• Black roses

barn i "koppel", sele med lina

emajk skrev 2009-08-08 16:01:04 följande:
    Ledsen du har en nackskada men kanske det finns en till förälder eller närstående som kan ta emot. Det behöver ju inte vara just du nu när du har en skada.
    Ursäkta mig, men säg VA??!!! Är du inte klok?? Ja jag måste fråga det då du förespråkar att hon ska låta sitt barn falla på huvudet ur en shoppingvagn, för att lära barnet en läxa?? Nej tack du för sådana metoder, tycker detta kan liknas vid barnmisshandel ja din uppfostringsform alltså.. Sen bryr jag mig inte ett dugg om att du menar att man ska fånga barnet innan det går i golvet! Man GÖR INTE så mot ett oskyldigt barn hur busigt det än kan vara!!!
  • Black roses
    emajk skrev 2009-08-09 08:18:38 följande:
    Black roses skrev 2009-08-08 21:17:00 följande: Hallå, snacka om att läsa in saker som inte står. Inte undra på att du inte förstår. Jag sa att man låter barnet falla men tar emot!
    Och du säger åt mig att jag läser inläggen fel...*suck*..
    Läs om mitt inlägg, och läs HELA inlägget... Då SER du kanske vad jag tycker om det med!! Man låter inte ett barn falla med flit, oavsett om man tänker ta emot det eller ej!!
    För du kan ALDRIG garantera att du lyckas fånga barnet, aldrig...

Sen om du tänker liiite längre.. VEM ska skydda barnet?? Jo förälderna, VEM ska barnet ha förtroende för?? Föräldern..
    Det du gör, sätter sig i barnets minne, om än i det undermedvetna.. Konsekvensen av detta blir att du kanske aldrig får åtnjuta att ditt barn vänder sig till dig, utan från dig då du påvisat för barnet att den som inte går att lita på är du!!
  • Black roses
    emajk skrev 2009-08-09 10:13:23 följande:
    Black roses skrev 2009-08-09 10:05:39 följande: Det är just det där överdrivna säkerhetstänket som fängslar barn. Ok, då kör vi efter överdriven säkerhet och vänder det tillbaka. Åker du buss/bil/färja/cykel eller liknande med ditt barn. Du kan aldrig garantera att något inte ska hända. Så var det med det. Kära nån, jag har visat att just det jag gör, informerar barnet om att något visst är farligt/inte bra, låter sen barnet testa själv under kontrollerade former och upplever att det jag just informerat om stämmer. Däri har du förtroendet som barnet sedan känner för dig snarare än en massa nej i vardagen och sele med koppel som visar att du inte har förtroende för ditt barn och vill kontrollera barnet innan det har en chans att prova.
    Skrattar...Vet du vad?? Jag har 4 barn mellan 18 ÅR och 8 månader.. De kommer till mig när det gäller för de vet att jag gör allt jag kan för dem... Däri ligger all information om min uppfostringsmetods funktion, och uppenbarligen till min stora glädje, så har den varit mycket lyckad.. De vet att jag aldrig har svikit dem eller utsatt dem för fara, vilket är en förälders huvudsakliga uppgift, nämligen att skydda dem..

Så när du själv har upplevt att de kommer till dig, och endast till dig, när det gäller.. Den dagen vet du om din metod burit frukt eller ej..
  • Black roses
    Veladis skrev 2009-08-09 10:21:00 följande:
    Men det beror ju defintivt på vad det är. De gånger jag har känt störst behov av sele är i trafiken. Bl a under vår semesterresa på Malta då sonen var 23 månader. Vi fick springa och hålla honom i kragen hela tiden. Jag tänkte inte lära honom trafikvett genom att närapå låta honom bli överkörd. Ajälvklart ska man visa världen för barnen och lära dem hantera de faror som finns. men det är inte säkert att barnen är mottagliga för de lärdomarna i just den åldern de har som minst självbevarelsedrift... Då är det bäst att tänka basal säkerhet först, och lärdomar sedan. Så att man har något barn kvar.
    Jag håller med dig till fullo... Som förälder vill man ju sina barns bästa..
  • Black roses
    emajk skrev 2009-08-09 10:28:23 följande:
    Skyddar man ständigt barnen så att de slipper tänka så blir det naturligtvis så att när de är som mest mobila ett stort problem av att de inte fått chans att lära genom erfarenhet. (Då menar jag inte springa ut i trafiken) och det kommer dröja med självbevaresledrift i och med att de är stadigare och tuffare mot slag och fall.
    Dina råd må vara välmenande, men nu måste du specifiera vilken åldersgrupp di inriktar dig på?? Barn är inte mottagliga eller ens mogna att ta emot all information, än mindre förstår de informationen alla gånger, barn är IMPULSIVA varelser, som inte tänker först.. Denna mognaden infaller först senare, därav informationen om att barn inte är trafikmogna före ca 12 ÅRs ålder.. VARFÖR tror du att det är så?? Inte bottnar det i att föräldrarna inte brytt sig om att fostra barnet iaf.. Det bottnar i att de inte är mottagliga för kunskapen pga omognad.. Något som du aldrig kan fostra fram...
  • Black roses
    Glamrockare skrev 2009-08-09 10:39:58 följande:
    så jag skall lägga sonens hand på en varm platta, slänga honom i sjön o kasta honom framför en bil o sedan behövs inte diskusionen mer menar du? nä det behövs den verkligen inte för antingen är han död eller så har soc tagit honom ifrån mig.
    Vet du.. Du slog just huvudet på spiken...
  • Black roses
    Veladis skrev 2009-08-09 10:49:21 följande:
    Jag skulle inte sätta på mitt barn en sele om hen ansåg att det var kränkande på något sätt. Men med min son t ex - som tyckte att det var vidrigt att bli nedstoppad och fastselad i vagnen när han ville springa och som tyckte det var helt OK att vi sprang efter och höll honom i krgaen - han hade nog tyckt att sele var toppen i jämförelse med vagnen. Vagnen gick han bara med på när han var riktigt, riktigt trött. Nu är lille spring-killen drygt 3 och en riktigt härlig promenadkompis. Ingen vagn nu heller förstås.  Han är verbal och ganska lugn, men fortfarande för liten att förstå trafikregler och det här med att "komma bort". När vi pratade om saken på centralstationen sist sa han "men mamma, jag kan inte komma bort, jag är ju här!". Och det stämmer ju. För dem är det vi som kommer bort, inte de.
  • Black roses
    emajk skrev 2009-08-09 10:48:34 följande:
    Black roses skrev 2009-08-09 10:43:49 följande: Och du läser inte heller vad jag skriver.
    Say what?? Tydligen läser du som du behagar men här drog du en nit..
  • Black roses
    emajk skrev 2009-08-09 10:45:58 följande:
    Black roses skrev 2009-08-09 10:37:01 följande: Min dotter är 1,5 och har respekt för bilar som kommer in i området när de öppnat bommen och ska frakta något till sin port. Platsen här på området är lämplig att lära sådant för bilarna susar inte omkring i massor och i 30-50 km/h Klart kan det bli sedan att hon framöver blir intresserad av annat, någon kompis på andra sidan gatan och kliver ut men hittils har jag redan uppnått respekten för bilar utan sele och liknande. Hon litar på vad jag säger för jag har låtit henne testa att vidröra (jag kände innan för att se hur varmt det var) glaset på en kamin som hon var fascinerad av. Hon kände att det var obehagligt och rörde sen inte kaminen igen utan tittade på elden. Då var hon drygt ett år. För ett antal veckor sen var vi vid en brygga med en kant att sitta på och hon fick för sig att luta sig bakåt så jag sa att det är farligt att ramla i på det sättet och envis som de flesta barn är ville hon i alla fall och jag höll hennes hand och lätt henne falla och känna att det var olustigt och sen gjorde hon inte det igen. Klart finns det barn som fortfarande kommer strunta i vad man säger och testar, särskilt om man testar för sent och vaggat in dem i en allomfattande säkerhet att hindra dem för allt när föräldern är med men risken minskar när man har en ärlig dialog med barnet och låter det få känna på sina tricks under kontrollerande former.
  • Black roses
    emajk skrev 2009-08-09 10:45:58 följande:
    Black roses skrev 2009-08-09 10:37:01 följande: Min dotter är 1,5 och har respekt för bilar som kommer in i området när de öppnat bommen och ska frakta något till sin port. Platsen här på området är lämplig att lära sådant för bilarna susar inte omkring i massor och i 30-50 km/h Klart kan det bli sedan att hon framöver blir intresserad av annat, någon kompis på andra sidan gatan och kliver ut men hittils har jag redan uppnått respekten för bilar utan sele och liknande. Hon litar på vad jag säger för jag har låtit henne testa att vidröra (jag kände innan för att se hur varmt det var) glaset på en kamin som hon var fascinerad av. Hon kände att det var obehagligt och rörde sen inte kaminen igen utan tittade på elden. Då var hon drygt ett år. För ett antal veckor sen var vi vid en brygga med en kant att sitta på och hon fick för sig att luta sig bakåt så jag sa att det är farligt att ramla i på det sättet och envis som de flesta barn är ville hon i alla fall och jag höll hennes hand och lätt henne falla och känna att det var olustigt och sen gjorde hon inte det igen. Klart finns det barn som fortfarande kommer strunta i vad man säger och testar, särskilt om man testar för sent och vaggat in dem i en allomfattande säkerhet att hindra dem för allt när föräldern är med men risken minskar när man har en ärlig dialog med barnet och låter det få känna på sina tricks under kontrollerande former.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina