• puss

barn i "koppel", sele med lina

Scratchy skrev 2009-08-06 15:20:38 följande:
    Jag förstår visst. Är fullt medveten om att selen inte är ny. Men hur många känner du som växte upp i sele? Just det, inte en majoritet i alla fall.Nej, jag tycker inte det är klokt att låta en ettåring springa på trottoaren vid en trafikerad gata. Men man behöver inte heller ha ettåringen i koppel. Man kan ha den i en vagn eller hålla den i handen. Det handlar om ansvar, och jag tycker inte det är ansvarigt att varken hålle en ettåring i koppel eller att låta den springa vilt.
    tvinga ner barnen i vagnen är bättre därför att?
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss
    Erika Ö skrev 2009-08-06 15:24:29 följande:
    haha ja inte var det problem med att ett barn var på en gräsmatta... du kanske inte kan läsa ordentligt vad man skriver? Om barnet hade vart på gräsmattan utan "koppel" så hade jag inte reagerat.. men nu var det precis som om pappan löft ut sin hund och rastade den.. och på en helt öppen gräsmatta... wow jobbigt att springa ikapp barnet om det skulle springa åt nåt håll.. han hade dessutom bara ETT barn! Varför har man sele i en sån situation undrar jag?Ja det var ju inte direkt att jag menade att den är vass... stryprisken då? det rekonenderas tom att napphållaren inte får vara för lång för att barnet kan dra det runt halsen... vad är då inte ett koppel!? Dom kan lätt dra det runt halsen och snubbla och strypas! Jag sa också att alla får göra precis som dom vill men jag tycker iaf att det ser sjukt ut..
    jaha du undrar det. det kanske finns nån anledning du inte känner till??
    och stryprisk haha, fet chans. låter oerhört korkat.
  • puss
    MrsMia skrev 2009-08-06 15:24:45 följande:
    Barn gillar lekar, rollspel och gosedjur. Med en sådan sele som jag nämnde trilskas de inte och känner sig fastspända. Så det spelar roll hur de ser ut.
    ok. bra poäng.
  • puss
    Ess skrev 2009-08-06 15:26:58 följande:
    Du går med ett barn i vagnen och de andra två håller i vagnen, en sticker. Vad gör du då?
    nej, hålla handen var det, inte hålla vagnen.
    alltså: du går med ett barn i vagnen, och håller de andra två i var sin hand.
  • puss
    Ess skrev 2009-08-06 15:31:14 följande:
    Just det så dumt, som mamma är man ju utrustad med 8 armar :o)
    ja för annars ska man inte HA barn
  • puss
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:33:43 följande:
    Det var exakt det jag menade i ett tidigare inlägg, fast jag utvecklade det inte tydligt nog för att fascist-maffian här skulle förstå. Visst minskar det vissa risker med koppel, men ökar samtidigt andra.Kan lägga till att man till exempel på Liseberg kan få personer och framför allt hundar mellan sig själv och barnet. Känner en boxer (hund) som lyckades fälla en 80-kilos man bara genom att få kopplet runt hans ben. Om en sån hund springer mellan barnet och föräldern när det finns en sele tror jag att man önskat att man inte haft någon sele.
    om en hund springer emellan?? hur ska det gå till? varför skulle man beklaga selen då? vilket märkligt scenario har du nu listat ut?
  • puss
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:38:14 följande:
    Har du överhuvudtaget sett ett barn? De är mjuka. Att ramla med en snara om halsen ger skador som inte kan jämföras med att man stryper lite försiktigt.Och om vi nu tänker oss detta scenariot. Barnet springer mot en trottoarkant och det finns mycket bilar på vägen. Barnet har fått selen om halsen. Är det bara att släppa då eller? Eller dra till och skada nacken på barnet?Hade nog varit bättre att ha uppfostrat sitt barn till att inte springa åt det hållet...
    ingen här rekommenderar snaror runt halsen på barnen.
  • puss
    Har du överhuvudtaget sett ett barn? De är mjuka. Att ramla med en snara om halsen ger skador som inte kan jämföras med att man stryper lite försiktigt.Och om vi nu tänker oss detta scenariot. Barnet springer mot en trottoarkant och det finns mycket bilar på vägen. Barnet har fått selen om halsen. Är det bara att släppa då eller? Eller dra till och skada nacken på barnet?Hade nog varit bättre att ha uppfostrat sitt barn till att inte springa åt det hållet...
    med det scenariot är det lite sent att "uppfostra", det kanske du inte inser men så är fallet.
  • puss
    och varför ska man "dra till"? lika smart är ju att föreslå att man tänder eld på barnet för att det ska stanna.
  • puss
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:40:25 följande:
    Men kom igen!Det enda jag menar är att selen i sig inte skapar mer trygghet än den förstör. Finns sjukt mycket risker med att ha sele, så att säga att man har den för säkerheten funkar liksom inte.
    den skapar inte alls fler risker.

*sista meningen raderad*
  • puss
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:42:41 följande:
    Nej, dina barn har säkert aldrig kommit till skada. Å andra sidan finns det miljontals barn som klarat sig utan. Jag talar inte emot selen, men jag talar emot att den skulle vara så himla underbar och lösningen på alla problem.
    lösningen på alla problem tror jag inte nån har kallat den.
  • puss
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:46:05 följande:
    Men varför har du väntat så länge med att uppfostra då?
    vem, jag? du beskriver ett scenario, och har sedan som förslag att man "skulle ha uppfostrat innan".
    du inser kanske att det inte är nåt alternativ i det scenariot som du själv beskrev?
  • puss
    Erika Ö skrev 2009-08-06 15:55:00 följande:
    Hadlade inte tråden om hur det ser ut med sele/koppel??? Det kanske är praktiskt för vissa men JAG tycker personligen att det ser helt fel ut! Vissa solhattar ser ju otroligt fula ut men dom är fortfarande praktiska... jag trodde tråden handlade om hur det ser ut inte vad selet/kopplet är bra för?
    vad tycker ni om det, är frågan. läs igen om du inte tror mig
  • puss
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:58:22 följande:
    Jo, men min poäng är (som tidigare) att ett barn naturligt sett inte är galet. Det kan bli det, absolut, men det är inget som händer av sig själv. Man kan uppfostra barnen från början, så slipper man problemen sen.
    javisst är det så. man uppfostrar barnen, så gör de precis som man lärt dem hela tiden resten av livet.
    och en elvamånaders är ju bara att sätta igång att lära gå fot.

hör ni det nu allihopa!! uppfostra era barn, så slipper ni problem sen.
  • puss
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:58:22 följande:
    Jo, men min poäng är (som tidigare) att ett barn naturligt sett inte är galet. Det kan bli det, absolut, men det är inget som händer av sig själv. Man kan uppfostra barnen från början, så slipper man problemen sen.
    och en ettåring som jagar efter duvorna på torget är alltså galen.
    till skillnade från att vara helt naturlig.
  • puss
    KottensPappa skrev 2009-08-06 16:00:41 följande:
    Scratchy beskriver sig själv som 25årig singel ifrån Gbg, av vilket vi kan misstänka att han inte själv har barn? Hans erfarenhet av problematiken kan därför misstänkas vara något begränsad...
    inte då. låter ju fullt verklighetsförankrat.
  • puss
    Lajsa82 skrev 2009-08-09 11:12:51 följande:
    har läst halva tråden nu och kan säga att det är därför vi inte skaffat sele, för folk är så fördömmande...Ångar så in i norden att vi inte har skaffat sele, men funderar på det än, men känner att folk kommer stirra ögonen ur sig om jag skulle införskaffa mig en, sonen är i dag 3.5 år och det är just nu vi skulle behöva en...Men folk har ju inte förståelse alls, tänk vilken frihet jag och sonen skulle haft om han hade en sele, jag vill tänka till våras bästa, men släpper det lika fort för att folk kommer att reagera det är jag säker på...trist men sant
    men köp en sele genast!
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina