evaoregon skrev 2009-08-12 22:35:53 följande:
Jag träffade förresten en ung tjej (runt 20) när jag jobbade på en förskola i Eugene och hon hade en son som var bortadopterad. Han bodde i Portland och det var en "open adoption". Hon fick träffa honom en gång om året, men jag tror att det var viktigt för henne att hon fick se honom då. Hennes historia var ledsam för hon hade blivit gravid trots p-piller och graviditeten hade inte upptäckts förrän hon det var försent för abort så det var inget alternativ. Hon var skilsmässobarn och hade inget stöd ifrån sin familj och inte heller möjlighet att själv ta hand om barnet. Sedan så har jag också träffat på andra sidan, ett par som adopterat två barn. De sa saker som att "han är så lång för det är hans biologiska pappa också". Det var en väldigt harmonisk familj och jag tror att det är viktigt för många av de som har gett upp sitt barn att se att barnet har det bra.
Fast det ar ju barnet och inte foraldrarna som skall sta i centrum. Hur de biologiska foraldrarna mar tycker jag inte skall spela in oht.
Angaende ovriga kommentarer fran Julmusten sa tror jag inte att argumentet att "om det nu var sa hemskt skulle det inte finnas" haller riktigt. Det finns val mycket som inte fungerar men som existerar anda. Da kan man ju lika garna havda att om det var sa bra skulle det vara vanligare i andra lander, men i Sverige t ex sa ar det inte tillatet.
Angaende kontakt mellan bio- och adoptivforaldrar: Visst kan det vara sa att adoptivforaldrarna (och barnet) vill ha bade mer och mindre kontakt med bioforaldrarna, men i bada fall ar det baddat for problem. Ar det inte battre att leva med adoptivforaldrar som alskar en och inte kanna bioforaldrarna an att kanna bada foraldraparen men kanna sig forsummad av bioforaldrarna? Jag tror inte heller att alla adoptivbarn VILL ha kontakt med bioforaldrarna eftersom de inte anser att blodsbandet ar viktigt (kanner sjalv ett antal sadana), skall de da tvingas till det anda? Jag tror inte heller att man kan saga rakt av att det ar skitjobbigt att vara adopterad. Det kan det sakert vara, men jag tror ocksa att det for manga faktiskt INTE ar det, och i vilket fall tror jag inte att en open adoption hade hjalpt i de fallen, kanske snarare tvartom.
Att bioforaldrarna juridiskt inte har ratt att lagga sig i barnuppfostran osv hjalper ju inte om de anda faktiskt gor det. Det finns ju en anledning till att bioforaldrarna inte kunde behalla barnet fran borjan, och beroende pa vad den anledningen var kan det ju handa att det ar direkt olampligt for dem att ha kontinuerlig kontakt med barnet (jag tanker t ex pa alkohol- och drogmissbruk samt vissa typer av sociala problem).
Sakert kan open adoption vara jattebra nar det funkar, men ocksa riskabelt nar det inte funkar. Da tror jag att traditionella adoptioner dar barnet kan ta kontakt med bioforaldrarna om/nar de vill ar battre och mer riskfria.