• Anonym (Hm)

Han röker hasch varje dag :S

Min sons pappa röker hasch varje dag. Flera gånger om dagen.
    De värsta är att han blir "normal" då. Han har troligtvis adhd men har inte gjort utredning. Vi har aldrig kunnat åka o handla eller liknande på ett normalt sätt. Vi har alltid fått sprungit in i affären o tagit de vi ska ha o fort ut. Nu kan vi handla i lungn o ro utan att han ska börja gnälla o få panik så fort jag säger ordet affär. Likadant med släkmiddag, han har aldrig klarat av de. Men nu går de finfint!

Känner mig DUM som tycker de är "okej" att han röker. Känner mig DUM som "tillåter" han att göra de. Känner mig DUM som låter han vara nära vårt barn när han rökt.

Men han har blivit en sådan bättre person och vår familj har de så mycket bättre när han gör det. De gråter jag mycket för. Han mådde så dåligt förut och har alltid gjort. Nu mår han bra. Vi kan göra familje saker vilket han aldrig kunnat varit med på förut. Saker som att åka på semester hade förut varit omöjligt och jag har alltid fått åka själv.

Vill hans ksa på adhd utredning men då måste man vara drogfri och de kommer han inte bli. För inget funkar då. Vilken skit de är. Vilken dum och skruvad situation det är.

Jag är emot allt sådant. men min älskade gör det varje dag och jag låter han vara med vårt barn. Vi ska kanske även ha ett tillbarn om de är så som vi tror att de finns en liten i min magen.

Men jag gråter, för jag vill han ska sluta, men då kommer inget funger. Han kan inte ta ansvar, men nu klara han de.
    Han har aldrig jobbat vi lever på min lön, o han har inte klarat av att hjälpa till hemma. Men nu går de, han hjälper till massor.

• Svar på tråden Han röker hasch varje dag :S
  • Anonym (anti drog)
    Anonym (Anti droger) skrev 2009-09-06 21:26:37 följande:
    Vad jag vet finns inga vetenskapliga belägg för att cannabis skulle vara bra vid ADHD. Isåfall skulle det redan ha varit etablerat som läkemedel....
    eller hur!  {#lang_emotions_innocent}
  • Linda Ligist

Anonym (Anti droger) skrev 2009-09-06 21:26:37 följande:

Vad jag vet finns inga vetenskapliga belägg för att cannabis skulle vara bra vid ADHD. Isåfall skulle det redan ha varit etablerat som läkemedel....
    Det är ju redan etablerat som läkemedel i andra länder mot diverse tillstånd?

www.dn.se/nyheter/vetenskap/knark-som-medicin-1.108792
  • Anonym (hasch ADHD!?)

Hasch har ja aldrig hört dämpar adhd symtom, de e nog snarare en undanflykt för att han är beroende. Och han har väl inte ens en diagnos.
    Jag har dokumenterad adhd sedan 4 år tillbaka och klarar livet ändå, utan droger.
    Tycker inte du ska acceptera att ditt barn växer upp med en missbrukare. Han kanske fungerar idag ja, men vänta några år. Tror knappast han har jobb och lust att ta ansvar då.

• Digestive

Haha, du har ju ingen aning om hur mina eller någon annans barn mår eller hur cannabis förkommer i vår gemensamma vardag med familjen. Förstår du inte det själv, eller tror du på allvar att du kan beskriva hur främlingars liv ser ut? X__x

Knappast jag som tar övertrampet och rövar bort barn i situationer där det ej behövs, så du får ge staten skulden för att sådana risker finns. I situationer där barnet behövs omhändertas behövs inte diskuteras, för där bör uppenbarligen barnen omhändertas. Ett barn behöver dock inte omhändertas per automatik och enbart på grunden att det används cannabis i barnets hem.

Anonym (anti drog) skrev 2009-09-06 21:56:44 följande:

Din sort fögyller inte min vardag heller så =) Åh mina barn förgyller min vardag med, inget besvär i min vardag. Men det är ändå inte bra för barn att umgås med folk som blir HÖGA av sitt "härliga hasch" Stackars barn säger jag, som ska behöva leva i en familj där det förekommer! Men det är ju bra att du vill hålla på med hasch och riskera att förlora din familj, för det e ju som sagt OLAGLIGT med dessa droger. plz på dig med.
  • Digestive

Vad kan inte rättfärdigas i handlingen "använda cannabis"? Motivera.

Anonym (Anti droger) skrev 2009-09-06 21:35:57 följande:

Om det är vägen eller målet som är det viktiga är ju en filosofisk fråga "ändamålet helgar medlen" håller nog inte helt med. Tycker inte att vilka handlingar som helst kan rättfärdigas med att "det var ju ett gott mål".. Se ovan om skadeverkningar, mycket bra citerat.
  • Digestive

Ok. Mycket märkligt. Cannabis stimulerar nämligen så gott som samtliga signalsubstanser som det finns ADHD-hypoteser kring. Jag antar att du efter 4 år med dokumenterad ADHD har hört talas om signalsubstanserna dopamin, serotonin och noradrenalin, eller?

Anonym (hasch ADHD!?) skrev 2009-09-07 12:56:31 följande:

Hasch har ja aldrig hört dämpar adhd symtom, de e nog snarare en undanflykt för att han är beroende. Och han har väl inte ens en diagnos. Jag har dokumenterad adhd sedan 4 år tillbaka och klarar livet ändå, utan droger. Tycker inte du ska acceptera att ditt barn växer upp med en missbrukare. Han kanske fungerar idag ja, men vänta några år. Tror knappast han har jobb och lust att ta ansvar då.
  • Anonym (Anti droger)

Allt som stimlerar signastubstanser enligt ovan är ju inte bra...

En olaglig hanling kan inte rättfärdigas- att använda cannabis är som bejant olagligt i Sverige.

Sidan (artikeln i DN) du hänvisade till är inte precis för cannabis i medicinskt syfte som du påstår, se nedan;

Lars Terenius är över huvud taget tveksam till att medicinera med starkt verkande ämnen i deras naturliga form. Bättre i så fall att isolera den aktiva substansen och tillverka läkemedel på ett kontrollerat sätt, menar han. Sådana preparat har också tagits fram. Men alla är inte lika intresserade av dem.

- Diskussionen om medicinsk marijuana är tyvärr inte rationell. I USA och Storbritannien verkar starka krafter för att påverka opinionen. Policygrupper ser det här som ett sätt att bakvägen legalisera cannabis, säger Lars Terenius.

Alla större sammanställningar, som gjorts över forskningen kring cannabis som medicin, pekar på att det behövs mer forskning. För vissa symtom som kan lindras av cannabis finns bättre läkemedel redan i dag. I andra fall återstår ännu att se om fördelarna överväger nackdelarna.

Ett viktigt skäl att ifrågasätta bruket av cannabis som medicin är naturligtvis de många bieffekterna. De spelar kanske mindre roll för döende människor, men för genomsnittspatienten kan det vara ganska opraktiskt att gå runt konstant påtänd. Den som röker cannabis uppfattar verkligheten på ett annorlunda sätt, får svårare att koncentrera sig och reagerar långsammare på olika intryck och varningssignaler. I Sverige är det dessutom förbjudet att köra bil med cannabis i kroppen.

Känner mig inte precis övertygad om att cannabis är etablerat som läkemedel vid ADHD.

• Anonym (Anti droger)

Som sagt fördelar skall jämföras mot nackdelar. Tycker nackdelar verkar fler/värre än vad de positiva effekterna är = alla utom möjligen cancersjuk människa vid livets slut borde avstå....

• Veritas odium paret

Anonym (Anti droger) skrev 2009-09-07 19:02:49 följande:

En olaglig hanling kan inte rättfärdigas- att använda cannabis är som bejant olagligt i Sverige
    Lagen är helig, felfritt och helt enkelt SKA följas av alla?
    Jag är avundsjuk på simpliciteten du har i ditt liv.
    Tyvärr så är inget så enkelt och man måste tänka på sitt eget bästa och omgivningen framför vad andra anser vara bäst för en.
  • Anonym (Anti droger)

Mitt liv är alt annat än enkelt men vad gäller den här frågan och frågan om lagen så anser jag att det finns rimliga skäl till att cannabis är föbjudet att inneha och använda.

• Veritas odium paret

Anonym (Anti droger) skrev 2009-09-07 19:05:28 följande:

Som sagt fördelar skall jämföras mot nackdelar. Tycker nackdelar verkar fler/värre än vad de positiva effekterna är = alla utom möjligen cancersjuk människa vid livets slut borde avstå....
    Om du anser att biverkningar av cannabis är så pass tunga som du vill få dom att framstå så bör vi genast avskaffa alla droger vi har, lagliga/olagliga och det mesta i medicinväg.
    Ibland ser folk bara inte skogen för alla träden som är i vägen.

Du borde se en dokumentär om medicinsk marijuana.
    Den heter in pot we trust.
    http://video.google.com/videoplay?docid=2200160322729097762#
    Antar att det är mer lättsmält än om jag ska börja länka till rapporter som folk bara kommer ignorera.
  • Linda Ligist

Jag ser nu att jag har kommit att framstå som en slags THC-förespråkare.

Det är jag faktiskt inte. Jag har däremot jobbat med missbruk i en väldans massa år. Problemet, som jag ser det, är att båda läger kackat i eget bo genom sina horribla överdrifter.

• Digestive

"Allt som stimlerar signastubstanser enligt ovan är ju inte bra..."

Vad har det med cannabis eller diskussionen att göra, eller var det enbart ett konstaterande i tomma intet? Hur som helst, känner du till dessa signalsubstanser och deras hypotetiska förhållande till ADHD-varianter, så behövs det inte mycket för att förstå hur flertalet ADHD-patienter mycket väl kan hitta den bästa behandlingen för sin ADHD genom cannabis.

"En olaglig hanling kan inte rättfärdigas- att använda cannabis är som bejant olagligt i Sverige."

Jag ser inte lagar som självförverkligande ting och jag håller olika lagar olika högt beroende på deras positiva utdelning - det vidkommer mig inte att människor vill skenupprätthålla lagar av andra anledningar, som av moral, konservatism eller något annat ickereellt i problemväg.
    Jag ser inte heller cirkelsargument som något vidare legitimt vid diskussion, så du får gott försöka med något annat.

Anonym (Anti droger) skrev 2009-09-07 19:02:49 följande:

Allt som stimlerar signastubstanser enligt ovan är ju inte bra... En olaglig hanling kan inte rättfärdigas- att använda cannabis är som bejant olagligt i Sverige. Sidan (artikeln i DN) du hänvisade till är inte precis för cannabis i medicinskt syfte som du påstår, se nedan; Lars Terenius är över huvud taget tveksam till att medicinera med starkt verkande ämnen i deras naturliga form. Bättre i så fall att isolera den aktiva substansen och tillverka läkemedel på ett kontrollerat sätt, menar han. Sådana preparat har också tagits fram. Men alla är inte lika intresserade av dem. - Diskussionen om medicinsk marijuana är tyvärr inte rationell. I USA och Storbritannien verkar starka krafter för att påverka opinionen. Policygrupper ser det här som ett sätt att bakvägen legalisera cannabis, säger Lars Terenius. Alla större sammanställningar, som gjorts över forskningen kring cannabis som medicin, pekar på att det behövs mer forskning. För vissa symtom som kan lindras av cannabis finns bättre läkemedel redan i dag. I andra fall återstår ännu att se om fördelarna överväger nackdelarna. Ett viktigt skäl att ifrågasätta bruket av cannabis som medicin är naturligtvis de många bieffekterna. De spelar kanske mindre roll för döende människor, men för genomsnittspatienten kan det vara ganska opraktiskt att gå runt konstant påtänd. Den som röker cannabis uppfattar verkligheten på ett annorlunda sätt, får svårare att koncentrera sig och reagerar långsammare på olika intryck och varningssignaler. I Sverige är det dessutom förbjudet att köra bil med cannabis i kroppen. Känner mig inte precis övertygad om att cannabis är etablerat som läkemedel vid ADHD.
  • Anonym (Anti droger)

Linda ligist: Tror inte heller på skrämselpropaganda, vilket jag som 70-talist verkligen blev utsatt för under skoltiden ungefär att "det är en inkörsport till tyngre droger, sprutan i armen bla bla...)
    Sådan skrämselpropaganda brukar enbart få motsatt verkan, håller helt med att båda sidor har kackat i eget bo.

Denna tråds startande handlar ju dock om huruvida det är lämpligt med cannabis vid ADHD.
    Känner till en hel del om signalsubstanser men kan trots detta inte se att självmedicinering är valet om man tror att man har den diagnosen.

Citerar återigen DN:
    För vissa symtom som kan lindras av cannabis finns bättre läkemedel redan i dag. I andra fall återstår ännu att se om fördelarna överväger nackdelarna. Ett viktigt skäl att ifrågasätta bruket av cannabis som medicin är naturligtvis de många bieffekterna.

• Veritas odium paret

Anonym (Anti droger) skrev 2009-09-07 21:10:32 följande:

Linda ligist: Tror inte heller på skrämselpropaganda, vilket jag som 70-talist verkligen blev utsatt för under skoltiden ungefär att "det är en inkörsport till tyngre droger, sprutan i armen bla bla...)Sådan skrämselpropaganda brukar enbart få motsatt verkan, håller helt med att båda sidor har kackat i eget bo.Denna tråds startande handlar ju dock om huruvida det är lämpligt med cannabis vid ADHD.Känner till en hel del om signalsubstanser men kan trots detta inte se att självmedicinering är valet om man tror att man har den diagnosen. Citerar återigen DN:För vissa symtom som kan lindras av cannabis finns bättre läkemedel redan i dag. I andra fall återstår ännu att se om fördelarna överväger nackdelarna. Ett viktigt skäl att ifrågasätta bruket av cannabis som medicin är naturligtvis de många bieffekterna.
    Nja, trådstarten handlade om en man som blev hjälpt av cannabis och började fungera bättre än innan.
    Inga diagnoser ställda

Du kan citera kvällsblaskor om det behagar dig men cannabis är oersättlig på sina plan, alternativen bär på så mycket tyngre konsekvenser eller helt enkelt inte fungerar tillfredställande.
  • Anonym (hm)
    Digestive skrev 2009-09-06 21:25:38 följande:
    Jag har ju inte allt för sällan märkt av att mitt intellekt som cannabisanvändare borde ligga dramatiskt långt längre ner, enligt nedanstående, än era, ni som inte använder cannabis - men jag har ideligen funnit att många människor här knappt kan formulera sig i text efter någon vedertagen regel, har svårt för grammatik, kliar sig i huvudet så fort fackspråket rör sig åt ett akademiskt håll och sist men inte minst; knappt ens rört ämnet på någon högre nivå än "utdelad samhällsinformation".
    Ha, så otroligt lustigt att DU skall kritisera andras språk. Din meningsbyggnad är den mest förvirrade jag sett! Just meningen ovan, där du försökte briljera med ditt intellekt och samtidigt göra dig lustig över andras, består av mer än 80 ord! Det finns "vedertagna regler" som säger att man bör dela upp sådana långa meningar, så de inte blir obegripliga. Det är en helt värdelöst formulerad mening. Flera gånger i denna tråd har du uttryckt dig så luddigt och med sådana felsyftningar, att det varit helt omöjligt att förstå dig.

Vadå "fackspråk som rör sig åt ett akademiskt håll". När har du använt ett sådant språk?

Dagens tips: Staplandet av många ord efter varandra, får en inte att framstå som intelligent. Inte ens om man använder semikolon ibland. Med det språket låter man mer som en rättshaverist på försörjningsstöd som bråkar med sin socialsekreterare istället för att försöka skaffa hjälp mot sin sociala fobi och bli habiliterad till en arbetsförmåga. Close enough?
  • Anonym (hm)

Veritas odium paret skrev 2009-09-07 22:03:30 följande:

Anonym (Anti droger) skrev 2009-09-07 21:10:32 följande: Nja, trådstarten handlade om en man som blev hjälpt av cannabis och började fungera bättre än innan. Inga diagnoser ställda Du kan citera kvällsblaskor om det behagar dig men cannabis är oersättlig på sina plan, alternativen bär på så mycket tyngre konsekvenser eller helt enkelt inte fungerar tillfredställande.
    Eh, du vet väl att du knappast kan kalla Dagens Nyheter för en kvällsblaska?
  • Digestive

Jag vet med säkerhet att du varken har gjort dig införstådd eller överhuvudtaget kan se vilka semantiska mönster jag bygger upp mina texter efter och än mindre vet varför jag skriver så som jag gör - så dina kommentarer känns en aning för bleka för att kunna ta åt sig utav. I övrigt så låg det helt enkelt en förundran bakom det förra inlägget och knappast någon kritik som personligt riktats mot någon här, för det ter sig mer än lustigt när folk skriver ut sina uppdiktade verkligheter om "mig" så fort de får nys om hur min vardag ser ut i förhållande till cannabis. Än mer så lustigt när människor använder sin dikt om andra som sanningar och diskuterar utifrån sådana premisser.

Det skrivs utsagor som till och med du själv gör exempel på här nere. Man blir verkligen förundrad. Har ni för vana att gissa hej vilt om människor (och i mitt fall enbart i negativa kulörer)?

Det vart mycket dikt och liten verkstad i detta forum. Det finns både argument, frågor och ståndspunkter som ni kan bemöta samt besvara i mina inlägg och klarar ni inte av detta så behöver ni inte bemöda er med att fantisera ihop en spaltmeter dikt istället.

Anonym (hm) skrev 2009-09-07 23:43:20 följande:

Ha, så otroligt lustigt att DU skall kritisera andras språk. Din meningsbyggnad är den mest förvirrade jag sett! Just meningen ovan, där du försökte briljera med ditt intellekt och samtidigt göra dig lustig över andras, består av mer än 80 ord! Det finns "vedertagna regler" som säger att man bör dela upp sådana långa meningar, så de inte blir obegripliga. Det är en helt värdelöst formulerad mening. Flera gånger i denna tråd har du uttryckt dig så luddigt och med sådana felsyftningar, att det varit helt omöjligt att förstå dig. Vadå "fackspråk som rör sig åt ett akademiskt håll". När har du använt ett sådant språk? Dagens tips: Staplandet av många ord efter varandra, får en inte att framstå som intelligent. Inte ens om man använder semikolon ibland. Med det språket låter man mer som en rättshaverist på försörjningsstöd som bråkar med sin socialsekreterare istället för att försöka skaffa hjälp mot sin sociala fobi och bli habiliterad till en arbetsförmåga. Close enough?
  • Digestive

Vad i självmedicinering skulle innebära någon konkret skillnad från legitimerad medicinering? Det enda som mig veterligen skiljer dessa två saker ifrån varandra handlar om vem som GISSAR vilken dos den aktuella bör ta och vem som GISSAR vilken drog som gör sig lämplig att dosera ut.

Precis som för oss frisörer så innebär det här med en ny kund helt och hållet nya premisser för hur ett arbete kan och bör utföras - och precis som att vi har unika hårkvalitéer så har vi unika kemiska uppsättningar i kroppen.

Du kanske inte har gjort dig medveten om att legitimerade riktlinjer för utmedicinering finns att finna inom 5 minuter här på nätet och om man därtill har rätt litteratur hemma så kan man väldigt ofta göra en mer korrekt utmedicinering själv (då legitimerade yrken helt enkelt inte har tillräckligt med tid för att analysera individen, något som individen själv oftast har mycket mer tid för).
    Exempelvis som för min kusin. Hon har flertalet diagnoser varav flera av dom står i konflikt med varandra, utan att legitimerade människor vare sig reagerar på det eller ändrar på någon av diagnoserna som dom själva har ställt under åren.
    Hon äter massor av mediciner, för vardera diagnos finns det mediciner som delas ut till höger och vänster. Några mediciner ger överhuvudtaget ingen positiv verkan för henne, en medicin ger henne en hel del bieffekter men hon äter den enbart för att läkarna vill kunna ordinera Concerta till henne i framtiden och de legitimerade lät henne även prova på Abilifi i Sverige (en drog som det inte ens finns tillräckligt med forskning kring för att man ska kunna veta vad drogen gör med en ung och växande kropp).
    Det har liksom inte sett ut som så att legitimerade människor vet vad dom ska ge henne och varför, det ser sällan ut så, utan dom har helt enkelt GISSAT sig fram helt och hållet och låtit en människa från 13 års ålder upp till 17 år få prova på så många mediciner att dom har fått importera alternativ utifrån och delat ut medicin till henne i rent EXPERIMENT.

Överstående var bara axplock från en vansinnig och till och med FARLIG situation.

Så länge individer kan hantera deras sjukdomstillstånd bättre på egen hand, än i legitimerade händer, så har dessa individer all rätt i mina ögon att hoppa över händer som karskt och konkret SKADAR dom.

I övrigt så behövs det inga speciella doseringar när man använder cannabis som medicin. Medicinen tas i första hand vid behov, då det finns ganska få sjukdomstillstånd som kräver att cannabis tas kontinuerligt efter en plan och för att bevara medicinens effekter stabila i kroppen (något som man vill uppnå i exempelvis fall av reumatism, parkinsons, skelletcancer eller då vid vissa varianter av ADHD).

Anonym (Anti droger) skrev 2009-09-07 21:10:32 följande:

Linda ligist: Tror inte heller på skrämselpropaganda, vilket jag som 70-talist verkligen blev utsatt för under skoltiden ungefär att "det är en inkörsport till tyngre droger, sprutan i armen bla bla...) Sådan skrämselpropaganda brukar enbart få motsatt verkan, håller helt med att båda sidor har kackat i eget bo. Denna tråds startande handlar ju dock om huruvida det är lämpligt med cannabis vid ADHD. Känner till en hel del om signalsubstanser men kan trots detta inte se att självmedicinering är valet om man tror att man har den diagnosen. Citerar återigen DN: För vissa symtom som kan lindras av cannabis finns bättre läkemedel redan i dag. I andra fall återstår ännu att se om fördelarna överväger nackdelarna. Ett viktigt skäl att ifrågasätta bruket av cannabis som medicin är naturligtvis de många bieffekterna.
Svar på tråden Han röker hasch varje dag :S