• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • RQL
    Mealla skrev 2009-08-04 13:59:26 följande:
    LabLover, well, jag sitter har med en oooops i magen som kommer i februari. Jag har ganska rejal panik da jag tanker pa det sa jag forsoker att inte lasas om nagot, la la la.... 3 barn pa 4 ar = PANIK. Vi har kort sakra perioder kompletterat med kondom da det behovts sedan Eamon foddes, sa det har ju funkat i 3 ar, MEN det ar ju inte sakert som sagt. Vi hade sex pa dag 6 i min cykel och jag har vanligtvis AL runt dag 14 sa tekniskt satt sa skulle jag ju inte blivit gravid, men tydligen sa gick det.... Min man ska gora en vasectomi sa vi kommer inte ha preventivmedel issues i framtiden... Sjalvklart ar babyn valkommen, det ska bli kul med ett barn till men jag har verkligen inte lust att vara gravid och som sagt, jag har latt panik over hela situationen.
    Grattis!
    Min bebis kommer också i februari! Det är mitt första barn...så panik har jag också
  • rasajj

grattis till mealla.

min man ar ocksa steriliserad, plus att vi nastan aldrig ses, sa nagra fler barn blir det inte har Tvillingarna tog liksom musten ur mig. vara tvillingar ar oooops.. De kom till trots pessar, men jag tror att jag kanska satte in det slarvigt den gangen.. jaja.. De ar har, jag alskar dem och just nu ar de INTE till salu (for en gangs skull )

Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
  • TingTing

pa tal om det har med sprak sa kan jag beratta att pa mitt jobb, sa nar jag lagger ner babyn for en nap (2yrs) sa sjunger jag alltid Nu tandas tusen juleljus... mest for att jag inte kan nagon annan visa! I lordags fragade jag honom om han kom ihag visan jag alltid sjunger... Och da borjar han sjunga forsta meningen i sangen pa svenska! Helt fantiskt hur sma barn suger upp information!

En annan fraga - Om ni hade mojligheten att aka till Sverige i 6 dagar, och biljetten kostar 600 dollar... Skulle ni gora det da? Jag har en veckas semester och funderar pa att aka hem, for det drojer anda till nasta sommar innan jag traffar mamma och mina systrar och mormor. Pappa kommer till jul sa det ar inte sa farligt. Tycker ni jag ska aka?

• Nena70

TingTing, jag hade nog gjort det om jag var singel (och utan barn). Jag åkte aldrig på riktigt så kort tid, men det var nog 10 dagar en gång - när man vet att man har så lite tid på sej hinner man med mycket, tycker jag.

Mealla, minns inte om jag grattade tidigare eller ej, men jag säger förstås grattis jag med! Det kommer säkert att gå jättebra - intensivt men inte så långvarigt . Jag har hört många som säger att det är en mycket lättare omställning från 2 till 3 barn än från 1 till 2 barn också.

Noah har förresten börjat prata engelska nu när han pratar med andra än mej (bara de senaste veckorna). Han förstår ju engelska, och har tidigare sagt enstaka ord om man frågar honom på engelska vad det är (typ färger och sånt). Nu försöker han sej på att säga hela meningar, även om det blir lite svengelska ibland ("is lampa there", sa han idag) - kanske för att farmor och farfar faktiskt har lärt sej några av de svenska ord han säger (som t ex lampa) och förstår vad han menar. Sen har han plötsligt börjat försöka sjunga sånger också, och det är väldigt gulligt - ikväll sjöng han Imse Vimse spindel, och så gillar han "Villjam" från någon av Djurens brevlåda-skivorna som vi har. (Villjam, Villjam, mamma pappa ropar på dej...). Håller med TingTing om att små barn är väldigt språkbegåvade!

• Hjartesjalen

Grattis Mealla!!!

Min man e ju som sagt steriliserad, men har blir inga barn trots reversal forra aret.....

• Wagram

Ar det vanligare i USA an i Sverige att man steriliserar sig? Jag har nog aldrig hort talas om det i Sverige, men har kanner jag flera.

Mealla: Jag vill garna ha en liten trea, men det ar i nulaget inte mojligt for oss och aven om det vore det ar min man inte saker pa att det ar det han vill, sa enda sattet jag skulle kunna fa det ar nog om det blir ett "ooops". Men lura till mig ett barn vill jag ju inte sa det maste handa genom en olycka.

Alla: Ar det bara i Chicago de har andrat pa flygplatsen sa att man aven om man har green card maste sta i utlanningskon (och inte i den for amerikanska medborgare), eller ar det en generell regel numer? Nar vi kom i sondags stallde vi oss i medborgarkon eftersom familjen bestar av 50% amerikaner, men nasta gang jag flyger sjalv maste jag nog sta i megakon for utlanningar.

• Sötsugen

Hej i tråden!
    Här skrivs det för fullt.
    Mealla får väl säga stort grattis även om det inte var planerat! Jag får nog vara noggrann när mina piller tar slut i oktober så det inte blir nåt oops här...vi ska ju resa hem i maj/juni nästa år och det vore ju bra om man inte är föör gravid då så man inte får flyga...lite gravid kanske jag kan tänka mig att vara dock...börjar väl bli dags för ett syskon kanske...

Appropå att åka hem så har jag nu när jag varit sjuk legat och funderat på en massa praktiska saker angående att flytta hem igen. En sak är våra amerikanska körkort. Vårt visa går ut två veckor efter att vi avslutar studierna men enligt visat får man lagligt stanna 60 dar extra och fixa saker och ting inför hemflytten. Dock har vi insett att våra amerikanska körkort går ut den 15 maj och vi hade väl tänkt åka typ sista veckan i maj eller kanske till och med första i juni. För att hinna med att sälja av grejjer och så. Hur man ska göra med bilen då är frågan. Vår försäkring kräver amerikanska körkort, eller åtminstone ett internationellt (det gick första månaden innan vi skaffat amerikanskt) men vi har ju varken eller. Eftersom vi inte åker till Sverige innan dess kan vi ju inte heller skaffa nytt internationellt...det blir bara en enda röra! Nån som har nåra tips? Vi lär ju inte kunna hyra bil heller utan internationella körkort, fattar inte hur dom tänker när dom säger att man kan vara kvar 60 dar extra men körkortet det gäller inte....

• evaoregon
    Wagram skrev 2009-08-05 17:06:54 följande:
    Ar det vanligare i USA an i Sverige att man steriliserar sig? Jag har nog aldrig hort talas om det i Sverige, men har kanner jag flera. Mealla: Jag vill garna ha en liten trea, men det ar i nulaget inte mojligt for oss och aven om det vore det ar min man inte saker pa att det ar det han vill, sa enda sattet jag skulle kunna fa det ar nog om det blir ett "ooops". Men lura till mig ett barn vill jag ju inte sa det maste handa genom en olycka. Alla: Ar det bara i Chicago de har andrat pa flygplatsen sa att man aven om man har green card maste sta i utlanningskon (och inte i den for amerikanska medborgare), eller ar det en generell regel numer? Nar vi kom i sondags stallde vi oss i medborgarkon eftersom familjen bestar av 50% amerikaner, men nasta gang jag flyger sjalv maste jag nog sta i megakon for utlanningar.
    Det är mycket vanligare med sterilisering här i USA än vad det är i Sverige. Vanligaste preventivmedlet här har jag läst någonstans. Jag känner många här i USA som steriliserat sig.
  • evaoregon
    Sötsugen skrev 2009-08-05 17:16:40 följande:
    Hej i tråden! Här skrivs det för fullt. Mealla får väl säga stort grattis även om det inte var planerat! Jag får nog vara noggrann när mina piller tar slut i oktober så det inte blir nåt oops här...vi ska ju resa hem i maj/juni nästa år och det vore ju bra om man inte är föör gravid då så man inte får flyga...lite gravid kanske jag kan tänka mig att vara dock...börjar väl bli dags för ett syskon kanske... Appropå att åka hem så har jag nu när jag varit sjuk legat och funderat på en massa praktiska saker angående att flytta hem igen. En sak är våra amerikanska körkort. Vårt visa går ut två veckor efter att vi avslutar studierna men enligt visat får man lagligt stanna 60 dar extra och fixa saker och ting inför hemflytten. Dock har vi insett att våra amerikanska körkort går ut den 15 maj och vi hade väl tänkt åka typ sista veckan i maj eller kanske till och med första i juni. För att hinna med att sälja av grejjer och så. Hur man ska göra med bilen då är frågan. Vår försäkring kräver amerikanska körkort, eller åtminstone ett internationellt (det gick första månaden innan vi skaffat amerikanskt) men vi har ju varken eller. Eftersom vi inte åker till Sverige innan dess kan vi ju inte heller skaffa nytt internationellt...det blir bara en enda röra! Nån som har nåra tips? Vi lär ju inte kunna hyra bil heller utan internationella körkort, fattar inte hur dom tänker när dom säger att man kan vara kvar 60 dar extra men körkortet det gäller inte....
    Går det inte att förlänga det amerikanska körkortet på något vis?
Svar på tråden USA tråden.