• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • Mealla

Jag hade ett litet hopp om att denna graviditet skulle bli lite lattare, men jag visste att det inte skulle bli sa.

Vissa mar jattebra, sjalv kan jag inte vanta tills babyn kommer och jag slipper vara gravid. Jag tror att i mitt fall mar jag sa daligt for att jag ar rh- och maken ar rh+, sen var jag vansinnigt aksjuk som barn och jag ar vansterhant. Jag vet att det ar varsta hemsnickrade teorin, men jag tror att alla faktorer spelar in.

Den lustigaste bieffekten av att vara gravid ar att jag i forsta trimestern med alla graviditeter fatt ett helt otroligt luktsinne. Det spelar in varfor jag mar sa daligt eftersom lukter far en att hulka, men jag kan tex utanfor en mataffar, pa parkeringsplatsen kanna lukten av deras fiskdisk (som da far det att vanda sig i magen) och som ogravid kanner jag inte det alls. Min man kan tex inte ata saker med lok och vitlok, som jag inte har nagra problem med i vanliga fall, eftersom jag kan kanna lukten efter honom timmar efter han akt till jobbet och det triggar illamaende. osv. Det gar over nagon gang mitt i graviditeten men det ar verkligen konstigt och jag undrar vad det ar som triggar luktsinnet sa.

• LabLover
    Mealla skrev 2009-08-12 14:53:02 följande:
    Jag hade ett litet hopp om att denna graviditet skulle bli lite lattare, men jag visste att det inte skulle bli sa. Vissa mar jattebra, sjalv kan jag inte vanta tills babyn kommer och jag slipper vara gravid. Jag tror att i mitt fall mar jag sa daligt for att jag ar rh- och maken ar rh+, sen var jag vansinnigt aksjuk som barn och jag ar vansterhant. Jag vet att det ar varsta hemsnickrade teorin, men jag tror att alla faktorer spelar in. Den lustigaste bieffekten av att vara gravid ar att jag i forsta trimestern med alla graviditeter fatt ett helt otroligt luktsinne. Det spelar in varfor jag mar sa daligt eftersom lukter far en att hulka, men jag kan tex utanfor en mataffar, pa parkeringsplatsen kanna lukten av deras fiskdisk (som da far det att vanda sig i magen) och som ogravid kanner jag inte det alls. Min man kan tex inte ata saker med lok och vitlok, som jag inte har nagra problem med i vanliga fall, eftersom jag kan kanna lukten efter honom timmar efter han akt till jobbet och det triggar illamaende. osv. Det gar over nagon gang mitt i graviditeten men det ar verkligen konstigt och jag undrar vad det ar som triggar luktsinnet sa.
    Jag är också vänsterhänt och var vansinnigt åksjuk som barn

Innan du vet ordet av är du halvvägs ska du se!
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Mealla

Ja dar foll den teorin LL, men du ar inte rh-?

• LabLover
    Mealla skrev 2009-08-12 15:20:53 följande:
    Ja dar foll den teorin LL, men du ar inte rh-?
    Tror att jag är RH+ (om det är det vanligaste?).
  • Hjartesjalen

Tanker pa dig MG!

Jag har haft jattekonstiga brostsmartor igen, sa jag mailade den lakare jag traffade for ett antal manader sedan nar jag gjorde ultraljud pa hjartat.

hans skoterska mailade direkt tillbax o sa att dom ska skicka en "heart monitor" hem till mig som jag ska bara i 21 dagar o sedan skicka tillbax for avlasning. Antligen gors nagot nu sa jag kan fa veta vad som e fel. Mar sa daligt av det o har kannslan av att hjartat kan stanna nar som helst.

• Wagram
    Mealla skrev 2009-08-12 14:53:02 följande:
    Jag hade ett litet hopp om att denna graviditet skulle bli lite lattare, men jag visste att det inte skulle bli sa. Vissa mar jattebra, sjalv kan jag inte vanta tills babyn kommer och jag slipper vara gravid. Jag tror att i mitt fall mar jag sa daligt for att jag ar rh- och maken ar rh+, sen var jag vansinnigt aksjuk som barn och jag ar vansterhant. Jag vet att det ar varsta hemsnickrade teorin, men jag tror att alla faktorer spelar in. Den lustigaste bieffekten av att vara gravid ar att jag i forsta trimestern med alla graviditeter fatt ett helt otroligt luktsinne. Det spelar in varfor jag mar sa daligt eftersom lukter far en att hulka, men jag kan tex utanfor en mataffar, pa parkeringsplatsen kanna lukten av deras fiskdisk (som da far det att vanda sig i magen) och som ogravid kanner jag inte det alls. Min man kan tex inte ata saker med lok och vitlok, som jag inte har nagra problem med i vanliga fall, eftersom jag kan kanna lukten efter honom timmar efter han akt till jobbet och det triggar illamaende. osv. Det gar over nagon gang mitt i graviditeten men det ar verkligen konstigt och jag undrar vad det ar som triggar luktsinnet sa.
    Jag hade ocksa valdigt latta graviditeter, men kanner igen det dar med luktsinnet. Jag laste nagonstans en utvecklingsbiologisk teori om att det triggas av hormoner (vad annars?) och att det ar for att mamman skall kunna kanna om mat ar dalig och undvika den. Jag har fo hort detsamma om gravillamaende: det skulle bero pa att barnet i det tidiga stadiet inte ar sa beroende av vad mamman ater och att det darfor ur naturens synvinkel ar sakrare att mamman spyr upp en del av fodan for att vara saker pa att inte fa i sig nagot som kan skada fostret. Sedan efter forsta trimestern nar barnet far naring genom navelstrangen forsvinner ocksa illamaendet (for de flesta) eftersom mammans foda da behovs. Sedan ar ju inte naturen sa fininstalld att det intekan bli lite val mycket illamaende eller lite val starkt luktsinne hos vissa, men ur naturens synvinkel ar det nog smallar man far ta
  • LabLover
    Hjartesjalen skrev 2009-08-12 15:31:30 följande:
    Tanker pa dig MG! Jag har haft jattekonstiga brostsmartor igen, sa jag mailade den lakare jag traffade for ett antal manader sedan nar jag gjorde ultraljud pa hjartat.hans skoterska mailade direkt tillbax o sa att dom ska skicka en "heart monitor" hem till mig som jag ska bara i 21 dagar o sedan skicka tillbax for avlasning. Antligen gors nagot nu sa jag kan fa veta vad som e fel. Mar sa daligt av det o har kannslan av att hjartat kan stanna nar som helst.
    En sån har jag gått med ett tag för några år sedan. Inte lika länge som du ska ha den men ändå. Det går säkert bra ska du se, de är säkert bara noggranna, det brukar de vara när man är ung.
  • Hjartesjalen
    LabLover skrev 2009-08-12 15:34:30 följande:
    En sån har jag gått med ett tag för några år sedan. Inte lika länge som du ska ha den men ändå. Det går säkert bra ska du se, de är säkert bara noggranna, det brukar de vara när man är ung.
    Ja, jag kanner mig mera lattad faktiskt att dom ville jag ska ha en. Eftersom ultraljudet visade att allt var "fine" men jag fortfarande har problemen sa vill jag ga vidare.

E det en stor apparat? O hur e det o sova me den tro?
  • Mealla

Aha,

intressant KS, det later ju logiskt.

Sjalvklart ar det hormoner bakom allt. Jag laste nagon undersokning da jag tog biology 101, om att man latit nyforlosta mammor dels fatt se kort pa sina och andras nyfodda barn nagra timmar efter fodseln, dels hade de fatt lukta pa de sma mossor som barnen haft pa sig. Bara en tredjedel av mammorna kunde identifiera sitt barn genom att titta pa kort, medan alla mammor kunde identifiera sitt barn genom att lukta pa mossor.

• Wagram

Forresten maste beratta en liten solskenshistoria. Jag vet inte om ni minns vara franska vanner som ville adoptera ett barn i USA men som var tvungna att gora det med "open adoption" dvs dar de biologiska foraldrarna valjer adoptivfamiljen. Hur som helst sa har de nu fatt en liten nyfodd flicka som ar hur sot som helst. Det roliga ar att adoptivforaldrarna rest mycket i Kina och last kinesiska i sju ar och ffran borjan var installda pa att adoptera fran Kina, vilket sedan visade sig omojligt. Men...den lilla flickan de adopterat har kinesisk-amerikanska biologiska foraldrar. De valde vara vanner trots att de inte skrev en rad om Kina eller ens Asien i sin presentation (det de gillade i presentationen fran borjan var bilderna pa storasyster). Pa 30 ar har adoptionsformedlingen bara formedlat ett kinesisk-amerikanskt barn tidigare. Snacka om "meant to be"...!

Svar på tråden USA tråden.