• Black roses

barn i "koppel", sele med lina

Erika Ö skrev 2009-08-06 15:29:58 följande:
    Ja det kan säkerligen finnas anledningar som man inte känner till.. det finns det med det mesta! Man kan aldrig veta vad en okänd människa lever för liv.. men jag måste fortfarande så säga att det ser sjukt ut. Jag sa bara min åsikt och behöver inga mothugg på det tack! Ja men kan man vända huvudet bort och dom hinner springa iväg när dom är lösa så kan dom likaväl dra kopplet runt halsen när dom leker och snubbla och strypa sig.. det finns risker med allt här i livet.
    Ursäkta mig, men vet du hur lång tid det tar att strypa en människa?? O när du vet det, skulle du låta barnet hänga så länge i änden på selen/kopplet??
    Människor är som viner; med åren blir de dåliga surare och de goda bättre...
  • Black roses

Jag är för användandet av sele/koppel.. Och ser jag någon använda sig av detta, så tänker jag inte nämnvärt mycket, däremot känner jag när barn kommer till skada eller försvinner, vart i h-e fanns föräldrarna, och varför kunde de inte hålla bättre koll???

MEN det är jag det, min åsikt...

Och JA jag har en sele till min lilleman...

• Black roses
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:38:14 följande:
    Har du överhuvudtaget sett ett barn? De är mjuka. Att ramla med en snara om halsen ger skador som inte kan jämföras med att man stryper lite försiktigt. Och om vi nu tänker oss detta scenariot. Barnet springer mot en trottoarkant och det finns mycket bilar på vägen. Barnet har fått selen om halsen. Är det bara att släppa då eller? Eller dra till och skada nacken på barnet? Hade nog varit bättre att ha uppfostrat sitt barn till att inte springa åt det hållet...
    Ja jag har 4 egna du då?? Mina barn har aldrig kommit till skada av selen/kopplet..
  • Black roses
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:38:14 följande:
    Har du överhuvudtaget sett ett barn? De är mjuka. Att ramla med en snara om halsen ger skador som inte kan jämföras med att man stryper lite försiktigt. Och om vi nu tänker oss detta scenariot. Barnet springer mot en trottoarkant och det finns mycket bilar på vägen. Barnet har fått selen om halsen. Är det bara att släppa då eller? Eller dra till och skada nacken på barnet? Hade nog varit bättre att ha uppfostrat sitt barn till att inte springa åt det hållet...
    Sen så undrar jag, använder du dig av hundkoppel eller?? INGA koppel fästs runt halsen, och selen sitter runt magen på barnen..
    Sen så pratade inte jag om att strypa någon försiktigt, utan om det följde ditt scenario..

För den delen, om du visste vad detta verkligen gällde, så skulle du veta att kopplen till selen/kopplet är 1 meter, och sitter fast i bak på de flesta selar..
  • Black roses
    puss skrev 2009-08-06 15:41:53 följande:
    och varför ska man "dra till"? lika smart är ju att föreslå att man tänder eld på barnet för att det ska stanna.
    Ja precis, så gör vi ju..
  • Black roses
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:42:41 följande:
    Nej, dina barn har säkert aldrig kommit till skada. Å andra sidan finns det miljontals barn som klarat sig utan. Jag talar inte emot selen, men jag talar emot att den skulle vara så himla underbar och lösningen på alla problem.
    Lösningen på alla problem?? Nej det har jag inte sagt... MEN med den vet jag vart mitt barn är iaf...
  • Black roses
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:40:25 följande:
    Men kom igen! Det enda jag menar är att selen i sig inte skapar mer trygghet än den förstör. Finns sjukt mycket risker med att ha sele, så att säga att man har den för säkerheten funkar liksom inte.
    Nähä?? Det gör du inte?? Jag ser det...
  • Black roses
    Erika Ö skrev 2009-08-06 15:55:00 följande:
    Hadlade inte tråden om hur det ser ut med sele/koppel??? Det kanske är praktiskt för vissa men JAG tycker personligen att det ser helt fel ut! Vissa solhattar ser ju otroligt fula ut men dom är fortfarande praktiska... jag trodde tråden handlade om hur det ser ut inte vad selet/kopplet är bra för?
    Men det var inte vad du diskuterade förut, eller hur??
  • Black roses
    KottensPappa skrev 2009-08-06 16:00:41 följande:
    Scratchy beskriver sig själv som 25årig singel ifrån Gbg, av vilket vi kan misstänka att han inte själv har barn? Hans erfarenhet av problematiken kan därför misstänkas vara något begränsad...
    Skrattar.. Jahaja, ja men det skulle ju förklara saken...
  • Black roses
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:58:22 följande:
    Jo, men min poäng är (som tidigare) att ett barn naturligt sett inte är galet. Det kan bli det, absolut, men det är inget som händer av sig själv. Man kan uppfostra barnen från början, så slipper man problemen sen.
    Nej.. Ingen har väl beskrivit något barn som galet?? MEN barn är och förblir impulsiva människor, med taskig förmåga att läsa av vad som händer ex ute i trafiken, så att då begära att en liten under.. Ja låt oss säga 3 års ålder, att denna ska klara av det, det är alldeles för mycket begärt... Då t ex sk trafikmognad inte finns före ca 12 år ålder.. Bevisat sen många år tillbaka.. Har att göra med impulsivitet..

Uppfostra barnen säger du?? Vad tror du att vi gör?? Mina barn är mycket väluppfostrade, utan att jag har behövt jaga dem.. (Vilket är JÄTTEKUL för en liten busunge..) SÅ när du har gjort detta några gånger, och du inser att barnet tycker det är jättekul att leka kurragömma i varuhuset för titta vad roligt det är när mamma/pappa springer runt med panik i blicken, då kanske du inser att en sele nog inte är så dum...
    Samma så råkar jag vara ca 176 cm i strumplästen, det är påfrestande att gå framåtböjd för att nå ner till barnets lilla hand.. Då är det rätt smidigt med ett koppel som sitter runt barnets handled..
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina