• Liljekonvaljblomman

Ni med gluten...

Har haft ont i magen till och från och var hos läkaren i måndags. Trodde det var stress men tog ändå lite prover och idag ringde han igen, du har gluten...

Jag vet att det inte är någon dödlig sjukdom och att det kunde vara värre men känns ändå jätte jobbigt.

Min pappa har det så jag vet vad man får och inte får äta men ändå.

Läkaren pratade om att jag skulle svälja något för att kolla tarmarna (som de sedan skulle dra upp igen) för att vara helt säkra.

Någon som har gjort det? Jag kan ju inte ens svälja en alvedon *panik redan*

Finns det någon här med gluten som kan hjälpa mig med lite frågor som jag har, har gjort den här undersökningen och kanske stötta mig lite...

TACK...

• Svar på tråden Ni med gluten...
  • HannahCharlotta

som jag skrev i mitt förra inlägg så sa min läkare att ett blodprov är 99% säkert. men förut när man kunde få matbidrag för glutenintolerans var man tvungen att bevisa det med en biopsi.

Vid obehandlad gluten kan det tydligen vara svårare att bli gravid. Själv hade jag inga som helst problem. Tvärtom, verkar ha super lätt att bli m barn.

• Liljekonvaljblomman

Är det ingen här som INTE har gjort gastroskopi???

• Liljekonvaljblomman
    Yeni80 skrev 2009-07-24 15:47:58 följande:
    Det heter biopsi tror jag. Har gjort det ett antal gånger när jag var liten och vad jag minns var det ganska obehagligt. Man får svälja en lång slang med en liten kapsel på. Den både filmar i magen samt hämtar ett litet tarmludd från tarmen som sedan analyseras. Kan tänka mig att det är jobbigt att få diagnosen celiaki när man är äldre, själv har jag levt med det hela mitt liv.
    Är inte diagnosen som skrämmer mig utan tarmundersökningen, måste bestämma mig snart om jag ska göra det eller inte
  • Angel1978
    Liljekonvaljblomman skrev 2009-07-27 22:07:26 följande:
    Är det ingen här som INTE har gjort gastroskopi???
    Jag har inte gjort gastroskopi. Har tagit blodprov, men inte fått resultatet ännu.
    Mår så underbart mycket bättre av att utesluta gluten, så för min del spelar det inte så stor roll vad blodprovet säger..
    En biopat (homeopat) berättade för mig att jag var känslig mot gluten och att det var därför jag var trött och illamående, och sen dess har jag varit väldigt restriktiv med gluten och mår mycket bättre.

Ang. att bli gravid så tog det direkt. inga bekymmer där.
  • Liljekonvaljblomman
    Angel1978 skrev 2009-07-28 09:39:46 följande:
    Jag har inte gjort gastroskopi. Har tagit blodprov, men inte fått resultatet ännu. Mår så underbart mycket bättre av att utesluta gluten, så för min del spelar det inte så stor roll vad blodprovet säger.. En biopat (homeopat) berättade för mig att jag var känslig mot gluten och att det var därför jag var trött och illamående, och sen dess har jag varit väldigt restriktiv med gluten och mår mycket bättre. Ang. att bli gravid så tog det direkt. inga bekymmer där.
    Provade du bara att utesluta gluten? Sa läkaren att du skulle göra det eller var det du som inte ville göra en tarmundersökning? Hur länge har du varit utan gluten? Hur gammal är du? Vad hade du för symtom? Har du det i släkten/familjen?

*ursäkta ALLA frågor*
  • Teskedsmamman
    Liljekonvaljblomman skrev 2009-07-27 17:08:16 följande:
    Har ni märkt att det är svårare att bli gravid när man har gluten? Läste det någonstans...
    Obehandlad celiaki kan leda till sterilitet... I finland kan man påvisa att celiaki-mammor i genomsnitt har färre antal barn och att celiaki har en ökad risk för missfall... men alla har ju inte problem på denna biten t ex... Jag har en kompis som fick sin celiaki i vuxen ålder och hon har sedan hon blev sjuk fått 2 barn. Utan problem, men också ett missfall, men jag som inte har celiaki har haft 2 missfall under tiden som jag fick mina 3 barn...

Så om man går ed sin celiaki och struntar i att man har det och äter som vanligt eller inte vet om den så kan man ha en ökad risk.
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Liljekonvaljblomman

Hur ska jag gå vidare???

Har bestämt mig för att INTE göra en undersökning utan prova glutefri mat ett tag och blir det inte bättre så ska jag göra en gastroskopi men vart börjar jag?

Bör jag ta hjälp av en dietist eller är det bara att sluta?

HJÄLP...

• Angel1978
    Liljekonvaljblomman skrev 2009-07-28 09:43:05 följande:
    Provade du bara att utesluta gluten? Sa läkaren att du skulle göra det eller var det du som inte ville göra en tarmundersökning? Hur länge har du varit utan gluten? Hur gammal är du? Vad hade du för symtom? Har du det i släkten/familjen?*ursäkta ALLA frågor*
    Ingen fara med frågorna, frågar man inte får man inget veta
    *Som jag skrev har jag inte varit hos en traditionell läkare inom landstinget utan hos en biopat som kunde se att min tarm inte tål de 4 sädeslagen.
    Jag gjorde ett blodprov på sjukhuset i samband med att vi testade sonen då vi misstänkte att han också var känslig mot gluten/sädeslag. Beroende på vad jag får för resultat på blodprovet så funderar jag på att kanske gå igenom en 'riktig' underssökning, men jag vet inte om det är nödvändigt då jag mår bättre av att utesluta produkter med gluten. Gluten är ju inte livsnödvändigt, vad jag förstår..
    *Jag är 30 och fick reda på överkänsligheten i höstas när jag gjorde en undersökning för en annan åkomma hos en biopat.
    *Det som händer om jag får i mig för mycket gluten är att jag blir väldigt illamående och trött, konstig i magen.
    *Vad jag vet har vi det inte i släkten, men jag misstänker att det kan vara en bidragande orsak till att många i släkten har IBS-symptom, dvs väldigt oregelbunden och irriterad tarm, som har svårt att bearbeta 'maten' och arbetar ömsom väldigt snabbt ömsom väldigt sakta..
Svar på tråden Ni med gluten...