Tid förlossning?
Vilken tid anger man egentligen när man berättar hur lång tid förlossningen tog? Första värk, regelbundna värkar eller när man kom in till sjukhuset ?? Vad brukar ni säga?
Vilken tid anger man egentligen när man berättar hur lång tid förlossningen tog? Första värk, regelbundna värkar eller när man kom in till sjukhuset ?? Vad brukar ni säga?
Vad jag hört så räknar de att förlossningen börjat när man är öppen 3 cm.
Andra räknar ju tom alla förvärkar de haft!
Jag brukar säga hur lång tid d tog från att jag kom till förlossningen, oftast frågar d när första värken kom också...
första värken... 22 timmar
Fast sen så bruka jag tillägga att det var som värst sista 4 timmarna då det blev tätare mellan värkarna..aj aj
Ja det kan ju vara lite svårt att veta när man är öppen tre cm
om man är hemma....
jag räknar när jag hade kännbara regelbundna värkar.
Min 1a förlossning tog 36 timmar med kännbara riktiga värkar!
Min andra blev jag igångsatt vid 9:30,gick runt o åt lunch mm till ca 12:15-då var det ONT! Då var jag öppen ca 4,5 cm. Födde 12:42 Jag hade ONT i 30 minuter,det räknar jag som min förlossning.............även om den kanske började 9:30-men det tar ju ett tag innan värkstimulerande sätter i............
Exempel:
Mina värkar började 6.30 på morgonen.
Jag kom in 20.30 och var öppen 6 cm.
Enligt journalen hade jag etablerade värkar från 19.30.
Lilja föddes 23.43.
Så hur lång tog min förlossning...?
Jag tror att när man räknar så ska man räkna från första värk!!! Så snittet på en förstagångsförlossning ligger runt 17 timmar (från första värk). Men det är ju fritt att räkna hur man vill! Räknar man från att man kommer in på förlossningen, beror det ju helt på hur länge man härdat ut hemma! Jag har i alla fall räknat från första värk!
Jag räknar från första värken.
Jag räknar med när jag kom in. Då tog det 8 timmar.
Var öppen 3 cm.
Ska jag räkna från allra första värken så 24 timmar men det är sedan ett sånt glapp till när de börjar komma mer regelbundet.
smulan: Haha, vad coolt, då ligger ju jag på nästan exakt snittet...!