeliv.se/Forum-11-238/m43806572.htmlBimlistan har ju tom försvunnit långt bak i tråden Förlåt om jag är gnällig, men jag skyller på att jag har BIM om några dagar, 24 eller 26 där av mitt PMS humör.
    Bra initiativ att påminna om snackistråden - jag borde såklart ha gjort det {#lang_emotions_embarassed}, skyller på att bebis skär av blodet till huvudet {#lang_emotions_kiss}. Rätt ska dock vara rätt och för de som känner sig snacksaliga - här är den aktuella prattråden - del 19 . In men den i favvisar om ni inte har den där redan {#lang_emotions_sunny} 

    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m46425266.html
Svar på tråden Bimlista Aug för 30+ som arbetar på första barnet