• Anonym (Hm)

Han röker hasch varje dag :S

Min sons pappa röker hasch varje dag. Flera gånger om dagen.
    De värsta är att han blir "normal" då. Han har troligtvis adhd men har inte gjort utredning. Vi har aldrig kunnat åka o handla eller liknande på ett normalt sätt. Vi har alltid fått sprungit in i affären o tagit de vi ska ha o fort ut. Nu kan vi handla i lungn o ro utan att han ska börja gnälla o få panik så fort jag säger ordet affär. Likadant med släkmiddag, han har aldrig klarat av de. Men nu går de finfint!

Känner mig DUM som tycker de är "okej" att han röker. Känner mig DUM som "tillåter" han att göra de. Känner mig DUM som låter han vara nära vårt barn när han rökt.

Men han har blivit en sådan bättre person och vår familj har de så mycket bättre när han gör det. De gråter jag mycket för. Han mådde så dåligt förut och har alltid gjort. Nu mår han bra. Vi kan göra familje saker vilket han aldrig kunnat varit med på förut. Saker som att åka på semester hade förut varit omöjligt och jag har alltid fått åka själv.

Vill hans ksa på adhd utredning men då måste man vara drogfri och de kommer han inte bli. För inget funkar då. Vilken skit de är. Vilken dum och skruvad situation det är.

Jag är emot allt sådant. men min älskade gör det varje dag och jag låter han vara med vårt barn. Vi ska kanske även ha ett tillbarn om de är så som vi tror att de finns en liten i min magen.

Men jag gråter, för jag vill han ska sluta, men då kommer inget funger. Han kan inte ta ansvar, men nu klara han de.
    Han har aldrig jobbat vi lever på min lön, o han har inte klarat av att hjälpa till hemma. Men nu går de, han hjälper till massor.

• Svar på tråden Han röker hasch varje dag :S
  • Anonym (okej)

Känner att jag vill vara anonym på grund av alla påhopp...

Det är okej att han röker! Han blir ju som du säger en bättre person, en bättre människa, en bättre pappa. Om han hade haft cancer och tagit hasch för att inte behöva lida, hade du nekat till det? Den enda nackdelen är att cannabis är olagligt, och därav finns det ju en risk.

• Knytt1

Känns ju spontant som att en utredning vore på sin plats. Om han själv känner av "förbättringen" borde han ju vara motiverad att få kvalificerad hjälp. Det är inte ovanligt att människor med ADHD självmedicinerar, men det är ju knappast hållbart i längden.

• DreamBitch

Men alltså...tjack brukar ha bättre effekt på människor med adhd. Människor med adhd blir lugn på det till skillnad från oss andra som blir speedade.
    Men jag håller ändå med anonym. Sköter han sig och ni som familj mår bättre så varför inte.

• Digestive

Tjack håller allt sämre i längden och likaså de traditionella medicinerna man ger ut lagligt för att behandla flertalet bokstavssjukdomar med.

Har själv symptom på att ha någon form av bokstavssjukdom och vid cannabisanvändning så har jag snarare lättare att fokusera på en tanke än blir seg i tankeströmmen. Det fokuset gör att vardagen blir mer organiserad och därmed mindre stressig för mig. Jag fungerar utan också, inga problem, men det kan kännas behagligt att kunna dra i "bromsen" när tankeströmmen inte behöver ligga i så hög frekvens.

Bara onödigt att stressa, det förkortar till och med livet, och vissa människor har lättare för inre stress än andra och går lättare upp i varv än andra - varav vi har benämnt dessa människor med våra bokstavssjukdomar som följddiagnos.

Jag vet själv vad som finns för mediciner för dessa bokstavssjukdomar men har dock medvetet valt bort dessa, med prioritet och företräde till MIN EGNA fysiska och mentala hälsa.

Vill någon aktivt försämra min hälsa, genom att enbart erbjuda vad jag de facto mår SÄMRE av, så ställer jag mig lika tveksam över det erbjudandet som vilket annat erbjudande som helst av samma art - varför ska jag behöva flytta på mitt välmående så fort det kommer i debatt med folks värderingar?

Jag bryr mig ärligt talat föga om människor som inbillar sig att deras värderingar ska gälla mig och att deras argument för deras värderingar ÄVEN ska stå högre än mitt och många andra människors argument - att vi BEVISLIGEN mår bättre av cannabis än de lagliga alternativen.

Vilken tyngd har folks argument när dom försöker diskutera ner andras hälsa med blott värderingar? Ingen tyngd alls, enligt mig - då jag exempelvis kan acceptera hur andra religioner än just min egen kan ge tröst och likaså kan acceptera att andra droger än just de lagliga kan hjälpa människor att må bättre .

Lika självklart som att inte behandla någon illa för att dessa söker tröst inom en annan religion än din egen, lika självklart som att inte behandla någon någon illa för att dessa mår bättre genom andra droger än dina.

Människor fungerar olika och våra behov ser ut därefter.

• kengaa

Man blir inte seg i tankeströmmen, snarare tvärt om på cannabis tanketrådarna flödar.
    Man blir dock seg i kroppen. :P

Be han gå till läkare och skaffa medicin istället, det är inte bra att röka cannabis varje dag.
    Be han trappa ner på det och röka en gång i månaden istället.

• Solereii

Hei.

Jeg har en bonusbror, han har adhd og tourettes syndrom. Han er pappa og lever et fullstendig normalt liv med et par jointer hver dag. Livet hans har blitt totalt forandret etter han begynte å røyke hasj, nå er han 29 år og lever helt normalt uten medisiner men med hasj.

Jeg har en god venn med adhd, han røyker daglig og fungerer endelig i hverdagen.

Dessuten er medisinen man får også et slags narkotika, og av flere onder så mener jeg at en joint eller tre i løpet av dagen er mye bedre.

La han røyke, det er mye bedre enn medisiner.
    Håper du skjønner alt jeg skriver selv om det er på norska :)

• idiblon

Jag tycker det låter som att det är helt okej och till och med bra att han röker. Det är harmlöst och positivt i detta fallet, som i så många andra. Det är rent vansinne att människor som använder något som får dem att kunna bli välmående och anpassade i samhället blir klassade som kriminella. Det är dags att göra något åt det, anser jag.

• idiblon
    kengaa skrev 2009-07-29 22:05:46 följande:
    Man blir inte seg i tankeströmmen, snarare tvärt om på cannabis tanketrådarna flödar. Man blir dock seg i kroppen. :P Be han gå till läkare och skaffa medicin istället, det är inte bra att röka cannabis varje dag. Be han trappa ner på det och röka en gång i månaden istället.
    Det där är ju det sjukaste. Inte nog med att du tror dig veta hur en annan person påverkas i både kropp och psyke, du tror dessutom att mediciner skulle vara bättre.

Hur fel kan det bli?
  • HelenaMaria

Mår han bättre så är det ju något att vara tacksam över! Det som är mycket tråkigt i detta fall är att den svenska lagstiftningen gör honom till kriminell vilket kan medföra tråkigheter som inte har med sjäva drogen att göra.

Jag tror inte att de syntetiska medicinerna (Concerta, Ritalina etc.) är så bra egentligen. Finns det något naturligare så är det alltid att föredra.

• Anonym

Du har rätt i att det är olagligt, tyvärr så bor vi i ett land där folk inte har tillgång till mediciner som fungerar och det är många åkommor som ?medicineras? med piller som i regel har mycket större biverkningar än naturliga preparat.

Om du märker att drogen inte påverkar din man på ett negativt sätt utan kommer endast med positiva egenskaper så bekymra dig inte om lagen, man måste i regel göra mycket mer än medicinera för att hamna i kläm med ?rättvisan?

Du kan ju fråga dig vilket som är viktigare, din man och din familjs välbefinnande eller "lagen".

Svar på tråden Han röker hasch varje dag :S