Glamrockare skrev 2009-08-08 19:26:56 följande:
jag fårgar fortfarande vad problemet med sele är o varför det bara skall vara i värsta fall grej? är det ända sättet att lösa som du ser det ev. problem på ditt sätt. personligen ser jag ingen anledning att ödsla en massa tid varje gång med en 1.5 åring istället för att ha roligt. Ex. nej gör inte så, spring inte där, akta dig, så får du inte göra, gå här, gå inte där, akta bilarna, akta vattnet. man som förälder säger nej, gör inte så, akta det, gå inte där osv alldelles för mkt. Selen är ett hjälpmedel för barn att de skall slippa överdrivet mkt tjat o domdering och sedan när barnet är såpass stort att man kan tala med dem MER kan man göra det. Sedan ja givetvis kan man skjuta in vilket de flesta gör medans selen är på att " ja du greta där är vatten o där kan man inte bara gå raktut". Man skall akta sig för det du gör att sätta sina egna metoder på pedistal o tro att det bara finns ett rätt sätt att göra saker på. Jag föredrar mina barn levande o ev i sele 2 månader längre en döda o springandes som dammtussar i vinden.
Du har inte lyssnat något och har inte förstått något av det jag skrivit, därför skriver du åter dessa anledningar.
"Ex. nej gör inte så, spring inte där, akta dig, så får du inte göra, gå här, gå inte där, akta bilarna, akta vattnet. man som förälder säger nej, gör inte så, akta det, gå inte där osv alldelles för mkt. Selen är ett hjälpmedel för barn att de skall slippa överdrivet mkt tjat o domdering och sedan när barnet är såpass stort att man kan tala med dem MER kan man göra det."
Jag har skrivit att när man låter barn tex falla över kanten på bryggan och hålla i handen, låta barnet falla ur matvagnen och ta emot, låta barnet nudda det som är varmt så ger man barnet en chans att lära sig att det är farligt och obehagligt och man behöver sen inte säga flera gånger. Jag har extra noga förklarat att det är just därför barnet vet att den info du ger kommer stämma snarare än att säga en massa nej som barnet ska testa. Det blir en bonuseffekt och man har ett barn som börjar lyssna på sina sinnen. Det kan också ske med sele men jag tycker oftast att det är onödigt och mest bekvämt för föräldern.
Förstår du bättre nu?