• Rosenbarn

Phil & Ted syskonvagn del 15

Välkommen till 15:e Phil and Ted´s tråden!

Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40914001.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

Demofilm av en sport V1

Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.php

• Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15
  • Zvartaliljan
    kalmar brud skrev 2009-10-25 19:55:29 följande:
    jag tvekar för jag vet inte om jag kommer att bli nöjd. Är lite sådär om dottern får plats i syskonsätet och sonen i huvudsitsen.
    Maia fick gott om plats i syskonsitsen, kunde t.o.m sitta i viloläget hon är 95cm
  • JockeH

Vi har köpt oss en P&T och är supernöjda, men nåt som irriterar mig är när man ska knäppa fast suffleten. Vi får ta i för kund o fosterland för att få fast knapparna i ramen.
    Är det nåt som är konstig tmed vår sufflet eller är detta ett vanligt förekommande på vagnen?

• Hannah74
    JockeH skrev 2009-10-25 21:06:07 följande:
    Vi har köpt oss en P&T och är supernöjda, men nåt som irriterar mig är när man ska knäppa fast suffleten. Vi får ta i för kund o fosterland för att få fast knapparna i ramen. Är det nåt som är konstig tmed vår sufflet eller är detta ett vanligt förekommande på vagnen?
    Vår är med sån, dessutom blir jag lite smått galen på att man måste knäppa loss varje gång man vill fälla bak den..
    Vårt mirakel JOHN 080226, Vårt under LINA 090503
  • norgesessan

Jag får trycka upp tyget i ramen lite när jag sätter fast den, men det gör jag aldrig..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • norgesessan

Jocke, har ni lagt märke till bygelen i "kepsen" man man pilla fra så den inte blir sladdrig? Ofta man inte vet det från början.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Virriga V

Har hittat en begagnad sport, inköpt januari 2009, rätt mycket tillbehör men den hade fått en del skavanker bla då de körde emot med hållaren till framhjulet i hissen(om jag förstod det rätt)
    7725:- hade allt kostat om jag valt att köpa det på Odenplan. Men då är där något tillbehör jag inte själv valt inräknat.

Vad hade ni kunnat tänka er att ge för en sådan vagn?

• Zvartaliljan
    Virriga V skrev 2009-10-25 22:02:54 följande:
    Har hittat en begagnad sport, inköpt januari 2009, rätt mycket tillbehör men den hade fått en del skavanker bla då de körde emot med hållaren till framhjulet i hissen(om jag förstod det rätt) 7725:- hade allt kostat om jag valt att köpa det på Odenplan. Men då är där något tillbehör jag inte själv valt inräknat. Vad hade ni kunnat tänka er att ge för en sådan vagn?
    4000-4500 kanske...man har ju ingen garanti på den så värdet sjunker ju direkt ganska mycket.
  • Zvartaliljan
    tezzi152 skrev 2009-10-25 22:04:59 följande:
    Gå till Toys and Baby o prova... Dom har den vagnen!!
    Babyproffsen också. Toys and baby var ju helt inkompetenta...jag fick förklara för dom att de satt en dash syskonsits på en sport när jag var där...killen fattade nada så jag byggde om den själv så jag kunde testa sportsitsen. Han envisades dock fortfarande med att det var rätt från början Med en svart syskonsits med avtagbar grå sittdyna på en röd/grå Sport {#lang_emotions_dreamer}
  • tezzi152
    Zvartaliljan skrev 2009-10-25 22:08:38 följande:
    Babyproffsen också. Toys and baby var ju helt inkompetenta...jag fick förklara för dom att de satt en dash syskonsits på en sport när jag var där...killen fattade nada så jag byggde om den själv så jag kunde testa sportsitsen. Han envisades dock fortfarande med att det var rätt från början Med en svart syskonsits med avtagbar grå sittdyna på en röd/grå Sport
    Haha, mja dom är ju inte direkt smarta! vad det än gäller... Ge mig jobb där tex så blir det ordning!!
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15