• Anonym (ARG!)

Vad f-n är fel på hur min sambos reagerar?

Jag orkar snart inte med dessa sjuka reaktioner och sättet min sambo behandlar mig på. Problemet är detta, när han gör eller beter sig på sätt som sårar eller gör mig ledsen är påföljande reaktion hos honom att göra allt värre. ANtingen genom aggressionsutbrott eller att driva grälet vidare trots att han någonstans måste inse att han gjort fel. 

Detta får mig att tappa tron på att vårt 6-åriga förhållande någonsin ska fungera då den enda lösningen är att jag inte visar min ilska och lägger band på mig vilket inte känns något vidare för självkänslan.
    Det kan vara att han går på krogen och dricker öl istället för att komma hem efter jobbet som planerat, istället för att då komma hem när jag är arg stannar han ute till sent eller tills pengarna är slut.
    Eller för att ta ett exempel nu inatt. Jag ville sova vid 24 men han sitta uppe och lyssna på  musik i hörlurarna. Vaknar av att det skramlar och för liv i köket vid 2.30, han är uppe och gör smörgåsar och har tappat något. Istället för att gå till mig och säga förlåt, somna om du, istället börjar han skrika -Fan! Jag visste det! Nu är allt förstört!! 
    Behöver jag säga att jag blev klarvaken och inte kunde somna om? Försökte ta upp detta nu på morgonen och bråket är bara ett faktum. 
    Vad är "felet"? Någon som känner igen situationen från någon sida? 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-30 12:19
    Jag menar sambo - är så arg att jag inte kan stava.

Du som är som min sambo - jag är lika intresserad av ditt svar!
  • Svar på tråden Vad f-n är fel på hur min sambos reagerar?
  • Anonym (mammamia)

Tycker det låter som ADHD eller Asperger. Min son och sambo har det och de är precis såna. Bägge två. Resonerar helt åt fel håll väldigt ofta..

• Anonym (vet)

Och nu såg jag att en annan också hade tagit (vet) som kommentar....

• Mandarina

Kanske lite OT men vad är kvasi-psykologi??

Och sen så va det de där med diagnoser hit och dit.....alltså alla människor är vi olika, varför har vi så stort behov av att sätta in dom i fack?? Så fort någon har något avvikande beteende så har personen i fråga en diagnos.....herregud, tröttsamt. Verkar som att dom flesta här på fl verkar vara psykiatriker.

• LiHa

Ja herregises, enligt dessa kommentarer (anonyma dessutom) skulle jag kunna tro att både jag och min sambo antingen är onormala eller har ADHD och Asbergers syndrom. Vi är nog båda två på det där viset emellanåt!

Yra och dumma med varandra och för trötta för att resonera klokt...

• Anonym (suck)

Min sambo var sån när han hade drogproblem.. han vände på allt.. och gjorde alltid allt värre.. suuuuck!! Beklagar!! Hoppas han blir bättre.. du måste ta ett snack me han!!

• Mandarina
    LiHa skrev 2009-07-30 22:51:53 följande:
    Ja herregises, enligt dessa kommentarer (anonyma dessutom) skulle jag kunna tro att både jag och min sambo antingen är onormala eller har ADHD och Asbergers syndrom. Vi är nog båda två på det där viset emellanåt!Yra och dumma med varandra och för trötta för att resonera klokt...
    Bra att ni har insikt i att ni har ADHD och Asperger för annars hade ni nog varit psykotiska Allt enligt fl experterna
  • Anonym (ARG!)
    Gulletroll skrev 2009-07-30 22:48:20 följande:
    Kanske lite OT men vad är kvasi-psykologi?? Och sen så va det de där med diagnoser hit och dit.....alltså alla människor är vi olika, varför har vi så stort behov av att sätta in dom i fack?? Så fort någon har något avvikande beteende så har personen i fråga en diagnos.....herregud, tröttsamt. Verkar som att dom flesta här på fl verkar vara psykiatriker.
    Ja herregises, enligt dessa kommentarer (anonyma dessutom) skulle jag kunna tro att både jag och min sambo antingen är onormala eller har ADHD och Asbergers syndrom. Vi är nog båda två på det där viset emellanåt! Yra och dumma med varandra och för trötta för att resonera klokt...
    Gulletroll skrev 2009-07-30 23:08:28 följande:
    Bra att ni har insikt i att ni har ADHD och Asperger för annars hade ni nog varit psykotiska Allt enligt fl experterna
    Är detta vad jag efterfrågar i form av råd? Mitt liv är ett helvete och inget att flabba åt. Om han har en diagnos eller ej spelar ingen roll, något är fel och det gör det omöjligt för mig att ha en trygghet med honom som det är. Jag söker råd eller egna erfarenheter, inte en massa trams tack. 
  • Miss Scorpio

Någon nämnde ordet skyldig.

Jag tycker att det enda man är skyldig till att göra är att ta hand om sig och försöka leva det bästa liv man kan.
    Sen om det innebär att välja bort dom som suger energi ifrån en eller rent av skadar en, ja det är upp till var och en.

TS: Varför stannar du hos honom?
    Vad har han för goda egenskaper som väger upp dessa utbrott och aggressioner?

• Anonym (ARG!)

Jag stannar för att jag trots allt älskar honom för en mängd andra egenskaper. Men när denna sida kommer fram tar den över allt. 

Han har inte kommit hem sedan igår. 
  • Anonym
    Ja herregises, enligt dessa kommentarer (anonyma dessutom) skulle jag kunna tro att både jag och min sambo antingen är onormala eller har ADHD och Asbergers syndrom. Vi är nog båda två på det där viset emellanåt! Yra och dumma med varandra och för trötta för att resonera klokt...
    men det är väl en jäkla skillnad på att bli osams ibland, det blir väl alla par emellanåt och att det blir tok när man grälar om man är trött, men om den ena parten måste leva sitt liv tassande på tå så man inte råkar göra något som gör den andra förbannad, någon som går upp i atomer för skitsaker som man normalt inte ens reagerar på, tänk dig att ha det så varje dag.
    Att jämföra det med vardagliga gräl med att leva så 24 timmar om dygnet är bara löjligt.
    Förresten så är man väl lika anonym med ett nick, ingen vet väl vem du är bara för du satt ut ett nick, eller hur? jag skulle kunna skriva att jag heter t ex "Rolle", säger det dig något mer om vem jag är? Tror inte det.
Svar på tråden Vad f-n är fel på hur min sambos reagerar?