• Black roses

barn i "koppel", sele med lina

Hmmm... Jag använder den selen som finns i barnvagnen, men när mina barn blivit stora nog att orka gå långa sträckor, eller helt enkelt inte vill åka i vagnen, då har de sluppit den...
    Selen används, men inte för jämnan, detta har jag skrivit förr.. Dock får vi se nu hur det blir, då det är vårt första barn med rullstol.. Ja min make är numer rullstolsburen sen en olycka för 5.5 år sedan, och han har ju inte lika lätt att ta sig fram alla gånger som vad jag kan...

• Black roses
    hannaliza skrev 2009-08-09 12:11:05 följande:
    Ursäkta mig, men nu är det du som inte kan släppa mitt exempel med midsommarfirandet. Mitt barn sprang inte in i dansen (han gjorde det också, men det var ju bara roligt). Han sprang genom den dansande folksamlingen ut på andra sidan och var försvunnen i tio minuter innan vi hittade honom vid den stora parkerindgen två hundra meter därifrån. Det var inte roligt och inget jag tycker att du bör raljera över.
    Med tanke på ditt exempel, och barnet försvinner, så hade jag valt att införskaffa en sele för att slippa oron kring detta.. Sen var det väl du som skrev om sonens problematik med axlarna?? Då är ju det ytterligare ett skäl, för att slippa orsaka barnet ev smärta i onödan..
    Sen ger jag dig fullständigt stöd i att det inte är något att raljera över..
  • Black roses
    Malinca skrev 2009-08-09 12:18:16 följande:
    Black roses skrev 2009-08-09 12:14:15 följande: Ja men visst var de söta. Ha ha Man kanske ska skaffa en själv så sambon kan hålla koll på en... Han tycker jämt jag går för sakta Då hade folk verkligen fått något att snacka om!
    SKrattar.. Ja där sade du något.. Kanske skulle kunna vara den nya innegrejen??
  • Black roses
    Glamrockare skrev 2009-08-09 12:12:44 följande:
    men det är ju det jag säger uppenbarligen har den föräldern bestämt att det är tvunget i den situationen eller hur? du avgör väll inte hur mitt eller andra barns behov styrs eller vad som behövs för att de skall vara säkra eller lära sig saker eller utmanas till att lära sig saker. Du kan ju inte gå runt o kalla folk för lata o oengagerade bara för att de sköter sina barn på sitt sätt o lär dem på sitt sätt, du vet ju inte vad de baserar sina beslut på eller varför. Utan du ser ngt som DU inte gillar o idiotförklarar varenda jävel på kuppen!
    Just därför jag har debatterat, alltför många,(det räcker med en egentligen) vill ha det till lathet, brist på ork o engagemang, än att se den enkla orsaken till ja iaf mitt val...

Sorgligt nog blir man idiotförklarad, men tydligen är jag ju inte själv i den situationen...
  • Black roses
    Rintintin skrev 2009-08-09 12:21:03 följande:
    Min sambo (engelsman) tyckte att jag skulle skriva in att han som vuxen fd selbärare ligger i fosterställning och gråter under sängen varje natt samt gillar att jag sätter sele på honom och drar omkring honom över lägenhetsgolvet. Skämt åsido. Han är uppvuxen med en sådan sele och minns väl att det var irriterande i viss mån, men har inga skador i övrigt av att ha varit ett "selbarn".
    Skrattar... Vad bra att få höra en vuxenröst om minnet av den omdebatterade selen...
    Jag vet att mina föräldrar hade sele på mig med, men jag var för liten för att minnas det..
  • Black roses
    Malinca skrev 2009-08-09 12:22:48 följande:
    Black roses skrev 2009-08-09 12:20:46 följande: Ja vi kan skappa en ny trend. Hahaha............
    Oooohhh Kinky..*skrattar*
  • Black roses
    Leontine skrev 2009-08-09 12:34:05 följande:
    Ja jag använder sele. Inte för att jag är lat men för att jag inte har fler armar än två. Har det i barnstolen och i barnvagnen.  Och i vagnen så sitter den på från det vi sätter i henne där tills vi tar ur henne. Bättre att hon sitter fast och inte skadas än att hon ramlar ur. Jag skulle inte förlåta mig själv. Har en 3½ åring som går bredvid eller sitter i kärra oselad. Hon hoppar ur o i kärran eller far iväg ibland och då e det tryggt  o veta att den lilla sitter kvar. Jag får lägga min energi till att lära den stora trafikvett och vattenvett o annat vett. Det är en utopi att barnen bara gör som man säger. Visst vore det härligt men så e det inte. O det är väldigt lätt med första barnet att vara med hela tiden och se till att det inte utsätts för fara. Men har man fler så kan man inte dela på sig.  Baserar min åsikt på 4 barn mellan 9 månader och 24 år plus barnbarn. De stora har oxå haft sele på sig och har vuxit upp till förnuftiga individer som har starkt självförtroende. Tror inte selen påverkar barnet alls. Klart barnet blir grinig när det inte får göra som det vill. Men jag blir grinig när chefen inte ger mig ledigt när jag vill. Så e livet.
    En sund inställning tycker jag..
  • Black roses
    Timba skrev 2009-08-09 12:38:26 följande:
    Där tappade du all respekt att inte koppla jycken.
    Ja jag får nog hålla med, för är jag där det finns andra människor, djur mm, då har jag koppel även om jag vet att mina hundar lyder mig, det handlar då om att respektera andra..
  • Black roses
    Kyanita skrev 2009-08-09 19:33:27 följande:
    Black roses skrev 2009-08-09 12:14:15 följande: Vi har grodan! Lilleman älskar sin "goda". Då vet han att han slipper bli jagad eller tvungen att sitta i vagnen! När vi kommit fram så får han plocka fram en godsak ur "godan" tex en banan! Mycket uppskattat!
    Ja jag funderar på att beställa en åt honom, för smidigare än min andra sele blir det ju..
  • Black roses
    Kyanita skrev 2009-08-09 20:37:02 följande:
    Förstår du väl att du får sluta grilla eller öht vara vid trafikerade gator fram till din son lärt sig att förstå konsekvenser! *IRONI* Har samma problem med min härliga vilde!
    Jahaaaaa det är så vi får göra alltså?? Sätta livet på paus alltså?? var e fjärrkontrollen med den funktionen??
  • Black roses
    Kyanita skrev 2009-08-09 20:04:51 följande:
    Black roses skrev 2009-08-09 19:53:36 följande: Har faktiskt inte fått negativa kommentarer IRL om den. Bara här på FL från vissa föräldrar som tror att alla barn är som deras!
    Tråkigt bara att det ska behöva vara så..
  • Black roses
    Kyanita skrev 2009-08-09 20:58:28 följande:
    Black roses skrev 2009-08-09 20:46:40 följande: Ja, faktiskt. Men jag var likadan själv när jag bara hade den store killen. Han lyssnade och sprang aldrig iväg. Jag trodde att jag var såååå duktig! Jag fick äta upp det när mellankillen kom. Herregud, ungen var ju ALDRIG stilla, inte ens som nyfödd. Lilleman är exakt likadan som mellankillen men denna gången är jag betydligt mer ödmjuk, tack och lov!
    Ha ha ha... Jag har faktiskt aldrig hunnit bli en "perfekt mamma", då jag fick mina 2 äldsta sååå tätt... Dock hade jag förmånen med mycket snälla barn, men det spelar ju faktiskt inte någon roll.. De var 2, o de gaddade ihop sig de busungarna... (Orsaken till 8 år mellan de två första och trean, samt 8 år till till minstingen här.. NEJ jag skämtar bara.. )
    Japp ödmjukhet är inte fel att ha, samma så är det inte fel att veta att det finns alltid någon som kanske har en bättre lösning än den jag kör på med...

Dock känner jag en motvilja till den uppfostringsmetod som har diskuterats, denna där man ska låta barnen lära sig läxan, och den vuxne ska ex. låta barnet falla men fånga upp det i tid.. Detta för att barn, speciellt små barn inte kommer ihåg vad som hände ganska precis innan, ej heller förstår de att ta in den informationen som vuxna ger barnet, det har ju knappt ens lärt sig språket fullt ut..

Sen att fånga ett barn... Det finns risker med det med, man kan som en annan beskrev, riskera dra axlarna ur led eller annat dumt som orsakar barnet lidande.. Andra risker är att själv ex råka snubbla till, missa att fånga barnet eller tappa balansen ex ute på en brygga mm mm..

Sådant risktagande med ett barn tilltalar inte mig öht.. MEN detta är min åsikt...
  • Black roses
    Kyanita skrev 2009-08-09 20:04:51 följande:
    Black roses skrev 2009-08-09 19:53:36 följande: Har faktiskt inte fått negativa kommentarer IRL om den. Bara här på FL från vissa föräldrar som tror att alla barn är som deras!
    Nej jag har heller aldrig fått negativ feedback kring selen, tvärtom.. En del som sett mig använda den har tom sagt rakt ut att det var smart, och att inte fler har vett att använda dem.. MEN då ska jag genast tillägga att det har varit äldre, och de kanske störs av att barn bl a skriker o gråter när mamma eller pappa fångar dem i flykten osv...
  • Black roses
    Kyanita skrev 2009-08-09 21:35:50 följande:
    Han älskar sin "goda" så speciellt "kränkande för honom är det nog inte!
    Nej jag har lite svårt att tro att små barn ska känna sig kränkta.. Då tror jag mer att det är något vi vuxna projicerar på barnet.. Ja jag är trött nu, så jag ber på förhand om ursäkt om jag verkar lite off här.. MEN vad jag menar är att små barn reagerar inte med en så självklar känsla som kränkning ändå är.. De reagerar med ilska, glädje o liknande enkla känslor.. Arga kan de bli, men det är inte samma som kränkt...

Där har vi vuxna en viktig roll, för om vi går fram med negativa vibbar, då snappar barnen upp dem.. Detta försvårar ju bara för oss själva..
  • Black roses
    Sennaboo skrev 2009-08-10 19:52:13 följande:
    Ok, då förstår jag. Jag såg en bild av en unge som var fastbunden i sitt koppel runt en stolpe och inte nådde fram till grillen
    Tur att dy frågade då+, för så får det verkligen inte gå till...
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina