• Maria222

Pippi långstrump - enbart för flickor?

Jag blir så trött. Idag var jag och min pojke på stan, vi skulle köpa en tröja med pippi långstrump på till honom. Jag visste att det skulle finnas på Åhlens, och mycket riktigt längst in på flickavdelningen var alla pippikläder, klänningar med volanger och nattlinnen, tillsist hittade jag en t-shirt som K ville ha. De var välsigt små i storleken så jag fick ta två storlekar större än vad han i vanliga fall har. När vi kommer hem och K tar på sig tröjan så är den jättekort i ärmarna, såklart, det var ju en "flickmodell". Då inser jag att det är meningen att den ska sitta tight, det var därför de var så små i storlekarna.

Kevin är jätteglad över sin nya pippi tröja, men jag kan inte fatta hur vi år 2009 inte har kommit längre? Är pippi långstrump verkligen bara till för flickor? {#lang_emotions_surprised}

Mamma till Kevin född 0706.
  • Svar på tråden Pippi långstrump - enbart för flickor?
  • Eka80

Barnsligt som bara den! Sen är ju frågan varför tjejkläderna ska vara smalare än killkläderna. Det är ju helt vridet. Varför ska tjejer ha tajta kläder på sig, de är ju för f-n barn!

• Maria222
    Eka80 skrev 2009-07-29 21:25:06 följande:
    Barnsligt som bara den! Sen är ju frågan varför tjejkläderna ska vara smalare än killkläderna. Det är ju helt vridet. Varför ska tjejer ha tajta kläder på sig, de är ju för f-n barn!
    Ja det är verkligen sjukt.
  • kotka

maria222: ja det är sant, det är korta ärmar. och den är tight. men det har både jag och sonen gillat. det är ju sött och ingenting som jag tycker är bara för tjejer. däremot är det störigt att det finns en tjej- och en killavdelning.

• örtagård

Jag köper gärna "flickiga" kläder till både min pojke och flicka men köper rymliga kläder till båda så då får man gå upp i storlek ibland. Även lindex t-shirts är riktigt tight modell en del. De får inte sitta som tonårsmode på mina små!

• Elli47

Mina pojkar har älskat Pippi när de var mindre! Den äldre hade även t-shirt med Pippi på, en vit vanlig t-shirt som vi hittade på en marknad.

• Bite me

Vill man ha något att irritera sig på så hittar man tydligen det.

Själv har jag handlat Pippi-kläder på tjejavdelningen till min son o inte fan gör det mig något. En avdelning o indelning är en hänvisning, för att de som gillar indelning av tjej/kill-plagg lättare ska kunna hitta, det är inget tvång. O man tar den storlek som passar, varför irritera sig?

• Snelson

Jag bor i Vimmerby och igår när jag var ute o gick såg jag två små pojkar i 4 års åldern som var utklädda till Pippi med flätor och allt! Gulligt tyckte jag :)

• Maria222
    Bite me skrev 2009-08-02 09:38:03 följande:
    Vill man ha något att irritera sig på så hittar man tydligen det. Själv har jag handlat Pippi-kläder på tjejavdelningen till min son o inte fan gör det mig något. En avdelning o indelning är en hänvisning, för att de som gillar indelning av tjej/kill-plagg lättare ska kunna hitta, det är inget tvång. O man tar den storlek som passar, varför irritera sig?
    Ja alla irriterar vi oss på olika saker.

Själv tycker jag inte att det är onödigt eller dumt att tycka att det är fel att tjejer ska ha tighta kläder redan i 2 års åldern. Att pippi långstrump - en förebild för alla barn - enbart ska finnas på flickavdelningen.
  • Maria222
    Snelson skrev 2009-08-02 09:40:55 följande:
    Jag bor i Vimmerby och igår när jag var ute o gick såg jag två små pojkar i 4 års åldern som var utklädda till Pippi med flätor och allt! Gulligt tyckte jag :)
    Vad sött :)
  • kotka

bite me: fast jag tycker det är en bra grej att irritera sig över. jag störs inte alls av att "behöva" gå på två avdelningar för att hitta snygga kläder till min son, men det är ju helt onödigt egentligen och ger så onödiga signaler till barnen, om inte annat. plus att det tydligen är lätt att gömma sig bakom det som förälder, när man vägrar köpa vissa färger till vissa barn pga kön. det finns många såna trådar där argumentet "men hallå, såna och såna kläder är för tjejer inte för killar, annars skulle dom väl ha hängt på pojkavdelningen" osv.

och det där med storlekar, det är väl lite störigt att man plötsligt inte vet vad ens barn har för storlek, bara för att man har gått ett par meter i affären. varför inte ha lika stora kläder till alla barn som är lika stora. det är ju inte så att flickor och pojkar i fyraårsåldern har olika kroppar eller behov - egentligen.

Svar på tråden Pippi långstrump - enbart för flickor?