• Liljekonvaljblomman

Ni med gluten...

Har haft ont i magen till och från och var hos läkaren i måndags. Trodde det var stress men tog ändå lite prover och idag ringde han igen, du har gluten...

Jag vet att det inte är någon dödlig sjukdom och att det kunde vara värre men känns ändå jätte jobbigt.

Min pappa har det så jag vet vad man får och inte får äta men ändå.

Läkaren pratade om att jag skulle svälja något för att kolla tarmarna (som de sedan skulle dra upp igen) för att vara helt säkra.

Någon som har gjort det? Jag kan ju inte ens svälja en alvedon *panik redan*

Finns det någon här med gluten som kan hjälpa mig med lite frågor som jag har, har gjort den här undersökningen och kanske stötta mig lite...

TACK...

• Svar på tråden Ni med gluten...
  • MBert
    Liljekonvaljblomman skrev 2009-08-04 11:41:47 följande:
    har du ett "recept" så tar jag gärna det
    Jag har flera recept! Här kommer några av dem.
    Själv brukar jag numera krydda på känn när jag steker köttfärsen. Jag använder hellre färsk vitlök/lök än kryddvarianten. Vi har ändå oftast lite lök till tacosen (och den obligatoriska guacamolen som jag naturligtvis också gör själv), men har man ingen lök och vill göra en färdig kryddmix så behövs det.

Basen är salt, chilipeppar, spiskummin och lök av något slag (helst vitlök) sen kan man sätta till lite annat såsom paprika, oregano lite kakao (!) m.m.

Taco krydda

Ingredienser: 6 portioner
    1,5 tsk salt
    1 tsk vitlökspulver
    2 tsk chilipulver
    1 tsk spiskummin
    1 tsk lökpulver
    2 krm cayennepeppar
    2 tsk paprikapulver
    1 tsk maizenamjöl

Gör så här
    Slå alla kryddor i en kryddshaker, skaka ordentligt och den är färdig.
    Detta recept motsvarar ca 1,5 påse köpt tacokrydda.

Kommentar: Jag använde satsen ovan till 500 g köttfärs och det blev riktigt starkt. Nästa gång halverar jag nog kryddorna.
    Källa: www.lyckasmedmat.nu/recept.asp

Den enkla varianten:
    1 msk chilipulver
    1 msk mald spiskummin
    1 msk maizena (kan uteslutas)
    1/2 tsk kakao
    1/2 tsk salt

Blanda och förvara i tättslutande burk.

Kakao används mycket i mexikansk matlagning så det är ganska självklart att det ska vara med i kryddblandningen....

Nästa recept:
    Mängden motsvarar ca 2 köpta påsar.

Ingredienser
    2 tsk salt
    2 tsk vitlökspulver
    2 tsk chilipulver
    2 tsk spiskummin
    2 tsk lökpulver
    2 krm cayennepeppar
    1 msk paprikapulver
    1 msk oregano
    2 tsk maizenamjöl

Gör så här
    Blanda alla ingredienser och förvara i glasburk.

Kommentarer: *Jag satte till extra spiskummin då jag inte fick den tacosmak jag ville ha.
    *Jag la till 1 krm koriander, tycker att blandningen då får den speciella tacodoften
    *Komplettera med 1 tsk cacao så blir det mörkare och en härlig smak framhävs.

Källa: www.matklubben.se
  • Liljekonvaljblomman
    MBert skrev 2009-08-04 11:52:14 följande:
    Jag har flera recept! Här kommer några av dem. Själv brukar jag numera krydda på känn när jag steker köttfärsen. Jag använder hellre färsk vitlök/lök än kryddvarianten. Vi har ändå oftast lite lök till tacosen (och den obligatoriska guacamolen som jag naturligtvis också gör själv), men har man ingen lök och vill göra en färdig kryddmix så behövs det. Basen är salt, chilipeppar, spiskummin och lök av något slag (helst vitlök) sen kan man sätta till lite annat såsom paprika, oregano lite kakao (!) m.m. Taco krydda Ingredienser: 6 portioner 1,5 tsk salt 1 tsk vitlökspulver 2 tsk chilipulver 1 tsk spiskummin 1 tsk lökpulver 2 krm cayennepeppar 2 tsk paprikapulver 1 tsk maizenamjöl Gör så här Slå alla kryddor i en kryddshaker, skaka ordentligt och den är färdig. Detta recept motsvarar ca 1,5 påse köpt tacokrydda. Kommentar: Jag använde satsen ovan till 500 g köttfärs och det blev riktigt starkt. Nästa gång halverar jag nog kryddorna. Källa: www.lyckasmedmat.nu/recept.asp Den enkla varianten: 1 msk chilipulver 1 msk mald spiskummin 1 msk maizena (kan uteslutas) 1/2 tsk kakao 1/2 tsk salt Blanda och förvara i tättslutande burk. Kakao används mycket i mexikansk matlagning så det är ganska självklart att det ska vara med i kryddblandningen.... Nästa recept: Mängden motsvarar ca 2 köpta påsar. Ingredienser 2 tsk salt 2 tsk vitlökspulver 2 tsk chilipulver 2 tsk spiskummin 2 tsk lökpulver 2 krm cayennepeppar 1 msk paprikapulver 1 msk oregano 2 tsk maizenamjöl Gör så här Blanda alla ingredienser och förvara i glasburk. Kommentarer: *Jag satte till extra spiskummin då jag inte fick den tacosmak jag ville ha. *Jag la till 1 krm koriander, tycker att blandningen då får den speciella tacodoften *Komplettera med 1 tsk cacao så blir det mörkare och en härlig smak framhävs. Källa: www.matklubben.se
    TACK så mycket
  • MBert

Ja, som du ser (som jag nu också upptäckte) är det två som liknar varandra (jag skulle ju valt lite olika tänkte jag...)
    Men du lär dig snart vad du själv tycker bäst om och anpassar proportionerna efter det.
    I nåt av recepten finns det lite koriander och ingefära med och i ett annat lite citronpeppar. Så smaken är som baken...

• Liljekonvaljblomman

God morgon... Har varit iväg några dagar och bara ätit glutefria knäckebröd från Wasa, helt ok faktiskt när man inte vill äta vanligt bröd pga att man inte kan gå på toa när man vill...

• Angel1978

Ja, Wasas knäckis är det inget fel på. Mjukt bröd är väl inte riktigt lika gott dock..

• Liljekonvaljblomman
    Angel1978 skrev 2009-08-10 10:00:45 följande:
    Ja, Wasas knäckis är det inget fel på. Mjukt bröd är väl inte riktigt lika gott dock..
    Funderar lite på en bakmaskin, har hört att det blir bra. Någon som vet???
  • MBert
    Liljekonvaljblomman skrev 2009-08-10 11:11:49 följande:
    Funderar lite på en bakmaskin, har hört att det blir bra. Någon som vet???
    Ja, bakmaskin är toppen och jag vet många som skaffat det just för att kunna baka glutenfritt själv.
  • Liljekonvaljblomman

Min svärmor har precis köpt en, ska be henne provbaka innan jag slår till med en själv...

• MBert
    Liljekonvaljblomman skrev 2009-08-10 13:10:35 följande:
    Min svärmor har precis köpt en, ska be henne provbaka innan jag slår till med en själv...
    Vad kul. Vilken sort? Du får väl rapportera här sen hur det blir
  • abnocto

JAg köpte en bakmaskin men sålde den efter något år. Det blev så lite bröd åt gången så jag fick baka så ofta. Och när jag bakar varierar jag mig mycket och det var svårare att få bra bröd genom att ändra recept hela tiden. Men har du ett bra recept och inte äter så mycket bröd tror jag det är toppen.

• MBert
    abnocto skrev 2009-08-10 15:04:16 följande:
    JAg köpte en bakmaskin men sålde den efter något år. Det blev så lite bröd åt gången så jag fick baka så ofta. Och när jag bakar varierar jag mig mycket och det var svårare att få bra bröd genom att ändra recept hela tiden. Men har du ett bra recept och inte äter så mycket bröd tror jag det är toppen.
    Det beror ju på vilken storlek man har på bakmaskinen.
    Jag gör i.o.f.s. hellre små bröd och ofta än tvärtom. Jag tycker färskt bröd är bäst. Då kan man ladda bakmaskinen var 2-3 kväll och får nybakat till dagen därpå.
  • Liljekonvaljblomman

Åh, vad jag väntar på att få göra min röntgen. Börjar bli ohållbart att jobba när man är så konstig i magen och inte så kul att behöva gå på toa mellan 5 och 8 ggr/dag

Tips???

• Mandan

Jag har varit glutenintolerant i två år nu.
    Jag har gjort undersökningen två ggr.
    Är ju inte det mysigaste som finns, men det går väldigt fort. Du får en spray i munnen som bedövar, men du ha ju fortfarande kvar kräkreflexen, så när slangen är på väg ner i halsen och passerar där så är det väldigt obehagligt, men sen går det bra. Bara man lyssnar på läkaren så går det bra.
    Jag vet att man har möjligthet att bli sövd om man vill det, prata med din läkare.

Dem tog blodprov på mig två olika gånger, och då var dem inte riktigt säker, men allt tala för att det va glutenintolerans. Jag gjorde undersökningen iaf, för jag tänkte, tänk om jag inte är det, då måste jag ställa om min kost resten av livet helt i onödan + att maten är dyrare också. Ett år efter diagnosen gjorde jag om undersökningen för att se hur tarmen mådde och för att ta ett nytt prov, och då såg dem där att tarmen mådde bra av att jag uteslöt gluten, så nu vet jag svart på vitt att jag är glutenintolerant.

Jag tycker att du ska prata med din läkare igen om undersökningen, för dem ser ju även tarmen i sin helhet.
    Och du...det går väldigt fort...på 15, 20 min har du både hunnit in till läkaren, gjort undersökningen och är på väg ut igen...

LYCKA TILL!

• Liljekonvaljblomman
    Mandan skrev 2009-08-13 06:52:36 följande:
    Jag har varit glutenintolerant i två år nu. Jag har gjort undersökningen två ggr. Är ju inte det mysigaste som finns, men det går väldigt fort. Du får en spray i munnen som bedövar, men du ha ju fortfarande kvar kräkreflexen, så när slangen är på väg ner i halsen och passerar där så är det väldigt obehagligt, men sen går det bra. Bara man lyssnar på läkaren så går det bra. Jag vet att man har möjligthet att bli sövd om man vill det, prata med din läkare. Dem tog blodprov på mig två olika gånger, och då var dem inte riktigt säker, men allt tala för att det va glutenintolerans. Jag gjorde undersökningen iaf, för jag tänkte, tänk om jag inte är det, då måste jag ställa om min kost resten av livet helt i onödan + att maten är dyrare också. Ett år efter diagnosen gjorde jag om undersökningen för att se hur tarmen mådde och för att ta ett nytt prov, och då såg dem där att tarmen mådde bra av att jag uteslöt gluten, så nu vet jag svart på vitt att jag är glutenintolerant. Jag tycker att du ska prata med din läkare igen om undersökningen, för dem ser ju även tarmen i sin helhet. Och du...det går väldigt fort...på 15, 20 min har du både hunnit in till läkaren, gjort undersökningen och är på väg ut igen... LYCKA TILL!
    Jag VET men så fort jag tänker på det så börjar jag gråta och få panikångerstattacker så nu har min läkare ordnat så jag ska få träffa en kurator
  • Liljekonvaljblomman

Nu ska jag ringa min läkare och be han sjukskriva mig, kan inte jobba när jag äter vanlig mat (och det ska jag ju göra tills allt är klart...) utan får springa på toa ca 5 ggr/h med diarre och det funkar INTE på mitt jobb som pers. ass

• Liljekonvaljblomman

Fått tid hos dietisten, ÄNTLIGEN...

• mmian

Nu är det så länge sedan du skrev men ajg hoppas att du har fått svar på dina frågor. Jag skulle tro att din läkare talat om kapselendoskopi, man sväljer den som en tablett och den tar en biopsi i magen och sedan dras kapseln upp efter ett visst antal timmar. Hur mår du, är du diagnostiserad?

• Liljekonvaljblomman
    mmian skrev 2009-09-17 20:48:02 följande:
    Nu är det så länge sedan du skrev men ajg hoppas att du har fått svar på dina frågor. Jag skulle tro att din läkare talat om kapselendoskopi, man sväljer den som en tablett och den tar en biopsi i magen och sedan dras kapseln upp efter ett visst antal timmar. Hur mår du, är du diagnostiserad?
    Mår bättre, hittade en annan glutentråd där jag skriver

Har varken gjort gastroskopi eller det andra men var och röntgade skelettet i veckan, får vänta fem veckor på svar
  • JuliaIsabella

Ni som fått diagnosen Celiaki som vuxna, vad har ni haft för symptom
    Jag misstänker att jag har det och haft det en längre tid
    Är ständigt förstoppad inget hjälper, magen är stor så det ser ut som på kvällarna, eller efter jag ätit att jag är gravid i 6 månaden, trött då menar jag extrem trötthet hur mycket jag än sover så blir jag inte pigg, har även behandlas för nedstämdhet men inte längre. mätte min midja en kväll när jag skulle lägga mig för att jämföra då jag upplever att den är mindre på morgonen innan jag ätit någe den var då 88 cm runt om och på morgonen var den 83 cm nu har jag inte ätit någe med gluten i på 3 dagar och midjemåttet är 80 cm jag känner mig piggare. är det någon annan som oxå upplevt detta så?

• Liljekonvaljblomman

Jag hade mest diaree och ont i magen medan min syster är trött och då menar jag TRÖTT, sover typ jämnt =( Var oxå väldigt fisig, vilket jag tyvärr är än =(

Svar på tråden Ni med gluten...