• Liljekonvaljblomman

Ni med gluten...

Har haft ont i magen till och från och var hos läkaren i måndags. Trodde det var stress men tog ändå lite prover och idag ringde han igen, du har gluten...

Jag vet att det inte är någon dödlig sjukdom och att det kunde vara värre men känns ändå jätte jobbigt.

Min pappa har det så jag vet vad man får och inte får äta men ändå.

Läkaren pratade om att jag skulle svälja något för att kolla tarmarna (som de sedan skulle dra upp igen) för att vara helt säkra.

Någon som har gjort det? Jag kan ju inte ens svälja en alvedon *panik redan*

Finns det någon här med gluten som kan hjälpa mig med lite frågor som jag har, har gjort den här undersökningen och kanske stötta mig lite...

TACK...

• Svar på tråden Ni med gluten...
  • Liljekonvaljblomman
    pepprar skrev 2009-07-24 15:40:49 följande:
    Det verkar ju mycket troligt att du har gluten.. så måste du verkligen plåga dig med obehagliga undersökningar då. Jag hoppade över för jag mådde så mycket bättre utan gluten så det räckte som bevis för mig.
    Det lät som en JÄTTE bra ide

Hur misstänkte du det? Tog du oxå ett blodprov?
  • Yeni80

Det heter biopsi tror jag. Har gjort det ett antal gånger när jag var liten och vad jag minns var det ganska obehagligt. Man får svälja en lång slang med en liten kapsel på. Den både filmar i magen samt hämtar ett litet tarmludd från tarmen som sedan analyseras. Kan tänka mig att det är jobbigt att få diagnosen celiaki när man är äldre, själv har jag levt med det hela mitt liv.

• Liddi
    Yeni80 skrev 2009-07-24 15:47:58 följande:
    Det heter biopsi tror jag. Har gjort det ett antal gånger när jag var liten och vad jag minns var det ganska obehagligt. Man får svälja en lång slang med en liten kapsel på. Den både filmar i magen samt hämtar ett litet tarmludd från tarmen som sedan analyseras. Kan tänka mig att det är jobbigt att få diagnosen celiaki när man är äldre, själv har jag levt med det hela mitt liv.
    Ja SÅ heter det ju jag trodde det var det som var gastroskopi....
  • Anova

Jag gjorde biopsi samtidigt som gastroskopin.. Är inte det ganska vanligt?

• Liljekonvaljblomman
    Yeni80 skrev 2009-07-24 15:47:58 följande:
    Så hette det...
  • EvelinaIs83

Hej! Har sedan 8 år diagnosen glutenintolerans. Vet att undersökningen är obehaglig, men det är det värt. Då får man ett säkert svar på vad man har. Tar du bara bort det får du ju aldrig riktigt veta. Du mår kanske bättre, men har ju inte på papper att du inte tål gluten.

Aurora 070422, Wilmer 090715
  • HannahCharlotta

Jag fick diagnosen gluten för ett par år sedan och då sa läkaren att ett blorprov var 99% säkert och att jag fick bestämma själv om jag ville göra en biopsi. När jag sa nej sa han att det var ett bra beslut för jag var ett typiskt skolboksfall dvs alla symptom och brister tydde på det ändå.

Hatar alla slags undersökningar så jag är glad att jag slapp!

• Liljekonvaljblomman

Någon som vet hur säkra blodproven är? Jag har haft ångerst och mått psykisk dåligt hela helgen när jag tänkt på proverna jag ska göra och bestänt mig för att INTE göra det (de kan väl inte tvinga en???)

Många tycker nog jag är barnslig men jag är SKRÄCKSLAGEN och lider av enorm läkarskräck och det är jag...

• Liljekonvaljblomman

Puffar lite för jag behöver ERT stöd...

• Liljekonvaljblomman

Har ni märkt att det är svårare att bli gravid när man har gluten? Läste det någonstans...

Svar på tråden Ni med gluten...