Tid förlossning?
Vilken tid anger man egentligen när man berättar hur lång tid förlossningen tog? Första värk, regelbundna värkar eller när man kom in till sjukhuset ?? Vad brukar ni säga?
Vilken tid anger man egentligen när man berättar hur lång tid förlossningen tog? Första värk, regelbundna värkar eller när man kom in till sjukhuset ?? Vad brukar ni säga?
Marlin: vad snabbt.... kändes det rejält direkt? eftersom du ändå åkte in så snart efter första känningen?
Från första värken tog det 5 h 40 min. Räknar man tid på förlossningen så tog det 40 min. Hoppas hoppas hoppas att det inte går fortare nästa gång för då hinner jag nog inte in i tid!!!!
Protte:
Det drog igång med värkar som var 40 sekunder långa med 4 minuter emellan. När jag talade om det för min man så sade han att "Nu åker vi." Det var aldrig tal om några förvärkar, utan det startade på en gång. När vi kom in var jag öppen 10 cm med utplånad tapp. Nästa gång väntar jag inte fem minuter hemma, så fort jag känner att jag får ont så sätter vi oss i bilen och åker. Någon får hämta upp lilltossan på sjukhuset, jag lägger inte tid på att skjutsa henne till någon...
(Planerar för fullt fast jag inte ens är gravid än...)
Från första värken (värkarna kom regelbundet) 39 tim. Från det vi kom in på förlossningen 16 tim, vid krystningarna hade jag fortfarande styrka (vilket jag var förvånad över) men jag var bra slut. Intressant erfarenhet ändå
från första värk tog det 7.5timmar....glad för det!
9 timmar från första värken brukar jag säga. Vattnet gick två dygn tidigare. Kram
Oj, vilken skillnad i tid det är...antar att det finns fördelar o nackdelar med allt. Vid min snabba förlossning 2h 8 min så kunde jag inte prata för jag hade inga värkpauser. Det var det jobbigaste. Fördelen var ju att jag hade mycket kraft kvar till krystning o att jag inte var så trött...men chocken över att det gick så snabbt med första barnet var jättestor. När allt var över kunde jag nästan inte förstå att det hänt...missade ett tv program jag tänkt att se med 25 minuter...jag var mentalt inställd på att jobba i ett dygn eller så. Det var overkligt.
Jag räknar från vattenavgång och första värk, förlossningen tror jag räknar från att man är öppen 3 cm och värkarbetet är etablerat...
Så för min del, nummer 1: Vattenavgång 1.10, första värk strax efter 4, dottern född 7.46... Räknar på en förlossning på 3½ timme, med vattenavgång 6½ timme...
Nummer 2: Första värk 4.45, stack hål på hinnorna 16.55 när jag var öppen 6 cm, sonen född 17.10... Räknar på en förlossning på 12½ timme...
Ettan: 4 timmar från första värk
Tvåan: 1½ timme från första värk
Hoppas att jag hinner in till förlossningen den här gången
10 timmar efter att vattnet gick. 9 timmar efter första väldigt svaga värken.
3 timmar efter att jag konstaterats öppen 3 cm.. Å en underbar förlossning hade jag, gjorde inte så speciellt ont faktiskt