• Protte

Tid förlossning?

Vilken tid anger man egentligen när man berättar hur lång tid förlossningen tog? Första värk, regelbundna värkar eller när man kom in till sjukhuset ?? Vad brukar ni säga?

• Svar på tråden Tid förlossning?
  • Protte

Ja det kanske är lite hur man vill då, hihi det blir ju väldigt olika resultat iaf.
    Från första värk = 28 timmar
    När det började kännas kraftigare = 2,5 timme
    Tid på förlossningen = 40 minuter
    Men jag tycker ändå det känns fel att säga att det tog 40 minuter, det låter ju lite väl smidigt.. hihi

• smulan001

Sisu: Vilken exemplarisk förstagång då!! (hihi) (vet ej hur jag får till smilisarna!!!)
    Min första tog bara 8 timmar från att vattnet gick (inga värkar då) .... nr 2 tog 3 timmar och min sista oxå 3 timmar!

• Vitsippa

Första blödningen: 2,5 dygn
    Förvärkar: 2 dygn
    Första riktiga värkar: 1 dygn
    Hinnsprängning (då allt kom igång ordentligt): 18 timmar

Så vad räknar man?

• Nallemajatjejen

Jag räknar från att det står "etablerat värkarbete" i journalen. Men min förlossning satte igång på förlossningen eftersom jag blev igångsatt med gel. Hade först "mensvärk" i 5-6 timmar och sen satte värkarna igång. Förlossningen tog totalt 2 timmar och 20 minuter.

• Protte

Ja det kan man ju räkna, när det står etablerade värkar i journalen, får väl bli 2,5 timme då hihi....
    Inte för att denna fråga är så viktig kanske men det är ju sånt som alla frågar efter att man fått barn!

• Protte

Nallemajatjejen: Är inte det snabbt för att vara en igångsättning?

• Marlin

Om man ska räkna från första känning tog det 2 h och 20 minuter.
    Ska man räkna från när vi kom in på förlossningen tog det 1 h och 30 minuter...
    Behöver jag säga att jag inte vill att det går fortare nästa gång...?

• Helle04

Första värken 19:15
    Etablerat värkarbete 19:15
    Var på sjukhuset kl 19:45 var då öppen 4-5 cm
    Kl 21.23 är vår dotter född.
    Jag räknar från första värken...

• Helle04

Marlin...är med dig...är skitskraj för att det skulle kunna gå fortare. Tyckte att det var en bra förlossning men vidrigt att jag inte kunde prata då värkarna var konstanta, inte alls som jag sett på förlossningsfilmen! Om det blir någon mer gång så blir det kejsarsnitt pga jag fick en total sfinkter ruptur pga den snabba förlossningen.

• student

Nallemajatjejen: vilken snabb förlossning om du blev igångsatt! Min tog 35 timmar... 9 timmar med krystvärkar innan det blev akut kejsarsnitt... De hade lite problem att få till det värkstimulerande droppet

Svar på tråden Tid förlossning?